HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan du bedöma en högtalare i obekant rum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:23:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Vad säger du?

Eller snarare, vad säger dej en demo av en högtalare i ett främmande rum?
Eller en demo i ett förvisso bekant rum, men inte ditt eget?

Kan man - kanske baserat på stor erfarenhet - avgöra om en högtalare har goda eller sämre egenskaper, trots att man inte lyssnar på den hemma?
Kan man sas "lyssna bort" att högtalaren är kopplad till en annan förstärkare än ens egen, och att den står i ett rum med helt andra förutsättningar?

Har du köpt/lånat hem högtalare som du tyckt varit riktigt bra, för att hemma bli verkligt besviken?
Eller hör du potentialen även i en ganska dålig/annorlunda miljö?

Vad får du ut lyssningsmässigt av en mässa?
Då menar jag kanske inte midnattsmässor eller dödsmässor i första hand.
Eller tycker du kanske att mässor är rena döden lyssningsmässigt?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:39:46  Show Profile Send svanbo a Private Message
Måste få fråga en sak ang detta med rummets påverkan på ljudet som ju enligt Hifi-bibeln är så otroligt stor. Detta måste väl vara i proportion (linjär? exponentiell?) med ljudstyrkan? Dvs vid låga volymer borde rummets påverkan vara mindre (försumbar?) än vid höga? Sen vad som är 'låga' resp 'höga' är naturligtvis diskuterbart. Men vid någon godtycklig volym tänker jag att rummets inverkan iaf är minimal. Eller?
Edit: ursäkta något OT

Edited by - svanbo on 2010/01/04 16:11:27
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/04 :  13:27:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Självklart påverkas man av otroligt mycket, och kanske minst av högtalarens egentliga kvaliteter.
Det är ju uppenbart att i ett rum hopplös akustik lär det mesta låta åsneträck men i ett ljudsanerat rum låter bra prylar bra och dåliga prylar mindre bra.
Jag skulle aldrig satsa en femtioöring på att uttala mig om en högtalares kvalitet genom att lyssna på godtycklig plats i universum, ALDRIG.

Mässor och lyssningsträffar ordnas ju mest för den fina gemenskapen. Det är så självklart att jag bara mycket grovt kan uttala mig om saker och ting när jag befinner mig på sådant. Hörselintrycken grumlas av intryck och tjôt från andra besökare, visuella intryck och bara nyfikenheten och glädjen att se så mycket snygga/fula byggen.

Edited by - soundbrigade on 2010/01/04 13:31:20
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/04 :  13:32:57  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sitter man 2,5 meter eller mindre från högtalaren och inte spelar aphögt så ska det väl inte vara några större problem.

Edit: Läste bara rubriken.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2010/01/04 13:43:09
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/04 :  16:25:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Intressant, om man gör en BCG-matris på detta....4 utfall...

Bra rum eller dåligt rum.

Bra högtalare eller dålig högtalare.

Bra högtalare i bra rum borde låta...?
Bra högtalare i dåligt rum borde låta...?
Dålig högtalare i bra rum borde låta...?
Dålig högtalare i dåligt rum borde låta...?

dvs. om man antar att endast det första är attraktivt, och givet att mitt hemmarum är bra, så måste det låta bra för att man skall kunna går vidare.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/04 :  16:29:13  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Måste få fråga en sak ang detta med rummets påverkan på ljudet som ju enligt Hifi-bibeln är så otroligt stor. Detta måste väl vara i proportion (linjär? exponentiell?) med ljudstyrkan? Dvs vid låga volymer borde rummets påverkan vara mindre (försumbar?) än vid höga? Sen vad som är 'låga' resp 'höga' är naturligtvis diskuterbart. Men vid någon godtycklig volym tänker jag att rummets inverkan iaf är minimal. Eller?


Varför skulle rummet påverka mindre vid låga volymer?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2010/01/04 16:30:01
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/04 :  17:01:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Självklart kan man döma ut en högtalare (kanske i förhand), men ev. hemlån gör man väl endast om det tilltalar en i butiken? Mässor kan göra vem som helst besviken, men man kan även få upp ögonen (öronen) på något utöver det vanliga.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/04 :  17:18:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Eller hör du potentialen även i en ganska dålig/annorlunda miljö?


man kanske i alla fall kan bli nyfiken eller avskräckt beroende på hur bra/illa det är som man hör. Sen håller jag med tidigare talare att man inte kan lita på dylika lyssningar, man måste ta hem grejerna ändå... (sa han som köpte sina senaste burkar helt olyssnade...)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/04 :  20:24:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan göra en gallring av högtalare och sedan lyssna ytterligare på dom som verkar kunna vara av intresse och då i ett bättre rum.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2010/01/04 :  23:23:41  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Eller snarare, vad säger dej en demo av en högtalare i ett främmande rum?
Eller en demo i ett förvisso bekant rum, men inte ditt eget?

Om rummet har problem, nästan inget. Men vet man att rummet är någolunda okej så säger en demo en del.
quote:
Kan man - kanske baserat på stor erfarenhet - avgöra om en högtalare har goda eller sämre egenskaper, trots att man inte lyssnar på den hemma?
Kan man sas "lyssna bort" att högtalaren är kopplad till en annan förstärkare än ens egen, och att den står i ett rum med helt andra förutsättningar?
Till viss del ja.
quote:
Har du köpt/lånat hem högtalare som du tyckt varit riktigt bra, för att hemma bli verkligt besviken?
Eller hör du potentialen även i en ganska dålig/annorlunda miljö?

Nej och till viss del.
quote:
Vad får du ut lyssningsmässigt av en mässa?
Då menar jag kanske inte midnattsmässor eller dödsmässor i första hand.
Eller tycker du kanske att mässor är rena döden lyssningsmässigt?

Lite intryck om något kanske kan vara värt att lyssna mer på.

Men i slutändan så vet man inte exakt när det gäller högtalare förrän man testat hemma.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000