HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, inget funkar efter flytt....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:24:24  Show Profile Send Wiker a Private Message
Hejsan allihopa!

Jag har precis flyttat och mitt lyssningsrum har krympt ifrån 28 till 10kvm(rummet är 2,8 x 3,6m och jag spelar på längden. Lyssningsposition är ca 2,7m ifrån högtalarna)

Med mitt nuvarande system så låter det inte så jätteskojj på det lilla utrymmet....

Mitt System:

Högtalare: Raidho Eben X-baby MK II
Förstärkare: Gryphon Callisto 2100
DAC: Stello DA-100 Signature
Kablage: Cardas Neutral Reference

Får varken till någon bra ljudbild och basen är hopplöst dominant.


Funderar framförallt på att byta ut högtalarna (synd då dessa egentligen är vansinnigt bra) då mina X-babay kräver att få stå längre ifrån bakvägg än vad rummet tillåter. Jag kan inte kosta på mig mer än 10-15cm som det är nu.

Jag är väldigt open minded och kan tänka mig att byta allt om det behövs.

Kom med förslag är ni snälla!!

Jag värderar verkligen hög upplösning, rapphet, samt väldigt hög precision i ljudbilden.

Edited by - Wiker on 2010/01/22 18:31:25

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:30:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Känner inte till dina högtalare, är de basreflex, kan du experimentera med det gamla hederliga yllesocka-i-reflexröret-tricket. Kanske tar bort lite djupbas, men kan rappa upp basen och sätter kanske inte igång rumsresonanserna lika mycket.

EDIT: Angående ljudbilden: prova kraftig toe-in, det är ett litet rum och då slipper du mycket reflexer.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/01/22 18:31:39
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:38:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tar för givet att höjden är runt 2.5, då ger dina mått primära resonanser vid 47 - 60 - 69hz, det är tight!


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:44:39  Show Profile Send Forsman a Private Message
Prova dra ihop nå´n basfälla typ helmortz, betydligt billigare än att byta prylar för att konstatera att problemen kvarstår.

Edit: Prova dämpa lite bakom/mellan hgt

Edited by - Forsman on 2010/01/22 18:45:49
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:46:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kvartsvågsrör fungerar klockrent för mig, kostar inte många kr heller.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:52:17  Show Profile Send Wiker a Private Message
Tack för era svar!

Måste lägga till nu för att undvika missförstånd att detta inte är ett dedikerat lyssningsrum. Jag bor i rummet också (studentboende. Blir därför ganska svårt att trycka in allt för mycket akustikreglerande material. Vad är ett kvartsrör och hur fungerar det?

Jag ska testa att fylla ut basporten med något, det kan nog göra en del.

Vad sägs annars om intelligent sounds högtalare? IS6 pro verkar ju lysande då dessa kan stå nära bakvägg och verkar fungera i små rum? Någon som har erfarenheter?


This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:04:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Det är papparör som vid olikalängder äter upp resonanser, kallas även Esl-rör här på forumet.
Dom på bilden står på en pall o är avstämda runt 55Hz så dom blir inte så långa.
Hade varit perfekt bakom din lyssningsposition

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:24:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Är det omöjligt att spela mot kortsidan?

Kan lyssningsplats komma ut något från bakvägg?

Strumpa i som Huzze sade.

Flytta ihop högtalarna så att de kommer längre från sidoväggar?

Hur mycket älskar du dina högtalare? Är de stora, hur baskapabla?

Kul att du är intresserad av iS 6 pro, jag har haft 6 orna i både mk 1 och mk2 utförare. Sitter nu på ett par 8or mk2+.

iS6orna bör stå precis som du säger ca 10 cm från bakvägg och spelar med en mycket exakt och upplöst ljudbild. Jag har själv inte hört något som kommer i närheten för den pengen.

Låter faktiskt som ditt rum och ett par 6or skulle passa bra rent proportionerligt.

Vi skall till iS i morgon i Kungsängen, du ska inte med då?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/01/22 19:30:08
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2010/01/22 :  22:10:24  Show Profile Send hogga a Private Message
Hej,
jag har ett par IS6 PRO mk1 som jag inte använder. Du skulle kunna få prova dem om studentrummet ligger i Stockholm.
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/01/23 :  14:44:50  Show Profile Send Wiker a Private Message
Alright!

Tyvärr är jag skåning och pluggar i Lund.... blir lite svårt.
Jag ska nog ta mig en ordentlig titt på IS-6 PRO MKII.

Jag gillar mina X-baby, men eftersom de inte funkar i rummet så får de nog tyvärr gå. Lyssningsplatsen är någon meter ifrån bakvägg, det måste väl vara okej?


Jag har inte plats att spela på kortsidan... vore detta bättre?

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000