HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelningar på cassette till cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/01/05 :  00:03:25  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har gamla inspelningar på cassette. Dessa inspelades på 70-80 talet
och en del är från radioprogrammet Tonkraft - live inspelningar på band och artister som besökte Sverige. Hur gör jag för att få dessa inspelningar på cd ? Samma gäller gamla konsert videoband. Hur gör jag för att få dessa inspelningar på dvd ?

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/05 :  08:54:28  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Från band är det hyffsat enkelt, koppla kasettdäcket till ljudkortets lineingång.
Du behöver att bra inspelningsprogram, jag tycker att Magix är riktigt bra, har fungerande brusreducering, dynamikexpander etc om det behövs "städning" av signalen.
Det är lätt att hitta de enskilda spåren för namngivning om man vill ha det.
Detta är dock tidskrävande, allt görs ju i realtid och det krävs gott om ram för att inte kännas för trögjobbat.

Video går till på samma sätt men grafikkortet måste ha en ingång för videosignalen, de vanligaste varianterna är kompositvideo och s-video som även finns på de flesta senare videospelare.

Ju högre samplingsfrekvens och upplösning man väljer vid inspelning ju mer prestanda behöver datorn så dimensionera detta efter signalkvaliten, det är sällan lönt att gå över 44kHz/16bit, på många video är nog även detta "overkill".

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/05 :  11:57:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Finns ofta små butiker i köpcenter där man kan beställa tid och överföra bilder och video till cd, dvd eller filer - eller låta någon göra det åt sig.
När jag var snäll och googlade åt dig på nätet så hittade jag bl a det här: http://tonkraft-sr.blogspot.com/2009/03/docent-dod-rock-palais-1980.html

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/05 :  13:28:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har PM.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/05 :  13:47:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Skaffa ett bra kasettdäck så är problemet löst.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000