HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Angående Respons??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/03 :  19:54:39  Show Profile Send pak a Private Message
Jag är i bytestankar när det gäller högtalare.
Inte missnöjd med mina nuvarande men bara sugen på att testa annat.
Det jag undrar över är hur är respons grand? jag tänker på modellen med 8" bas med tillhörande subbar.Antar att de har några år på nacken men ska va uppgraderade med nyare element osv.
Var ligger såna i pris och framför allt prestanda.
Var von schweikert idag,och undrar lite hur respons spelar om man jämför spelstil.Har alltid varit sugen att testa respons.
Är det nåt drag i dom eller är de fisförnäma finlirare.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/03 :  22:42:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Respons är kanonbra och rockar fett eller finlirar om du vill det. Kraftiga slutsteg och sen är det bara att ösa på.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/01/03 :  22:50:51  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jag har lyssnat på Respons Grand (äldre modell) och jag blev riktigt imponerad. Spelstilen skulle jag säga är "neutral" och de bör rocka rejält förutsatt att man har ett kärnkraftverk till slutsteg.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/03 :  23:21:05  Show Profile Send jonasz a Private Message
Bland de bästa lådhögtalare man kan hitta, bara att käpa om man hittar till rätt pris!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/01/03 :  23:53:47  Show Profile Send Bland a Private Message
Som ägare av Respons Grand version millennium kan jag bara säga att jag byter dem inte. Köpte dem 2001 och har inte längtat efter något annat! Och som Micke Y säger så funkar dem på allt. Jag kör garagerock till stråkar och allt fungerar. Det finns högtalare med bättre upplösning, diskant osv. Men, ingen högtalare slår homogeniteten och klangen - påminner om Harbeth och Quad!

Med subbarna får du inte bättre bas ( basen och kraften i ljudet är suverän på respons ) utan bättre mellan - enligt Reidar. Jag har inte hört den modellen du pratar om, men jag skulle inte tveka att köpa om dem ohörda!

Visst behöver dem kraft. Min Gamut rigg ( d200mk2 ) driver hur enkelt som helst. White Stripes live in Boston blir med lätthet konsertnivå med Respons!

-----------------------------

Tell people something they know already and they will thank you for it.
Tell them something new and they will hate you for it.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/04 :  00:49:17  Show Profile Send pak a Private Message
Hur är de placeringsmässigt då?
Behövs stor plats för dom-måste de ut från vägg osv.
Är lite skeptisk för det går åt en massa mer plats + att de verkar va lite trögdrivna.I och med impedansen på 4 ohm så är det ju inte nån jättebra idé att köra bryggat som jag gör med mina steg idag.
Vad är ett par såna från runt 97 värda idag tro?Uppgraderade till LE.?
Rädd att det blir nerbyte jag-om de är besvärliga.
Om det är såna så är de lite tröga...
http://www.responsloudspeakers.com/history/history_grand_95.html
http://www.responsloudspeakers.com/history/history_sub10_97.html
Lite trist färg också egentligen.-Men de kaske låter kanon??

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/01/04 :  11:27:13  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag upplever dem ganska enkla att placera. Fri placering i rummet med ca tre meter mellan högtalarna är att föredra, men det funkar att ha dem ca en halvmeter ifrån bakvägg osv.. Det är absolut ingen svårplacerad högtalare som får skum diskant, bas osv om dem inte står optimalt. Respons har en bra spridning på ljudet men låter bäst om man "vinklar in dem". Står dem ok så kan dem ge holografiska upplevelser. Upplevelser man normalt bara får på en konsert!

Det är ingen "modern" högtalare med vass diskant ifrån keramiska och andra exotiska element/material utan en "klassisk" lådhögtalare som är byggd efter alla konstens regler. Respons ser inte märkvärdig ut! Den låter inte märkvärdig, den bara finns där och levererar, skiva efter skiva........

Visst tar dem plats, det är stora högtalare!

Ja, dem är lite tröga i den meningen att lasten är lite trög, men impedans kurvan är hur snäll som helst! Jag har hört dem med ARC Classic 60 och det var inga problem! Jag kan inte något om bryggade steg.

Jag är mycket dålig på vad respons kostar på begmarknaden. Den modell du är intresserad av är väl den minst sökta och bör gå att få för ett bra pris - vad LE betyder för priset vet jag ej! Jag tycker att den modellen är intressant då subbarna lockar. Jag var nära att beställa subbar när jag köpte mina, men jag hade ingen plats och Reidar hade mer eller mindre lagt ner tillverkningen av subbar då det inte var lönsamt, så det blev inga.

Försök att lyssna på dem innan du bestämmer dig!




------------------------------

Tell people something they know already and they will thank you for it.
Tell them something new and they will hate you for it.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:14:14  Show Profile Send ninja a Private Message
Om du bor i Göteborg då är du välkommen att lyssna på Grand Artist D!

Man kan driva dom med "allt" men dom mår bättre med kraftigare slutsteg. Fungerar fint även med klass-D steget. Jag har inte upplevt någon större problem med placeringen, men som flesta högtalare, dom mår bättre med mer luft.

HiFiSentralen är bra ställe att leta efter begagnade Respons och få lite mer info om priserna.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/04 :  22:23:28  Show Profile Send pak a Private Message
Det är just detta som är det kluriga.Jag bor inte i närheten av några såna liksom...Men jag får se hur det blir.Hade de varit nyare och ljusare och med 10orna så hade jag nog inte tvekat.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/01/05 :  10:01:11  Show Profile Send ninja a Private Message
Du kan alltid uppgradera Respons och du kommer att bli förvånad hur bra bas är från 7 eller 8. Jag "drömmer" om Grand:en men är tveksamt om den skulle fungera bättre än Grand Artisten i mitt nuvarande rum.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000