Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 15:00:22
|
Här har vi en liten gemensam möjlighet att lyssna på olika kvalitetsnivåer.
DR har på sin netradio tre olika nivåer. 128; 64 och 32 kbit/sek.
Två frågor:
Tycker du att skillnaden är: Enorm Stor Liten Oväsentlig Obefintlig
Beskriv skillnaden, vad är det som skiljer?
Frågan avser skillnad mellan "hög" och "mellan"
Skillnaden lär bli olika stor beroende på hur man avlyssnar skiten, men låt oss bortse från det. Det kan du ju kommentera separat.
Länken är till "Klassisk", men man kan ju klicka på annan musik om man inte står ut.
http://www.dr.dk/drnetradio/index.dr?evt=k&name=klassisk |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 15:47:46
|
Lyssnar inte på något med så låg upplösning. Nästa fråga, tack! |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 16:17:56
|
Jag upplever skillnaden som stor mellan de tre klippen, det öppnar sig bakåt i ljudbilden för varje nivå, bakgrunden och rumsinformationen blir en del av musiken, vilket man knappt ens tänkte på i klippet med lägst upplösning. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 17:15:38
|
Intressant Strmbrg!
Jag tror att man behöver denna form av jämförelser för att "stämma av" sin hörsel.
I en granntråd beskriver en del skillnaden mellan olika nätkablar och annat på ett sätt som skapar ett misstroende över diskusionen.
Därför anser jag att det är bra med referenser där olika kända nivåer av en ljudkällas kvalité kan avlyssnas. De olika kvalitativa nivåerna i vanlig signaler ger för mycket utrymme till tro än vetenskap. Men digitala signaler skapade med olika upplösningar som 32, 64, 128bit och ännu högre kan ge en klar referenskälla. Jag tycker dock att antalet bit inte skall framstå förrän efter man lämnat sitt omdömme.
Fler än en kommer att bli överraskad.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 21:42:44
|
De där stora skillnaderna kan nog de flesta som vet vad man skall lyssna efter, peka ut i blindtest!
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 10:51:05
|
Kanske hamnar lite OT nu, men häromdagen ändrade jag utsignalen i datorn från 16bit 44kHz till 24bit 96kHz(kör optiskt) och ljudskillnaden blir märkbart bättre, till och med då jag spelar mp3. Hur det eg. är möjligt har jag svårt att förstå, för informationen i en mp3a är ju så liten så den får gott och väl plats i 16bit 44kHz. någon som har en bra förklaring ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
|
Topic |
|