HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 the anti-gravity shelf
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/29 :  16:19:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Moon Audio var tydligen inte beredda på anstormningen för deras sida är nere
http://www.moonaudio.com/

Iaf, svävande hyllor helt utan kontakt kanske är något.
Det lilla jag har hittat i info så ska tydligen inte magneterna störa elektroniken.
Pris 550 Usd


Så vad tror ni?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/12/29 :  16:47:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad hindrar den övre skivan från att "sväva iväg"?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/12/29 :  16:49:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Vad hindrar den övre skivan från att "sväva iväg"?


På kortsidorna sitter en metallstav som håller skivorna på "plats".

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/12/29 :  16:56:03  Show Profile Send jonasz a Private Message
Då lär det ju finnas en viss kontakt runt stavarna. Klarar den luftborna vibrationer också?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2009/12/29 16:56:42
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/12/29 :  16:56:54  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
...inte magneterna störa elektroniken


Det beror nog vad du väljer att ställa på hyllorna!

Magnetlagringen är "tuff", frågan är dock hur effektiv den är?
Magneterna kan ju ses som "fjädrar" mellan de olika planen + den lilla mekaniska koppling som finns i styrsprintarna.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2009/12/29 :  18:08:49  Show Profile Send omar a Private Message
räcker inte det med hocky puckar ?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/29 :  18:10:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nån får nog läsa om fysikkursen på Komvux. Det är självklart enligt lagen om energins bevarande att om den undre skivan vibrerar kommer den övre att hänga med om den inte är dämpad.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/29 :  18:19:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så med andra ord är det en ganska värdelösprodukt?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/29 :  18:54:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det avgör vem? Det låter som en bra idé men om man har någon sorts fjädrande upphängning måste man ju dämpa också.

L'Audiophile hade ett skivspelarprojekt på 80-talet där skivtallriken vilade på ett magnetfält.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/12/29 :  19:56:55  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Har funnits i ett par år från "Relaxa/Sap"

Relaxa 1


Relaxa2


Relaxa 3
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/29 :  19:58:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

quote:
Det avgör vem? Det låter som en bra idé men om man har någon sorts fjädrande upphängning måste man ju dämpa också.


Om den nu överför vibrationer o den ser onekligen helt odämpad ut, då blir ju resultatet samma som om den står direkt mot underlaget?

Edit
Satt mågonstans i huvudet om Relaxa, vi spånade om den idén i eojeud för ett par år sedan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/12/29 20:00:26
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/12/29 :  20:44:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
Nån får nog läsa om fysikkursen på Komvux. Det är självklart enligt lagen om energins bevarande att om den undre skivan vibrerar kommer den övre att hänga med om den inte är dämpad.
quote:
Så med andra ord är det en ganska värdelösprodukt?
Är den verkligen helt kass även om den är odämpad?

Ponera att man har en vibration i underlaget som är högre än resonansfrekvensen för "Zero Gravity" inklusive sin last. Lastens tröghetsmomentet borde bidra till att de svävande delarna rör sig betydligt mindre än underlaget.

Magnetfjädern hinner helt enkelt inte överföra pulsens hela energi innan den klingar av och nästa puls (vibration) kommer.

Borde inte den här prylen, teoretiskt i alla fall, kunna minska vibrationer överförda från underlaget så länge inte styrpinnar, resonansfrekvenser och annat ställer till det?

/mvhff

edit: meningsbyggnad

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/12/29 20:46:11
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/29 :  21:27:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det var ungefär så jag trodde att det skulle fungera

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/12/30 :  09:17:23  Show Profile Send MatsT a Private Message
Visst fungerar det om resonansfrekvensen är tillräckligt låg, det kan bara överföras vibrationer under resonansfrekvensen och om den står och gungar lite grann gör egentligen inte så mycket. Dämpning finns i form av luftmotstånd men kunde kanske göras lite kraftigare.

Jag har själv funderat på att göra en liknande konstruktion men utan sprintar eftersom jag vill ta bort vibrationer i 3 dimensioner.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/12/30 :  09:48:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
Jag har själv funderat på att göra en liknande konstruktion men utan sprintar eftersom jag vill ta bort vibrationer i 3 dimensioner.
Det tycker jag låter intressant. Borde inte det gå att åstakomma genom att vinkla samtliga magnetpar ett par grader mot centrum? Alternativt kan man använda fyra par till för att stabilisera i horisontalled också.

Hur lång är livslängden på den här typen av magneter förresten?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/30 :  10:00:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag har för egen del lagt frågan om vibrations-orsakad ljudpåverkan på hyllan.
Alltså på en lagerhylla nånstans, inte på en svävande.


Detta gjorde jag efter att ha gjort ett litet men dock experiment:
Jag knäppte med nageln på rören på slutsteget samtidigt som jag höll örat intill högtalaren.
Jag fick dra på en mycket hög nivå innan jag kunde förnimma knackljudet i högtalaren.
Min slutsats blev att om denna stora vibration knappt kan höras ens på fullt pådrag, så lär inte betydligt mindre vibrationer kunna höras alls.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2009/12/30 10:01:41
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/30 :  10:04:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror man får mäta lite på den här - kolla hur vibrationer och stötar fortplantar sig över till den svävande plattan.
Å andra sidan hur fixar man upphängningen/(monteringen till sin skivspelare så nålen ite hoppar när man dansar träskopolska.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/30 :  10:15:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag fixade brorsans skivspelarbekymmer genom att hänga hela spelaren i dragfjädrar.

Han testade först med SD-fötter, men nålen hoppade lika lätt med dessa.

Med fjäder-arrangemanget så kan han nästan hoppa på golvet utan att nålen härmas.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/12/30 :  10:43:06  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Jag inbillar mig att den mesta utrustningen är relativt okänslig för vibrationer, skivspelare undantaget förstås.

Kan dock inte låta bli att fascineras av själva svävningsprincipen. Om den sedan har effekt på ljudåtergivningen eller inte är en annan femma.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/12/30 :  12:19:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
När jag funderade på magnetupphängd platta så var skivspelare förstås komponenten som skulle placeras på den. Det gör stor skillnad om man får bort vibrationer från underlaget där. Om man dessutom kan få fjädringen tillräckligt långslagig och väldämpad för att klara sviktande golv så är det perfekt, detta är anledningen till att jag lagt magnetprincipen på hyllan tills vidare och funderar på att använda dämpade fjädrar istället kombinerat med ganska stor massa i plattan. Jag tror att det blir för gungigt för praktiskt bruk med magnetupphängning som har stor slaglängd.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/30 :  12:51:52  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Om man går åt motsatt håll, alltså med en hylla som är helt stumt för ankrad i golv eller vägg, optimalt kanske nåt större betong/stenblock. Borde inte det ge bättre effekt eftersom de vibrationer som upptas av hifiutrustningen då har en chans att ledas bort. På en helt friflytande hylla måste dom ju absorberas av hifiutrustningen..

// Johnny
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/12/30 :  12:57:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Borde inte det gå att åstakomma genom att vinkla samtliga magnetpar ett par grader mot centrum? Alternativt kan man använda fyra par till för att stabilisera i horisontalled också.




Nej, det fungerar inte. Det finns till och med en namngiven lag (kommer inte ihåg namnet nu) som säger att det är omöjligt att levitera två permanentmagneter över varandra i en stabil konfiguration; dvs. man behöver alltid något som håller det leviterande objektet på plats annars faller det av.

Observera nu att detta gäller för permanenta (ferro) magneter och inte elektromagneter där man kan rotera fältet (svävande tåg) eller diamagneter, supraledare är dock de enda material som är tillräckligt digmagnetiska för att kunna användas vid levitation.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:26:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sedan måste ju "fjädringen" stämmas av efter massan på det leviterande föremålet, men det kanske går att slänga på fler eller färre magneter.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:36:59  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Verkar hursomhelst vara ett mycket krångligt sätt att lösa ett obefintligt problem på.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:50:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Problemet är väl inte "obefintligt" men kanske bland det sista man åtgärdar, för det är ju inte svårt att bevisa störningar under dåliga förhållanden (hög volym, dans på parketten etc).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.71 sekunder. Snitz Forums 2000