HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Länge leve Spotify på P2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2010/02/03 :  19:05:11  Show Profile Send garmen a Private Message
http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&id=2183271&isblock=0

en timme långt program om Spotify


saxat från artikeln ned

"Jag har ett band. Våra låtar ligger på Spotify. Det var aldrig någon som frågade om vi ville ha våra låtar på Spotify. Det bara hände. Förra veckan fick jag veta vad vi får betalt: 56 000 spelningar ger vårt skivbolag 200 spänn. Vilket ger oss ungefär 40 kronor att dela på. Fett! Om jag spelar mina egna låtar på Spotify oavbrutet i 38 månader kan jag tjäna in en månads abonnemang. Värde 99 kronor."


http://www.aftonbladet.se/kultur/notiser/article6525230.ab


"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Edited by - garmen on 2010/02/03 19:07:53

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2010/02/03 :  19:24:33  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Ja, det är låga intäkter i början. För att inte denna idé ska gå åt skogen hoppas jag verkligen de lägger ner gratisvarianten och att folk tycker det är värt 99kr/månad. Då skulle de börja rulla in lite pengar och artisterna skulle även kunna kräva en helt annan nivå av ersättning.

Sen kan man vända på det. Hur många skivor "såldes inte" pga av dessa 56 000 spelningar? Omöjligt att veta såklart, men det kan ju vara så att dessa antal spelningar faktiskt har skapat några nya fans och ökat försäljningen?

Om SR skulle ha spelat låten och 56000 lyssnat hade inte stim-pengen var större.

Spotify är nu så bra och har satt sig så pass mycket i folks musikvanor att jag tror nog det är dags att lägga ner gratisvarianten. Sen kan jag tänka mig en super premium med ytterligare bättre alternativ. Varför inte FLAC och ökat antal tillgängliga låtar offline?
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/02/03 :  19:52:17  Show Profile Send urban a Private Message
jag har haft spotify en månad och har redan köpt tre skivor baserat på vad jag hittat på spotify och det är tveksamt om det hade blivit av annars!
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/04 :  08:25:42  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
De flesta som lyssnar på Spotify köper nog inte skivorna efteråt. Men vi är ett fåtal nördar kvar ändå! Jag har köpt många skivor som jag ALDRIG skulle ha köpt annars efter att ha provlyssnat på Spotify. Gene Ammons till exempel, en jazzgubbe jag inte ens hade hört talas om innan. Nyligen har jag upptäckt inte bara Dire Straits utan också Mark Knopfler. Jag har fyra skivor med dem nu. Allt tack vare Spotify!

Det kommer aldrig att säljas skivor på samma sätt igen. Ingen under 30 kan tänka sig att betala för musik längre, i alla fall inte på skiva. Jag nästan skäms när jag berättar för folk att jag fortfarande köpter både vinyl och CD och tänker fortsätta med det tills jag dör. Så för aristerna handlar det om att välja mellan ingen ersättning och liten ersättning, och sedan tjäna in pengarna på konserter och annat istället.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/04 :  09:13:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ingen under 30 kan tänka sig att betala för musik längre, i alla fall inte på skiva.
Jodå! Det finns två stycken här i Kareby. Våra barn. Så där spräckte vi nollan rätt snabbt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/04 09:13:57
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/02/04 :  09:43:11  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Ingen under 30 kan tänka sig att betala för musik längre, i alla fall inte på skiva.

Jag förvånas ofta över att relativt många unga köper beg. vinyl. Nästan varje gång jag kollar efter vinyl, vilket sker minst en gång i veckan, är de där och "letar".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jerry Garcia
Member

67 Posts

Posted - 2010/02/07 :  12:00:00  Show Profile Send Jerry Garcia a Private Message
Det är faktiskt sant. Jag är ofta på Bengans här i Göteborg och i vinylavdelningen står det jämt en drös kids och bläddrar bland skivorna. Så visst, det finns en del under 30 som fortfarande köper skivor, men det är en försvinnande liten del!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000