HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa DAC (låg budget)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:47:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Hittar jag en bättre dac än den på länken för dom pengarna?
(cirka 1250 spänn)

http://cgi.ebay.com/09-NEW-VERSION-ZERO-24-192KHZ-DAC-HEAD-AMP-USB-OPA2604_W0QQitemZ120433096321QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item1c0a5f3681

Drömmer om bra ljud...

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:14:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
På din direkta fråga kan jag inte svara, men jag har själv en likadan DAC. Jag har dock den versionen med OPA627 kretsar.

Jag tycker mycket om den, då den är mycket användbar med sina flera ingångar och utmatningsmöjligheter. (Försteg, hörlursförstärkare samt Linjenivå ut, ca 2V) Den låter helt OK för pengen, faktiskt skulle jag tveklöst betala det dubbla för den.

Men den kan inte tävla med min andra DAC, en HRT Music Streamer+.
Den kostar ganska precis det dubbla, men har endast en funktion: USB-Analog RCA. Den senare spelar luftigare, mera detaljerat och spelar väldigt mycket musik

ZeroDAC:en spelar inte riktigt lika välupplöst, kanske lite avrullat i yttre frekvenserna. Vad den däremot har är en riktigt bra punch i slagkraftig musik. Hörlurssteget är riktigt bra, åtminstone via de lurar jag har (Ett par gamla Philips HPB 910 som aldrig spelat så väl kontrollerat och snyggt)

Hoppas detta var någerlunda vettigt beskrivet

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/28 :  18:50:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Mycket bra svar!

Jag har dock den versionen med OPA627 kretsar.

Påstås dom vara bättre eller sämre?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/12/28 :  20:09:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tack!

Jag tror att de flesta håller 627:orna som en något trevligare förmedlare av musik. Har för mig att jag läst nånstans att de har en lite röraktig återgivning enligt våra vanligaste fördomar
Dvs. ett lite markerat mellanregister med mycket värme, och det låter väl inte helt galet kanske med vad jag tycker mig höra?
Jag har inte hört den version du nämner dock, så jag vågar mig inte på en jämförelse.


Men eg. är det inte så viktigt då opamparna är lätta att byta ut för DIY:aren då de inte är lödda.
Så oavsett vilken du väljer tror jag du blir nöjd!

Edit: tillägg

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2009/12/28 20:13:39
Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:25:18  Show Profile Send amon a Private Message
Om det ar en USB dac du behover, lyssna pa Music Streamer 1390kr. Ljudmassigt kan den prestera mycket bra for dom pengarna. Kan faktiskt jamforas med manga betydligt dyrare dacar.

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/12/29 :  22:42:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
En jobbarkompis köpte denna.

http://cgi.ebay.com/AUNE-Mini-USB-DAC-Headphone-Amplifier-MK2_W0QQitemZ260435237330QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3ca32659d2

Riktigt trevlig som ren DAC både USB som digitalt/optiskt in

1400:- totalt tror jag det blev.
Paketet kom från England!? så ingen tull & moms.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/30 :  00:03:45  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Lite OT kanske, men... Ursäkta min mycket avslöjande okunnighetsfråga; men betyder USB i dessa fall att man kan koppla in ett USB- minne och få ut vad man stoppat in i minnet? I så fall hur funkar det med alla möjliga och omöjliga format?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/12/30 :  00:53:25  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Nej, det handlar i första hand om att man ska kunna koppla in en dator via USB för att spela upp ljud från den. När en USB-DAC ansluts till datorn agerar den ljudkort åt datorn, det interna ljudkortet kopplas alltså bort. Det här sköter sig helt själv när du koppla i och ur DAC:en.
Läser man runt lite vad folk skriver så tycker många att det är det bästa sättet för välljud från en dator.
Funkar med olika operativsystem och allt du spelar på datorn går då den vägen, musikspelare, Spotify, You Tube etc.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:26:00  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Tack för det helt klargörande svaret.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000