HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra sub - men 8, 10 eller 12" till musik? *köpt*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/12/31 :  13:04:08  Show Profile Send Leffler a Private Message
Har lånat hem en Velodyne SPL800R, sluten 8", 1000w klass D, inbyggd mik och eq, i syfte att försöka få fram bara ett uns extra lågbas till mina Marten Duke. Dessa är ju vansinnigt snabba och detaljerade, så jag förväntade mig inte riktigt att det skulle fungera, men det passar precis på kravspecen; lågbas som smälter in perfekt med huvudhögtalarna. Mycket subtilt. Men det gör allting bara lite mer intressant!

Nå.

Enligt Prisjakt kostar 8:an, 10:an och 12:an lika mycket. (ungefär 10k) Några extra hz får man ju nedåt. 8:an är helt okej, men lite tunn nedåt 20hz. Men är er erfarenhet att en större sub är lika snabb?

Edited by - Leffler on 2010/01/23 20:50:32

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/31 :  13:20:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Hur mycket bas behöver du ?
kanske räcker med en 8". är det samma serie på basarna kan dom ju ha samma fenomen som när man köper lösa element, att det sitter i princip samma magnet på basarna, oavsett storlek, vilket då borde innebära att du har kraftigare motor på den mindre basen och torde få bättre transientsvar. Men å andra sidan har du lägre fs på dom större, men hur djupt behöver den gå ?
Har aldrig hört Velodyne med musik, själv kör jag Focal och den låter underbart med musik.
Bästa vore ju om du kunde låna hem en 12" också och jämföra dom bredvid varann.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/12/31 :  13:49:10  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har hört 16-tummare som är vansinnigt snabba och går djävulskt djupt, tror inte att det går att säga generellt tex att 12" och uppåt inte skulle gå bra till musik...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/12/31 :  14:28:12  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Antar att det inte är ett alternativ.... men jag skulle önska 2 stycken av det du kommer köpa. Kör själv med dubbla basar, körde länge med en. Skillnaden för mig var mer än dubbel. Nu står basarna bara och små fiser ut härlig snabb bas med ratten lågt.
Ska du bara ha en skulle jag nog gå upp lite i storlek, en 8" räckte inte för mig i längden. Men alla basar är ju olika och det hör du ju bäst själv. Lycka till!

Mvh / Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/31 :  14:28:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Den du har är bra, kör ju själv med SPL800 (utan mic/eq) med B&W CM1, och 80Hz delning. Fungerar ypperligt. Har tidigare även haft en AudioPro AceBass2 och där är det 4 st 5,25" och 10" slav och den var också mycket prisvärd. Velodyne kan nog spela högre med kontroll än AudioPro'n, men låna hem och testa, frågan är om det behövs?
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/12/31 :  14:32:28  Show Profile Send Mschill a Private Message
Jag har lyssnat till JL audio's Fathom f113 som det sitter en 13" i och den är den absolut mest musikaliska sub jag hört. Men visst den ligger en bit ovanför 10k tror den ligger på 35k men Marten Duke förtjänar en riktigt bra sub.


Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/12/31 :  14:39:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Själv drömmer jag om en (fast två) cylinderformad schaktare från SVS antingen 12- eller 13-tummaren, redan tolvtummaren lär räcka... Har för mig att jag sett mätningar på den ner till 17 hz vid goda nivåer.

SVS PC12
SVS PC13

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/12/31 :  14:49:36  Show Profile Send Mschill a Private Message
Håller med. SVS är också förbaskat läckra. men dom är så sjukt stora. Kanske inte PC-serien, Men SVS i PB-serien är dom sjukt stora.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/12/31 :  16:47:49  Show Profile Send Leffler a Private Message
Hm.

Denna suben fungerar ju faktiskt ypperligt, Duke-arna ger mig ju allt som jag vill ha förutom att jag vill ha en hint om det som finns lägre, bor ju i lägenhet och kan ju inte släppa loss vilken monstersub som helst.

Tar nog och slår till på en sådan här. :-) Härligt att stänga av huvudhögtalarna (har dubbla utgångar på försteget, fjärrkontrollerat) och höra hur det liksom bara... andas. Känns ungefär som när en lastbil kör förbi, eller om man bor på ett diskotek. Jag har ju svar på 20hz, men inte speciellt starkt. Tur det kanske när man har grannar iofs.

Lite synd att den inte är synkbar med en kompis, den dagen jag vill ha en till (kanske...) Tror inte det finns någon funktion för det. Vad gör man då? Låter två subar justera sig samtidigt? Meckigt...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/31 :  17:19:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har själv en DD18 och det är inga som helst problem med snabbheten. Personligen så tycker jag att man bör satsa på en subb med inbyggd EQ och med mätmick, för det är just i basområdet som de största problemen ligger. Sedan menar jag också att man med subwoofer får en större behållning av musiken eller filmen även när man spelar med låg lyssningsnivå. Varför inte satsa på en SPL800 med en 12:a. Jag råkar ha kvar en AP Bass2 och det är möjligt att den är prisvärd men inte för mig. Den bottnar lätt när man spelar lite högt och den går inte speciellt långt ner i frekvens. Tre tillverkare som väcker mitt intresse är Velodyne, REL och SVS.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/12/31 :  18:31:35  Show Profile Send Leffler a Private Message
gcs: absolut, mätmicken gjorde en hel del skillnad, klart värt extrapengarna.

Jag kan ju vara lite sugen på -3db vid 20hz, men å andra sidan blir det kanske lite jobbigt för grannarna. Ack den som bodde i hus... Men jag ska nog inte klaga, råkade träffa grannen under igår, och frågade om de blivit störda, och de hade inte hört ett ljud sa de. Gööött!

Egentligen kanske jag skulle ha två DD10 eller så, men å andra sidan så kanske denna lilla godbit tar mig en bit på vägen så länge jag bor här. Velodyne har definitivt imponerat så här långt!
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2009/12/31 :  18:54:51  Show Profile Send matsj a Private Message
Varför inte ett tappat horn ? Petter har gjort många simuleringar här med olika element.
Titta på hans Audax TH.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/31 :  21:40:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Om jag hade det utrymmet som krävs skulle jag också prova ett tappathorn. Om jag skulle bo i lägenhet skulle jag satsa på en Velodyne DD eller liknande med HP filter för den lägsta basen så att man inte stör sina grannar. En dag kommer, hoppas jag kunna flytta till ett eget hus, och dåå!! Ungefär så skulle jag resonera om jag var yngre och bodde i lägenhet. Det var så jag tänkte i slutet av 50-talet när stereo lanserades. Jag köpte då för mig ospelbara stereoskivor. Då blev jag så klart tvungen bara att köpa en skivspelare så fort som möjligt.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/01/01 :  16:35:57  Show Profile Send Leffler a Private Message
Hmmm...

En SMS-1 är faktiskt inte så dyr, egentligen kanske man skulle ha en sådan plus två SPL 800i, dvs samma korrigeringskretsar med bildutgång osv som DD (inklusive HP-filter - denna hjälper ju inte minst till att placera subarna), plus två små supersnabba basar utan eq... Sammanlagt 19k om man köper nytt (vilket jag sällan gör). Ett alternativ till!

Klurar som sjutton. Ett tappat horn är inget alternativ, funkar inte i mitt vardagsrum, så enkelt är det.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/01/01 :  23:15:17  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Bästa bas jag hört var/är en altec lansing 16" i en onken låda med naim aktivt delningsfilter. Supersnabb och detaljerad. Den levererar inte under 30Hz men ner dit är basen himmelsk. Har du möjlighet att lyssan på något liknande så ta möjligheten innan du bestämmer dig.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/01/02 :  09:47:41  Show Profile Send Leffler a Private Message
Fast ned till strax under 30hz har jag redan fantastisk bas. :)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/02 :  11:31:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Äh, slå till på en Velodyne DD-1812.. där kan vi snacka djupbas..
Kanske lite mycket pengar, men vafan.. :P
Sunfire, hur låter dom med musik annars ?
De e ju Bob Carver grejer, dom har ju fått kalasbetyg i hifi&musik.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/01/02 :  11:52:39  Show Profile Send Leffler a Private Message
quote:
Äh, slå till på en Velodyne DD-1812.. där kan vi snacka djupbas..


Jovisst... Men redan DD18 lär vara lite besvärlig. En kille på AV Talk hade haft fönster som bågnade.

Skulle väl haft en DD10 egentligen, men lurar på att uppgradera från Duke till Miles 3, och det går ju en slant där också i så fall. En prioriteringsfråga - dagens i-landsproblem?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/01/02 :  11:55:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Membranstorlek är rätt konstigt att gå på som köp-kriteria.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/01/02 :  12:05:15  Show Profile Send Mschill a Private Message
Framhåller fortfarande JL audio. bättre än Velodyne bättreän SVS...mm

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2010/01/02 12:05:23
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/02 :  12:47:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Du hittade kanske rätt från första början!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/01/02 :  14:02:00  Show Profile Send sopwith a Private Message
Finns väl egentligen ingen direkt vetenskap som säger vad du behöver, det finns dom som hävdar att sub inte alls skall användas till musik och det finns dom som säger att sub tillför mycket (glädje) i musiken men att den då skall ha så litet element som möjligt för att vara snabb, mycket av dagens grejor låter så rent och fint med sina små snabba element men ack så basfattigt.
När vi gick en subrunda i Göteborg för något år sedan så lyssnade vi på massor av subbar, om man nu kan lyssna på en sub..., dock utkristalliserades några få, bla nämnda Velodyne 800 som då kostade 6000:- ny, det är tydligen samma förstärkeri i den som i Sunfires 8" bas som kostade 8000:- som även den "lät" bra fast bättre till film än musik, hade jag köpt en sub idag så hade det blivit en Velodyne 8", den räcker gott och blir över, du är helt rätt ute om du gillar den.
För att testa om jag ens gillade sub i mítt system så köptes det en XTZ 8" sub för 1400 spänn, bara för skojs skull innan en "riktig" sub skulle inhandlas, den är på 100 Watt och jag hade inga som helst förhoppningar mera än att den skulle ge någon oktav neråt, MEN den står fortfarande kvar i stereon och tjänstgör som musik/filmsub och jag kunde inte varit nöjdare, den har en bas som får väggarna i mitt hus att vibrera vid film och den ger ett gött stöd vid musik, helt otroligt bra för dom pengarna, den har även sub ut för vidarekoppling till ännu mera sub i kedja..., den får stå kvar.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2010/01/02 :  16:52:46  Show Profile Send shifts a Private Message
Det finns väl inget som säger att ett litet element är snabbare än ett
stort? Låter som en mycket dum slutsats att dra. Vill man att det ska
låta "snabbt" är det en bas som inte går särskilt djupt man ska satsa
på, för det ger den illusionen av snabbhet.

EngelholmAudio: Du skrev att membranarea är ett dåligt kriterium att
sikta in sig på och det är kanske dåligt att stirra sig blind på en
parameter oavsett vilken det rör sig om, men väl tilltagen membranarea
tycker jag snarare är en mycket viktig sak att få med om det ska till
högklassig djupbasåtergivning. Gärna membranarea utspriden längs med
framväggen så att säga.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/01/02 :  19:08:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ja, hur snabbt är 20Hz ifrån en 10" eller ifrån en 12" eller ifrån en 15"?
Skulle tippa på samma för annars så skulle det inte bli några 20Hz.
Däremot så får man lite olika spridningar och med olika placeringar olika fasgång, resonaner och olika tidsskillnader vilket garanterat kommer ge hörbara skillnader som "snabb" eller "långsam" bas.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/02 :  19:25:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Skulle kunna tänka mig att man inte får ut 20Hz med någon större kraft från en 10:a eller 12:a.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/01/04 :  20:45:35  Show Profile Send Leffler a Private Message
Resultat: hittade en sådan sub som jag lånade hem för 5500 på hifimagasinet.

"Det får duga." Och håller flickvännen nöjd i väntan på bättre lyssningsrum/ hus/ miljonvinsten.

Tack för all input iaf!

Edited by - Leffler on 2010/01/04 20:45:51
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000