HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad hände med Morellos nya tråd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

haley
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/07/17 :  17:08:26  Show Profile Send haley a Private Message
Blev det raderat eller?

Vh, Haley
----------
Anything worth doing, is worth doing righ

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/17 :  17:17:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Troligen.

Det har blivit lågt i tak på det här forumet.

Var det inte det som kritiserades på det andra????

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/17 :  17:17:24  Show Profile Send Tomas L a Private Message
Till min stora besvikelse så verkar det råda censur på detta forum. Tyckar man inte som moderatorn så blir man censurerad eller tråden stängs. Denna tråd lär väl försvinna lika snabbt....
Go to Top of Page

haley
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/07/17 :  17:20:52  Show Profile Send haley a Private Message
Det är tragiskt. Men man får väl göra som de säger och starta en egen sida, där alla är välkomna att utrycka sina åsikter.

Vh, Haley
----------
Anything worth doing, is worth doing righ
Go to Top of Page

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/17 :  17:26:04  Show Profile Send Tomas L a Private Message
Jag har skickat följande email till alla moderatorer:

Hej!

Jag satt och skrev precis på ett inlägg i en tråd som försvann, gissningsvis för att ämnet inte passade herr moderator?
Råder det censur på Hififorum, måste man tycka som moderatorerna för att få posta? Mitt inlägg som jag aldrig hann posta:


Sladd, läste du verkligen tråden? Gjorde du det så måste jag dra slutsatsen att det inte råder åsiktsfrihet på detta forum!?
Jag kan bara tala för mig själv, men mina intentioner var helt uppriktiga och mina åsikter baserade på egna erfarenheter, vad ligger felet i det? Om man inte tycker som moderatorn så blir man tystad?


Postningen skulle ha skett i en tråd där Morello beklagade att hans tråd om "Tävlingen" hade stängts.
Min hobby existerar högt påtagligt, men mina erfarenheter har styrt mitt intresse från kablar till högtalare och lyssningsrum.

M v h
Tomas Lindgren

Edited by - Tomas L on 2002/07/17 17:42:5
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/17 :  18:08:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Även om jag är kritisk till blindtester så tycker jag nog att den tråden bröts lite för snabbt. Lite redigering i texten hade räckt bra. Att prova på olika sätt är ju en del av hobbyn. Sen vad som bevisas genom blindtest är en annan. Jag köper INTE blindtest...


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/17 :  18:19:31  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Även om jag är kritisk till blindtester så tycker jag nog att den tråden bröts lite för snabbt. Lite redigering i texten hade räckt bra. Att prova på olika sätt är ju en del av hobbyn. Sen vad som bevisas genom blindtest är en annan. Jag köper INTE blindtest...


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question.

It`s the only question
To Quad or not to Quad, is the only question
m
Go to Top of Page

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/17 :  18:27:01  Show Profile Send Tomas L a Private Message
quote:
Jag köper INTE blindtest...


Det var det som diskuterades i den andra tråden. Vill du stänga den här tråden också?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/17 :  18:36:26  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

quote:
Jag köper INTE blindtest...


Det var det som diskuterades i den andra tråden. Vill du stänga den här tråden också?



Nej då verkligen inte.Det blev lite fel där det var bara meningen att detta skulle stå med.
To Quad or not to Quad, THAT is the question.
Sen kom min kommentar
It`s the only question
To Quad or not to Quad, it`s the only question
Ett litet skämt riktat enbart till Ranefjord
MVH
Mats

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:02:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Här råder definitivt åsiktsfrihet men det är ingen demokratisk plats. Den policy som står att läsa gäller. Det är INGEN nyhet att blindtester med efterföljande diskussioner inte är det vi helst vill skall fylla databasen.

Vad som skall modereras eller inte är en svår uppgift och vi är ingalunda ofelbara. Att låsa en tråd som håller på att spåra ur och dessutom i princip endast innehåller långa föklaringar i detta evighetsämne ser jag inte som konstigt.

Att radera därpå följande beskyllningar om sovjetstat eller hur det nu var likaså. Det handlar knappast om vad "moderatorerna tycker om". Nivån på forumet har varit lika hög/låg sedan starten och de som inte tycker om den har hamnat på fel forum.

I morgon torsdag kväll eller fredag morgon besvarar jag mail i ämnet från hemdatorn. Det är bara tröttsamt att diskutera sådant på sidan.


- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:07:30  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Här råder definitivt åsiktsfrihet men det är ingen demokratisk plats. Den policy som står att läsa gäller. Det är INGEN nyhet att blindtester med efterföljande diskussioner inte är det vi helst vill skall fylla databasen.

Vad som skall modereras eller inte är en svår uppgift och vi är ingalunda ofelbara. Att låsa en tråd som håller på att spåra ur och dessutom i princip endast innehåller långa föklaringar i detta evighetsämne ser jag inte som konstigt.

Att radera därpå följande beskyllningar om sovjetstat eller hur det nu var likaså. Det handlar knappast om vad "moderatorerna tycker om". Nivån på forumet har varit lika hög/låg sedan starten och de som inte tycker om den har hamnat på fel forum.

I morgon torsdag kväll eller fredag morgon besvarar jag mail i ämnet från hemdatorn. Det är bara tröttsamt att diskutera sådant på sidan.


- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -

Hej SLADD
Där kan jag hålla med dig.Meningslösa oändlighetsdiskussioner är inget som man precis traktar efter.Har ju själv varit med sen starten
och det var ju utan tvekan lite lugnare i början.
MVH
Mats
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:56:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det är väl ingen idè att hålla på att träta denna fråga med F/E, blindtest eftersom den bara leder till skyttegravskrig. Det måste väl finnas NÅT annat som de inbitna LTS:arna kan diskutera....eller?

Delge folk här på forumet lite lyssningsupplevelser istället.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/17 :  20:20:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

quote:
Det har blivit lågt i tak på det här forumet.
Var det inte det som kritiserades på det andra????

Till min stora besvikelse så verkar det råda censur på detta forum. Tyckar man inte som moderatorn så blir man censurerad eller tråden stängs. Denna tråd lär väl försvinna lika snabbt....

Det är tragiskt. Men man får väl göra som de säger och starta en egen sida, där alla är välkomna att utrycka sina åsikter.




Om vi säger så här: det var inte tråden i sig själv utan det som många visste var
runt hörnet( slagsmål med ord) som stängde tråden.

Sen denna "demokrati-mani",-ni får inte diskutera simning, brocoli eller trafikskyltar
heller,-det är väl inte särskilt demokratiskt??, påminner starkt om 1st Diktatur??


Mvh A
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/17 :  20:39:21  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Jag startade ju ett forum som blev lite tomt efter ett tag.. :-)
Men det står ju kvar, så för dom som vill ha ett alternativt forum så är det bara att titta in, ingen censur som bonus, sunt förnuft kanske skall råda i alla fall.

www.trekronor.com/forum

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den."

Edited by - Michaels on 2002/07/17 20:40:3
Go to Top of Page

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/17 :  21:00:31  Show Profile Send Tomas L a Private Message
Sanoj: om Sladd öppnar tråden igen skall jag svara på ditt inlägg.

Audiomaniker: Skall man stänga alla trådar där folk är oense (och debatten kan leda till "ordslagsmål") så blir det inte många trådar kvar.

Sladd: Var i policyn står det att man inte får diskutera blindtester? Är blindtester förbjudet område så bör ni införa detta i policyn. Hur skall jag kunna veta det som "inte har varit med sen starten"?
Borde i så fall inte diskussioner kring alla typer av tester bannlysas och inte bara blindtester?

Det som stör mig mest är dock det sätt som tråden stängdes på:

quote:

Här är man borta 2 dagar och forumet har förvandlats till blindtestarnas mecka....

De som vill "bevisa" att hobbyn inte existerar alternativt att utövarna lever på fantasier får öppna ett eget forum.

Delge gärna era positiva upplevelser och erfarenheter, det är därför vi har detta forum!

Det är inte svårt att utläsa var du står i denna fråga. Din definition av "Utövarna av hobbyn" inkluderar uppenbart inte dom som tror att blindtester har ett berättigande.

Ursäkta om jag säger det, men ditt inlägg var nog det kraftigaste påhoppet i hela den stängda tråden. Vad menar du egentligen? Skulle dom i tråden som inte upplever någon skillnad på kablar bara "hitta på" saker för att förstöra för andra och dessutom sakna Hifi-intresse? Skall inte en moderator försöka hålla en högre nivå än så?

För mig så har det definitvt varit en positiv upplevelse och erfarenhet att upptäcka att kablage har minimal betydelse för en anläggnings prestanda. Det har inneburit att jag har prioriterat delar i utrustningen som verkligen ger en prestandaförbättring och även även fått mig intresserad av lyssningsrummet.

Det är intressant att ABX-testen kom till just för att avgöra en dispyt, d v s stoppa ett "ordkrig"! Men jag antar att det är därför som blindtester är så pass kontroversiella.

Jag kan tyvärr inte hålla med om att det råder åsiktsfrihet f n. Tyvärr.

Edited by - Tomas L on 2002/07/17 22:10:2
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/17 :  22:15:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Sanoj: om Sladd öppnar tråden igen skall jag svara på ditt inlägg.

Vad har det med om Sladd öppnar tråden eller ej

quote:
Skulle dom i tråden som inte upplever någon skillnad på kablar bara "hitta på" saker för att förstöra för andra och dessutom sakna Hifi-intresse?

Inte mitt förstaval av uttryck, men det duger för att svara på ....JA
Detta är vad som orsakade "bråken" på det andra forumet dvs. att båda sidorna hävdade att den andra sidan hade fel.

quote:
För mig så har det definitvt varit en positiv upplevelse och erfarenhet att upptäcka att kablage har minimal betydelse för en anläggnings prestanda

Vad har du för anläggning som inte detekterar kablars påverkan?

quote:
och även även fått mig intresserad av lyssningsrummet

Man kan inte göra det ena eller det andra utan måste se över ALLT i en anläggning.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/17 :  22:26:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Tomas, hade du hållit på så här på Hifimagasinet, så hade du varit avstängd nu. 6 eller 7 man var avstängda där dom sista 2 månaderna innan det här forumet startades. Däribland Sladd och Ing. Öhman.
Och detta pga. sådana trådar, som moderatorerna stoppar här, istället för att utestänga deltagare helt. Hifimagasinets moderatorer stoppade aldrig dessa "krig" och då blev det olidligt till slut.
Det är en av anledningarna till att detta forum startades, och det får helt enkelt inte spåra ur på samma sätt.
Och dom argument som Morello och du använder var typiska LTSargument, så därför får ni finna er i att bli kallade för LTS,are.
Om du vill en lekplats för LTS,are, så leta upp ett annat forum istället, som är mera "demokratiskt".
Det du kallar "demokratiskt" kallas för hifikomunism.
Standardiserad hifiuyrustning med LTS godkännandemärkning hade väl suttit fint??

Jorm
Go to Top of Page

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/17 :  22:26:34  Show Profile Send Tomas L a Private Message
Men snälla Sanoj, vi kan inte fortsätta en debatt som stängdes i en annan tråd här! Även om jag HEMSKT gärna skulle vilja. Jag tror även att sladd själv kan svara på mina frågor.

Jorma: Jag deltog även i Hifimagasinets debatter och jag har aldrig varit avstängd från något forum (även om jag kanske är nära i detta ) Jag var dock en rätt passiv deltagare med få inlägg eftersom jag tyckte att nivån på många debatter var pinsamt låg. Det verkar som ju mer s k "High-End" som diskuteras desto mer "Low-End" blir debatten.

Jag hoppades att man på detta forum kunde diskutera knepiga frågor på ett mer civiliserat, lärorikt och utvecklande sätt, utan personliga påhopp och pajkastning. Om din version om hur detta forum kom till stämmer, så borde det framgå mer tydligt i policyn vilka åsikter som är önskvärda och att vilka åsikter som inte får ifrågasättas på detta forum.

Jag har aldrig kallat detta eller något forum för en "demokrati" så jag förstår inte vad du menar med hifikommunism? Jag har aldrig försökt pådyvla eller begränsa någon åsikter, tvärtom jag är mycket intresserad av information som motsäger mina erfarenheter.

När det gäller dina LTS kommentarer och frågor om utrustning: Tråden är stängd, vi kan inte fortsätta här!

Edited by - Tomas L on 2002/07/17 23:05:1
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:07:43  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vissa hifiamnen engagerar mer an andra. Listan pa dessa fragor ar inte speciellt lang, men tradarna blir desto langre och har ofta slutat i en obehaglig stamning som inte har nagot att gora med vart gemensamma intresse. De flesta forumsdeltagare kanner mycket val till vad det handlar om och det kravs extra forsiktighet nar man startar en diskussionstrad runt nagot av detta.
Shakti Stones ar ett sadant amne. Kablars inverkan pa ljudatergivningen ett annat och blindtester ett tredje. Detta hor givetvis samman med hifi men fa amnen har varit sa val genomgangna som dessa. Pa Hifimagasinet saval som detta forum. Fragan ar om det finns sa mycket mer att tillfora och vad som ar den
egentliga avsikten nar man tar upp nagon av dessa fragor igen.
Borde vi inte istallet ga vidare for att gora nya upptackter och fa nya erfarenheter i var hobby?

Hade det radit censur pa detta forum, hade ju aven inlagg av reklamkaraktar typ Michaels, akt rakt i papperskorgen.

Det gor det alltsa inte.

Timbre


Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:19:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Hade det radit censur pa detta forum, hade ju aven inlagg av reklamkaraktar typ Michaels, akt rakt i papperskorgen.

Det gor det alltsa inte.


Kul att inget kastas direkt i papperskorgen. Hur kan du då förklara att Morellos inlägg på som hette 'Ämnet är låst' eller något liknande bara syntes till i några minuter (vet inte exakt men säkert mindre än 20) och av den så syns inte ett spår?

Om jag inte minns fel så kastade Sladd ett annat ämne som inte 'passade' med ett tiotal inlägg. Var det ett misstag eller är ni inte överens?



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:19:47  Show Profile Send Tomas L a Private Message
Timbre: Tack för ett sansat inlägg.

quote:
Fragan ar om det finns sa mycket mer att tillfora och vad som ar den egentliga avsikten nar man tar upp nagon av dessa fragor igen.



"Egentliga avsikten"? Kan det vara, som jag förgäves försök hävda flera gånger, att det faktiskt är baserat på egna erfarenheter. Det finns ingen konspiration eller dolda avsikter bakom mina inlägg.

Hur många trådar handlar inte om ämnen som tagits upp massor av gånger förut, men ändå tillåts behandlas ännu en gång?

Edited by - Tomas L on 2002/07/17 23:23:3
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:34:56  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jag tror dig. Du har troligen heller inte plojt igenom allt som har skrivits i dessa amnen under det senaste aret. Jag lovar dig att det ar en hel del och positionerna har inte blivit upplosta for det.
DSD ar ytterligare ett exempel. Sjalv har jag blivit mer overtygad under resans gang och en overtygelse kan latt overga i fanatism.
Da har man ju missat hela poangen och dessutom forlorat lyssningsgladjen pa kopet (nu talar jag for egen del alltsa)...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:45:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

Till Nagref:

Sladd och jag ar helt overens, och skulle vi inte varit det, hade vi fort den diskussionen via mail.
Inte har pa forumet.

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:52:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Som sagt. Det finns (fanns) massor av trådar som behandlade ämnet tidigare. Jag anser som vanligt att de som är ex. nybörjare bör få chansen att ta del av båda sidor av denna debatt. Dvs. att det finns de som inte hör skillnad och de som hör skillnad. Oavsett vad det beror på.

Att utlysa en "tävling" tycker jag blir lite konstigt. Det är ju prestige inblandat i ordet "tävling". Bättre att ge råd och lyssningserfarenheter (blint och oblint) till nybörjare i ämnet istället. Då först kan de oinvigda skaffa sig en uppfattning.

Och ni vet alla var jag står i debatten.

(En parantes som jag minns om var ett blindtest mellan kablar på Audioreview när det användes massor av testomgångar (flera hundra), många fler än vad som använts i andra "vetenskapliga" tester. Testet visade att han svarat "fel kabel" och att det var nära slumpen, men ändå att resultatet var klart signifikant skilt från slumpen (fast åt andra hållet, alltså den kabel som han trodde han lyssnade på var i själva verket den andra). Statistiskt kan det då faktiskt sägas att det hördes en skillnad i blindtestet, vilket i sig är ett sorts bevis på att kablar kan skilja sig. Har inte hört mer om detta. Men nåt att tänka på i alla fall.)


Thomas
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/18 :  00:01:53  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Thomas A, tror jag det är, gav mig en gång på hm en lista på hundratals böcker och publikationer i ämnet blindtester och jag tvivlar på att särskilt många här har läst en bråkdel av dessa.

Trots det används ordet alltför flitigt tycker jag. Ordet används lätt i ett sk skyttegravskrig som det slutliga desperata argumentetet, en sorts atombomb som skall förgöra motståndarens hela argumentation. Jag tycker att det är tråkigt när nya, och gamla, hifientusiaster läser sådant och då kan få för sig att blindtest är ett sorts facit för bra ljud.

Andemeningen med tävlingen är/var kanske att användas som slagträ (facit) i kommande diskussioner på forumet och för egen del tycker jag inte att det hade varit särskilt lyckat oavsett resultatet.






Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/18 :  00:10:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag tycker dock LTS har fått för mycket "skit" för dessa blindtesthistorier. Faktum är ju att LTS lyckas höra skillnader på det mesta (ex CD spelare och förstärkare) med den metodologin och kringutrustning som de använder.

Vad som sedan låter "bra" eller inte är en preferens.

Jag säger dock inte att det som tidigare publicerats av andra ska användas som ett argument för en "icke-skillnad". När vi publicerade vår kontrollerade (John Stalberg och jag bland annat) DBT på CD spelare trodde de naturligtvis inte på oss (för att "andra" inte hört något). Men John har en inbjudan att vem som helst på Audioreview får komma och vara med. De har dock avböjt. Mest pga avståndet (USA).


Thomas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000