HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HQCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/12/19 :  16:33:45  Show Profile Send dB a Private Message
Surfade in på
http://www.cdjapan.co.jp
och hittade massvis med skivor med beteckningen HQCD ( http://www.cdjapan.co.jp/search3.html?cur=0&step=20&r=any&q=hqcd ). Har aldrig tidigare sätt beteckningen och det första jag tänkte på var HDCD men det finns tydligen ingen likhet mellan formaten. Här kommer en förklaring på vd HQCD är för nånting:
"HQCD refers to High Quality CD, an enhanced audio CD format. Similar to SHM-CD, a HQCD is made of an enhanced transparency polycarbonate material developed for use in LCD screens, which allows for better manufacturing quality and more accurate reading of the CD surface by a CD player laser. Also, a special alloy that is more reflective than the standard alumnimum is used in the CD's reflective layer. HQCDs are compatible with standard CD players."
Nån som har testat HQCD? Åsikter?
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2009/12/19 16:34:28

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/19 :  19:32:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Kansas vet jag har köpt skivor. Men jag tror inte att det tillför något utöver det som redan är. Det gäller att hitta på något nytt namn som genererar nya pengar.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:57:32  Show Profile Send poppen a Private Message
Det är väll något slags högreflekterande plast som ökar reflektoinsgrade. Det låter visst något bättre.
Men visst är CDjapan en bra webb butik. Bättre än CDwow som i bland slarvar bort ordnar.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:56:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Vadå högre reflexion? Jag kom att tänka på hur man dömde ut vanliga CD-skivor till förmån för CD-skivor med guldskikt. Inte fan låter dom bättre en vanliga CD-skivor. Vanliga CD-skivor skulle dessutom gå upp i atomer och bli ospelbara. Hur blev det med det. Jag har i alla fall CD-skivor från tidigt 80-tal som fortfarande går att spela. För övrigt så har jag ingen CD som är ospelbar. Det avgörande för mig handlar om bra musik och bra inspelningar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000