Author |
Topic |
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2009/12/28 : 17:14:27
|
På din direkta fråga kan jag inte svara, men jag har själv en likadan DAC. Jag har dock den versionen med OPA627 kretsar.
Jag tycker mycket om den, då den är mycket användbar med sina flera ingångar och utmatningsmöjligheter. (Försteg, hörlursförstärkare samt Linjenivå ut, ca 2V) Den låter helt OK för pengen, faktiskt skulle jag tveklöst betala det dubbla för den.
Men den kan inte tävla med min andra DAC, en HRT Music Streamer+. Den kostar ganska precis det dubbla, men har endast en funktion: USB-Analog RCA. Den senare spelar luftigare, mera detaljerat och spelar väldigt mycket musik
ZeroDAC:en spelar inte riktigt lika välupplöst, kanske lite avrullat i yttre frekvenserna. Vad den däremot har är en riktigt bra punch i slagkraftig musik. Hörlurssteget är riktigt bra, åtminstone via de lurar jag har (Ett par gamla Philips HPB 910 som aldrig spelat så väl kontrollerat och snyggt)
Hoppas detta var någerlunda vettigt beskrivet
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2009/12/28 : 18:50:02
|
Mycket bra svar!
Jag har dock den versionen med OPA627 kretsar.
Påstås dom vara bättre eller sämre? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2009/12/28 : 20:09:21
|
Tack!
Jag tror att de flesta håller 627:orna som en något trevligare förmedlare av musik. Har för mig att jag läst nånstans att de har en lite röraktig återgivning enligt våra vanligaste fördomar Dvs. ett lite markerat mellanregister med mycket värme, och det låter väl inte helt galet kanske med vad jag tycker mig höra? Jag har inte hört den version du nämner dock, så jag vågar mig inte på en jämförelse.
Men eg. är det inte så viktigt då opamparna är lätta att byta ut för DIY:aren då de inte är lödda. Så oavsett vilken du väljer tror jag du blir nöjd!
Edit: tillägg |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2009/12/28 20:13:39 |
|
|
amon
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2009/12/28 : 22:25:18
|
Om det ar en USB dac du behover, lyssna pa Music Streamer 1390kr. Ljudmassigt kan den prestera mycket bra for dom pengarna. Kan faktiskt jamforas med manga betydligt dyrare dacar.
Arne |
Ljud ingen tyst hobby! |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 00:03:45
|
Lite OT kanske, men... Ursäkta min mycket avslöjande okunnighetsfråga; men betyder USB i dessa fall att man kan koppla in ett USB- minne och få ut vad man stoppat in i minnet? I så fall hur funkar det med alla möjliga och omöjliga format? |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 00:53:25
|
Nej, det handlar i första hand om att man ska kunna koppla in en dator via USB för att spela upp ljud från den. När en USB-DAC ansluts till datorn agerar den ljudkort åt datorn, det interna ljudkortet kopplas alltså bort. Det här sköter sig helt själv när du koppla i och ur DAC:en. Läser man runt lite vad folk skriver så tycker många att det är det bästa sättet för välljud från en dator. Funkar med olika operativsystem och allt du spelar på datorn går då den vägen, musikspelare, Spotify, You Tube etc. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 14:26:00
|
Tack för det helt klargörande svaret. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|