HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Letar en transparent/neutral signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/01/20 :  19:20:43  Show Profile Send Eriken a Private Message
Då var det dags för ännu en kabeltråd. Jag är på jakt efter en transparent (ofärgande) signalkabel utan egenljud.

Har ni tips på vilken kabel det skulle kunna vara? Själv föredrar jag cardas crosslink av de olika jag hört vilket är väldigt få. Sedan om den är ofärgande vet jag inte.. så därför vore det intressant om ni som lyssnat och testat mycket kunde ge era åsikter ang denna fråga.

Mina enda krav är att den ska vara rejält skärmad och ha kontakter som inte skär in i apparaterna och så att den är så transparent som möjligt förståss.

/Erik

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/20 :  20:01:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
En Silk 050 är en mycket neutral kabel.



Vad har du för budget?

Xlr eller Rca?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/20 :  21:23:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Billig, ful, väl skärmad, mycket låg kapacitans, helt neutral i mina öron = blue jean cable

http://www.bluejeanscable.com/

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/01/20 :  21:54:34  Show Profile Send Eriken a Private Message
JWO: Silk kabeln verkar ju helt klart intressant. Väldigt stor prisskillnad dock om man köper 1 lösmeter och futurtec guld kontakter från Svalander så landar det hela på dryga tusenlappen.

Köper jag färdigterminerade verkar det barka iväg uppåt 3000 spänn..

Den verkar ju klart intressant.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/01/20 :  22:23:27  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Silk kabeln verkar ju helt klart intressant. Väldigt stor prisskillnad dock om man köper 1 lösmeter och futurtec guld kontakter från Svalander så landar det hela på dryga tusenlappen.

Det är en mycket bra idé.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/01/20 :  22:54:39  Show Profile Send Eriken a Private Message
Måste dock erkänna att jag är lite skeptisk till att just denna kabel skulle vara den "rätta". Jag ligger väll nånstans emellan skeptiker och kabelintresserad.

Om den nu anses vara så transparent, hur kan den då öppna just rösterna (som en tidning tyckte den gjorde bra) utan att ändra frekvensgång och liknande? Vet ju att man ska ta alla subjektiva recentioner med en nypa salt men denna kabel verkar ju göra något som många andra kablar inte gör som även de är välavskärmade.

Läste att plus på denna kabel var av koppar och minus var tennpleterad. Jag kan ju inget om kabelkonstruktion på denna nivå men blir ändå fundersam och skeptisk när materialvalet skiljer sig för olika ledare.

Men visst tror jag ändå att denna kabel skulle kunna vara nära "transparens". Tyvärr så finns det ju inga mätdata/fakta som kan backa upp dessa lovord så det blir ju lite av att köpa grisen i säcken..

Hänger även på ett annat forum där folk menar på att en kabel duger sålänge den är välavskärmad och helst av enkardelig koppar. Samt att skillnaderna mellan olika kablar är obefintliga, det går inte att påvisa mätbar skillnad i frekvensgång etc. Jag önskar att det vore så men mina tidigare erfarenheter av kabelbyten säger mig att det inte riktigt är så enkelt (nu kan det ju givetsvis också ha rört sig om placebo).

Hursomhelst så är jag öppen för förslag och vill gärna höra hur ni resonerar i kabeldebatten.


Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/21 :  02:10:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Kabeldebatten var nyss på tapeten i en annan tråd.
Enligt min uppfattning så är det få dyra kablar som färgar ljudet, ljudet finns redan där, det är bara en fråga om hur mycket och vad kabeln släpper igenom.
Skillnad mellan kablar går att mäta fram.
Kolla på jenvings mätningar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/01/21 :  17:51:27  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Enligt min uppfattning så är det få dyra kablar som färgar ljudet


Nja, i så fall skulle de vara svåra att särskilja, vilket inte är min erfarenhet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/01/21 :  17:55:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Om den nu anses vara så transparent, hur kan den då öppna just rösterna (som en tidning tyckte den gjorde bra) utan att ändra frekvensgång och liknande?


Undvik tidningarna om du vill bli klok.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/21 :  17:56:31  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Köper jag färdigterminerade verkar det barka iväg uppåt 3000 spänn..

Den verkar ju klart intressant.



Du kan välja den med billiga Furutech kontakter, den är billigare. iS kör med Silk kablar och säljer dessa kablar i olika prisklasser beroende på val av kontaktdon, så
om du bor i Stockholm så följ med till lyssning hos iS i Kungsängen på Lördag vet jag!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78226



Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/01/21 17:58:06
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/01/21 :  21:22:45  Show Profile Send Eriken a Private Message
Innan jag bytte bort mina elac fs137 jet så fanns IS i tankarna. Det hade varit mycket intressant att få lyssna till IS skapelser då jag läst så mycket gott om dem. Tyvärr så bor jag i Umeå så det känns ju ganska uteslutet..
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/22 :  07:59:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Goldfinger:

quote:
quote:
Enligt min uppfattning så är det få dyra kablar som färgar ljudet


Nja, i så fall skulle de vara svåra att särskilja, vilket inte är min erfarenhet.




Du läste nog inte hela mitt inlägg, det jag menar är att det som skiljer dyra kablar åt är hur mycket ljud dom släpper igenom, ljudet finns redan där, kabeln ska aldrig färga ljudet, den ska bara släppa igenom det och det är olika kablar olika bra på... sen är det ju klart att om man jämför lakritssnören mot dyrare kablar så kan det nog bli impedans/kapacitans/induktans -fel som medför en viss färgning.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/01/22 :  23:15:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Du läste nog inte hela mitt inlägg, det jag menar är att det som skiljer dyra kablar åt är hur mycket ljud dom släpper igenom,
Har vi något som visar på att dyrare kablar generellt ger en större transparens?
Alla informationsförluster är färgningar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/23 :  09:44:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag jämfört silverkablar med kopparkablar så upplever jag att silverkabeln ger en högre upplösning.
Vet inte varför, det kan knappast ha med resistans att göra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000