HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad gav störst oväntad aha-upplevelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/07 :  09:43:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag får verkligen inte Quote-funktionen att funka, undrar varför?

"Det förvånar mig verkligen inte!"

Faktum är att jag än idag inte har hört några andra högtalare än Klipsch och ELAC (oavsett prisklass) som klarar av att spela Rock/Metal med både dynamik och bra upplösning utan att bli jobbigt analytisk i diskantregistret.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/07 :  09:43:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Jag hade lånat hem "Feet of silence" (tror jag dom hette, fötter alltså) och testade under CDn (hårdmoddad Cambridge med rörutgång) och soundet blev helt annorlunda. Mjukare, mörkare, renare. Det gav ganska stor skillnad.


Är egentligen inget konstigt med tanke på att varje kondensator i en apparat fungerar i princip som en mikrofon, dock borde det hamna på sådana frekvenser och med så låg amplitud att det inte skulle höras.

Ännu en grej att prova. Nu börjar listan bli lång på framtida testgrejer.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/07 :  09:46:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: Det trodde jag aldrig var möjligt, att tweaka cd-skivor, men å andra sidan numera tror jag det mesta funkar eftersom jag har hört skillnad på saker jag inte tidigare trott på..
Konsekvensen av de CD-relaterade tweaken jag nämnt här blev att jag gick helt över till att lagra musiken på hårddisk. Problemen med CD-mediat verkar ligga före DA-omvandlingen, dvs i avläsningen. Jag vet att Bo Hansson (Rauna/Opus3) experimenterat en del med detta också.

quote:
Är egentligen inget konstigt med tanke på att varje kondensator i en apparat fungerar i princip som en mikrofon, dock borde det hamna på sådana frekvenser och med så låg amplitud att det inte skulle höras.

Framför allt var rören mikrofoniska i det fallet.
Test av olika kondingar kan man skriva mycket om också, de låter ju helt olika emellanåt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/07 09:49:41
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2010/01/07 :  10:54:06  Show Profile Send omar a Private Message
bashorn
lancetta
Martin Logan Vantage
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/07 :  13:10:59  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag första gången hörde JBL med S8R. Det var för 45 år sedan. Då bestämde jag mig för vilket håll jag skulle gå.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/07 :  14:53:16  Show Profile Send Passerati a Private Message
Forntid, bilstereo och goda vännen Jockes BMW med Rockford Fosgate och Alpine mm.
Resultat, fyllde egna bilen med Rockford Fosgate och JBL GTI.
Senare Amega's demobil, en BMW kombi med Nakamichi, Rockford Fosgate samt dubbla Amega Q-Comp 60 gold kit.
Resultat, köpte Amega Gold kit och extra Amega midbasar.

I modern tid, en hifi-resa tillsammans med leffee och lyssning på Quad & Opus 3 Crescendo i Sthlm.
Resultat, nu står Crescendo hemma. Bilstereon avslutat, JBL GTI och Amega mm ligger i bokhyllan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/07 :  16:09:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den första var hemma hos Janne I som körde Lowther kvartvågspipor drivna av Quad II och en AudioPro sub, Thorens 126 med SPU. Haksläpp av rang, var helt oförberedd. Måste bara ha.

Första gången hemma hos Time, den glömmar man aldrig. Nytt är inte alltid bättre var en tydlig lärdom.

Första gången man insåg vad akustiken påverkar och kan göra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/07 :  19:36:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Har ett par sådana historier båda dyrt och billigt...

Billigt först:

-Testade EKK för första gången på mina PMC GB1. Tappade fullständigt fattningen över vad som kom ut ur högtalaren! Det bara small till! Rena Kina-puffen till kabel, dock inte särskillt subtil och nyanserad, men dynamik och drag var det iden. Föll sig som så att jag körde EKK till bas/mellan och mina Straight Wire till diskanterna, det funkade klockrent!

-Kjell&Co snorbilliga RCA-kabel (den gröna). Kostar typ 100 spänn metern och låter riktigt bra! Fullt i klass med Supra EFF, något mjukare än Supran vilket inte behöver vara någon nackdel.

-Beslutet att flytta bort soffbordet framför soffan när jag lyssnar på musik. Ljudet blir renare och ljudbilden större. Helt gratis, men bökigt med stort bord att flytta själv...

Dyra haksläpp:

-Demon av JBL K2 på Lefflers med Mark Levinson elektronik! Hade jag haft pengarna hade grejerna fått följa med hem direkt. Dynamik, pondus, finlir och detaljer i skön mix. Lyssnade inte på ljudet utan bara på musiken. Fanns inget att anmärka på.

-Final Sound F600. Ändrade helt min världsbild gällande ljud. Så stort, så rent, så detaljerat och ett jä-la drag även med hårdrock! Fick mina fördomar om elektrostater helt ställda på skam. De drevs av en integrerad Marantz för 4000kr och spelade ändå skiten ur det mesta jag hört och jämförde med i butiken... Allt annat låter som att lyssna på musik genom ett brevinkast jämfört med Final...
Tyvärr räkte pengarna bara till lillebror, men de duger gott!

-Tangents lilla internetradio som farsgubben köpte. Ett bredbandselement i basreflex och fyller ändå ett helt vardagsrum med musik som låter väl så snällt, men väldigt bra ändå med tanke på bestyckning och pris.

Största besvikelsen måste vara Dynaudio Emerald som lät hårt, ansträngt och burkigt. Drevs med tung Hegel-elektronik och de lät verkligen allt annat än bra. Spelade i ett rum jag är mycket bekant med, faktiskt samma som JBL K2...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/01/07 :  20:06:50  Show Profile Send Psy_lord a Private Message
Tror jag har ett antal ahaa... första gången när jag fick höra på musik i en bra anläggning.. sen när jag uppgradera mina garagebyggda talare till Argon 7240.

Men helt klart den största ahaa upplevelsen va när jag hade ställt in mitt lördagsprojekt ordentligt http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77515
och det helt plötsligt öppnades 3 dimentioner till i musiken

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/01/07 :  20:22:56  Show Profile Send Nibbler a Private Message
När jag spontan köpte en Audion Sterling förstärkare av Dennis Brunby, kan väl var kul att prova tänkte jag. Men det tog bara nån timme sen degraderades Thule IA100'an till att driva datorhögtalarna.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/01/07 :  21:31:41  Show Profile Send urban a Private Message
när jag av en slump provade ett Edison 12-slutsteg. Efter att till dess suttit nöjd med två InterM 500 Plus-slutsteg, och tidigare provat bla NAD, Linn, Denon 4400-monoblock, diverse QUAD och några till.
Så slog då denna ynka 12-wattare ner som en bomb, med ett driv , en tyngd, must och musikalitet som dom andra inte ens var nära att prestera! Om jag uttrycker mig diplomatiskt !
Så kändes det då och jag sitter fortfarande nöjd !
Inte illa av ett rörslutsteg som inte ens går i klass-A!
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2010/01/07 :  22:55:18  Show Profile Send Apexorca a Private Message
Aha upplevelser kan jag rada upp i långa rader sedan jag började med detta intresse.

1- Det viktigaste och det som fick mig att se ljuset var på den numera nedlagda butiken Radiolagret i Göteborg där jag får tacka 2 st bröder som sålde ett par AE 107 och lite Arcam electronik + nordost kablar. Det var min största och viktigaste hifiupplevelse. Den öppnade mina ögon och öron och jag insåg att mitt redan stora musikintresse kunde njutas av ännu mer och bli ännu större.

2- När jag mot min vilja hörde skillnaden på kablar.

3- När jag insåg att det INTE finns ett tak för hur bra ljudet kan bli och att oftast är en högtalare för tex 150000 kr "dubbelt så bra" som en för 75000kr. Detta har jag själv upplevt.

4- När jag hörde (blindtest) hur mycket sämre Mp3 är.

5- Varje uppgradering blir en Aha upplevelse, man kan höra all musik på nytt och njuta ännu mer av den.

6- Kul är det att få tvekare att se ljuset. När någon annan får en Aha-upplevelse. Det är kul att se ansiktsuttrycken när kronan trillar ner och de blir fast. Tex bigblue-Grattis!

7- När jag hörde a-ha, Take on me första gången...

8-Min uppgradering som gjort mest för ljudet är mina högtalare. Aha upplevelsen var i butiken då jag insåg att dessa skulle jag en gång äga.

9- Akustikfixet. Att en basfälla gav mer bas, men riktig och att iallafall i min aningen skrikiga frekvenser avsevärt förbättrades.

Calle B

Calle B
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/01/08 :  01:08:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
När jag lyssnade på en cd för första gången, vilket kristallklart ljud

/uppväxt med kasetter

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/08 :  11:13:41  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
När jag spontan köpte en Audion Sterling förstärkare av Dennis Brunby, kan väl var kul att prova tänkte jag. Men det tog bara nån timme sen degraderades Thule IA100'an till att driva datorhögtalarna.


Jag kan bara instämma.
Thule har har iofs ingen erfarenhet av, men Audion.
Har också provat lite "kralligt" på hemlån.
Men trots att jag borde begripa att kralliga transistorsteg låter bättre så gör de inte de, enligt mina värderingar.
Alltså de jag har provat, bla InterM 500, som också omnämns i tråden.


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/08 :  12:42:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
När jag bytt glättningskondingarna i mina Quad II:or mot nya. Kunde inte jobba, bara lyssnade på skivor hela dagen, det flöt honung ur tannoyerna.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Itz
Starting Member

16 Posts

Posted - 2010/01/08 :  20:56:33  Show Profile Send Itz a Private Message
LP12 sent 80-tal
Naim Nait ännu senare 80-tal.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/08 :  21:27:14  Show Profile Send 24U a Private Message
Första gången man insåg att hifi faktiskt inte är en ny rocket science, utan att man gjort musikanläggningar under en himla massa år som rockar röven av mycket nytt. Ex v ju bättre jag lyckas med min vinylsvarv, desto mer frågande är jag kring det reella behovet av nya format ideligen som egentligen bara lyckats bevisa att inget format i världen kan nånsin förlåta en klant i studion.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/08 :  21:41:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
"...inget format i världen kan nånsin förlåta en klant i studion." Eller snarare en stackars masterkille som måste göra som corporatemupparna skriker: MAKE IT LOUD IN MY 4X4!!!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/01/08 :  22:05:03  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Vad gav störst oväntad aha-upplevelse?

Jag tror att det var när CD,n kom, wow, tyckte att det lät nästan lika bra som vinyl och att den var klart enklare än både vinyl och band att hantera. Nu är den upplevelsen reviderad då det gäller nästan lika bra som vinyl och att jag gladeligen hanterar vinyl för att få ett bättre ljud som både berör och får mig att njuta mer.

Att ta fram den största aha-upplevelsen vet jag inte om jag kan, men en aha-upplevelse är då jag hörde skillnad på kablar och kablar, inte alltid och inte alltid till det bättre, men att jag hörde skillnaden på vissa, det var en upplevelse jag fortfarande har lite svårt att förstå (rent tekniskt).
quote:
Pac utsatte mig för ett elakt experiment en gång. Den uslingen bytte ut nätkabeln till nån CD, TEAC tror jag, i smyg och sen frågade han mig vad jag tyckte. Jo det var ju klart bättre än tidigare, vissa problem var borta. Då skrattade han åt mig och sade att han bytt ut nätkabeln.

Inte snällt gjort men attans så roligt spratt


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/08 :  23:31:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
För länge sedan, på 1790 talet, eller kanske sent 1970 tal, när Wille Liljehök drev Leab med spännande agenturer som GAS och Cerwin vega. De nya 18" stroker basarna som skulle användas i "jordbävningshornen" (6m långa, till sensouroundsystem för bio men vi körde 4st fokuserade på dansgolvet på Tyrol på grönan på en fest).

Då Wille läst promotionmaterialet till elementen där det deklarerades att de utan vidare tålde nätspänning tänkte han dema för oss när vi hälsade på i hans lokaler vid Fridhemsplan.
Han hade således förfärdigat en kabel, ansluten till en stroker i ena ändan, i den andra satt en nätkontakt.
När vi satt oss, strokern låg naken på golvet, tryckte han in nätkontakten i vägguttaget.

När vi gick tillbaks mot andra sidan stan igen passade jag på att köpa nya kalsonger.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/09 :  00:22:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/09 :  00:28:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ESL "spelade in" nån dipolsub på det viset vill jag minnas?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/09 :  01:09:24  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Blev lite motvilligt "fodervärd" åt ett par Magnepan 0.5 för väldigt länge sedan (ca:20år). En kompis som skulle vara borta hemifrån en längre period tyckte att jag skulle pyssla om hans ögonstenar under tiden. När dom ändå stod på plats så kopplade jag naturligtvis in och spelade på dom. Det hör till saken att jag var väldigt nöjd med min dåvarande JBL-uppställning och några konstiga panelhögtalare hade jag inte tänkt mig, även om jag hade lyssnat ganska mycket hemma hos kompisen och gillat vad jag hörde.

Det här var igentligen en smygande aha-upplevelse som igentligen visade sig först när dom skulle återlämnas. Jag hade slutligen fastnat för panelhögtalarens karaktär och insåg då att jag förmodligen aldrig skulle bli riktigt nöjd med något annat .


Tack till polare Per, får jag nog säga

Kompisen har för övrigt kvar dom än idag

Edited by - DahlbergAudio on 2010/01/09 01:11:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/09 :  09:20:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
ESL "spelade in" nån dipolsub på det viset vill jag minnas?
Ja det var den med sex 15-tummare per sida.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2010/01/09 :  18:42:06  Show Profile Send lortopalt a Private Message
En stor upplevelse jag minns är första gången jag hörde Cervin Vegas jordbävningshorn på disco på Gotland, måste ha varit väldigt i slutet på 70:i talet. Jävlar vad det lät, då var man ung och ju mer det lät desto bättre! LoL!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000