HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/01/01 :  16:36:55  Show Profile Send poppen a Private Message
Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?

Var det grund konstruktionen som var bra eller var det de Västysktillverkade Telefunken EL34 rören som gjorde det-
9:an gav ju 70 w i pentod o 35 wat i triodkoppling.

Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Finns det någon här ute som vet mer.
En del av er här bygger ju rörförstärkare.


Theta
Starting Member

8 Posts

Posted - 2010/01/01 :  16:49:08  Show Profile Send Theta a Private Message
Cayin 860 monoblock sägs vara en kopia av Marantz 9.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/01 :  16:58:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Inga av de "magiska rörförstärkarna" får sin magi enbart från rören. Det är en välkomponerad helhet där noga utprovade transfomatorer, kondensatorer, motstånd, rörval samt layout som tillsammans gör att det börjar "rinna honung" ur rätt högtalare.

Så en kloning, om det är det man är ute efter, handlar om mycket mer än ett kretsschema och några rör.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/01/01 :  17:55:28  Show Profile Send poppen a Private Message
Det var det jag misstänkte. Mina Sentec M30 blev oändligt mycket bättre när de fick Telefunken DDR rör i stälet för ryss rören som satt i från början.

mina rörfärstärkare skulle nog vinna på vissa modningar av kondensatorer etc. Det är bara svårt att öppna den så jag vågar inte öppna på locket. ( jag har ju moddat en hörlurstärkare )

Men min fråga var ju om man kan nybygga en Marantz 9:a med bra komonenter. typ DDR rör Blakgate kondensatorer etc,



Edited by - poppen on 2010/01/01 18:24:10
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/01/01 :  22:36:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

OK, jag trodde att du var ute efter en klon, sorry.

Marantz 9 är en välrenommerad och snudd på sägenomspunnen förstärkare. De kan spela men som med de flesta rörförstärkare behöver de säkert matchas mot en högtalare de "trivs med" för att ge "allt".



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/01 :  22:52:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har någon gammal stereophile där 9:an testades men den levde nog inte upp till myten om jag kommer ihåg rätt. Skall se om jag kan leta fram den ur gömmorna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/01/02 :  17:50:43  Show Profile Send poppen a Private Message
Tack Micke Y. Kanske priserna blivit lite hysteriska på dem. Ifall Cayin 860 är en klon så borde priset bli mer modest i dag.
Det är ju inte så många delar på den. Utvecklingskostnaden är ju redan betald.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000