Author |
Topic |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 16:19:25
|
Moon Audio var tydligen inte beredda på anstormningen för deras sida är nere http://www.moonaudio.com/
Iaf, svävande hyllor helt utan kontakt kanske är något. Det lilla jag har hittat i info så ska tydligen inte magneterna störa elektroniken. Pris 550 Usd
Så vad tror ni? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 16:47:45
|
Vad hindrar den övre skivan från att "sväva iväg"? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 16:49:52
|
quote: Vad hindrar den övre skivan från att "sväva iväg"?
På kortsidorna sitter en metallstav som håller skivorna på "plats".
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 16:56:03
|
Då lär det ju finnas en viss kontakt runt stavarna. Klarar den luftborna vibrationer också? |
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2009/12/29 16:56:42 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 16:56:54
|
quote: ...inte magneterna störa elektroniken
Det beror nog vad du väljer att ställa på hyllorna!
Magnetlagringen är "tuff", frågan är dock hur effektiv den är? Magneterna kan ju ses som "fjädrar" mellan de olika planen + den lilla mekaniska koppling som finns i styrsprintarna.
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
omar
Member
100 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 18:08:49
|
räcker inte det med hocky puckar ? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 18:10:20
|
Nån får nog läsa om fysikkursen på Komvux. Det är självklart enligt lagen om energins bevarande att om den undre skivan vibrerar kommer den övre att hänga med om den inte är dämpad. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 18:19:40
|
Så med andra ord är det en ganska värdelösprodukt? |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 18:54:28
|
Det avgör vem? Det låter som en bra idé men om man har någon sorts fjädrande upphängning måste man ju dämpa också.
L'Audiophile hade ett skivspelarprojekt på 80-talet där skivtallriken vilade på ett magnetfält. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 19:56:55
|
Har funnits i ett par år från "Relaxa/Sap"
Relaxa 1
Relaxa2
Relaxa 3
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 19:58:46
|
quote: Det avgör vem? Det låter som en bra idé men om man har någon sorts fjädrande upphängning måste man ju dämpa också.
Om den nu överför vibrationer o den ser onekligen helt odämpad ut, då blir ju resultatet samma som om den står direkt mot underlaget?
Edit Satt mågonstans i huvudet om Relaxa, vi spånade om den idén i eojeud för ett par år sedan. |
|
Edited by - johan.björklund on 2009/12/29 20:00:26 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 20:44:48
|
quote: Nån får nog läsa om fysikkursen på Komvux. Det är självklart enligt lagen om energins bevarande att om den undre skivan vibrerar kommer den övre att hänga med om den inte är dämpad.
quote: Så med andra ord är det en ganska värdelösprodukt?
Är den verkligen helt kass även om den är odämpad?
Ponera att man har en vibration i underlaget som är högre än resonansfrekvensen för "Zero Gravity" inklusive sin last. Lastens tröghetsmomentet borde bidra till att de svävande delarna rör sig betydligt mindre än underlaget.
Magnetfjädern hinner helt enkelt inte överföra pulsens hela energi innan den klingar av och nästa puls (vibration) kommer.
Borde inte den här prylen, teoretiskt i alla fall, kunna minska vibrationer överförda från underlaget så länge inte styrpinnar, resonansfrekvenser och annat ställer till det?
/mvhff
edit: meningsbyggnad |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2009/12/29 20:46:11 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 21:27:23
|
Det var ungefär så jag trodde att det skulle fungera |
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 09:17:23
|
Visst fungerar det om resonansfrekvensen är tillräckligt låg, det kan bara överföras vibrationer under resonansfrekvensen och om den står och gungar lite grann gör egentligen inte så mycket. Dämpning finns i form av luftmotstånd men kunde kanske göras lite kraftigare.
Jag har själv funderat på att göra en liknande konstruktion men utan sprintar eftersom jag vill ta bort vibrationer i 3 dimensioner. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 09:48:24
|
quote: Jag har själv funderat på att göra en liknande konstruktion men utan sprintar eftersom jag vill ta bort vibrationer i 3 dimensioner.
Det tycker jag låter intressant. Borde inte det gå att åstakomma genom att vinkla samtliga magnetpar ett par grader mot centrum? Alternativt kan man använda fyra par till för att stabilisera i horisontalled också.
Hur lång är livslängden på den här typen av magneter förresten? |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 10:00:13
|
Jag har för egen del lagt frågan om vibrations-orsakad ljudpåverkan på hyllan. Alltså på en lagerhylla nånstans, inte på en svävande.
Detta gjorde jag efter att ha gjort ett litet men dock experiment: Jag knäppte med nageln på rören på slutsteget samtidigt som jag höll örat intill högtalaren. Jag fick dra på en mycket hög nivå innan jag kunde förnimma knackljudet i högtalaren. Min slutsats blev att om denna stora vibration knappt kan höras ens på fullt pådrag, så lär inte betydligt mindre vibrationer kunna höras alls. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2009/12/30 10:01:41 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 10:04:23
|
Jag tror man får mäta lite på den här - kolla hur vibrationer och stötar fortplantar sig över till den svävande plattan. Å andra sidan hur fixar man upphängningen/(monteringen till sin skivspelare så nålen ite hoppar när man dansar träskopolska. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 10:15:10
|
Jag fixade brorsans skivspelarbekymmer genom att hänga hela spelaren i dragfjädrar.
Han testade först med SD-fötter, men nålen hoppade lika lätt med dessa.
Med fjäder-arrangemanget så kan han nästan hoppa på golvet utan att nålen härmas. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 10:43:06
|
Jag inbillar mig att den mesta utrustningen är relativt okänslig för vibrationer, skivspelare undantaget förstås.
Kan dock inte låta bli att fascineras av själva svävningsprincipen. Om den sedan har effekt på ljudåtergivningen eller inte är en annan femma. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 12:19:07
|
När jag funderade på magnetupphängd platta så var skivspelare förstås komponenten som skulle placeras på den. Det gör stor skillnad om man får bort vibrationer från underlaget där. Om man dessutom kan få fjädringen tillräckligt långslagig och väldämpad för att klara sviktande golv så är det perfekt, detta är anledningen till att jag lagt magnetprincipen på hyllan tills vidare och funderar på att använda dämpade fjädrar istället kombinerat med ganska stor massa i plattan. Jag tror att det blir för gungigt för praktiskt bruk med magnetupphängning som har stor slaglängd. |
|
|
TxF
Member
260 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 12:51:52
|
Om man går åt motsatt håll, alltså med en hylla som är helt stumt för ankrad i golv eller vägg, optimalt kanske nåt större betong/stenblock. Borde inte det ge bättre effekt eftersom de vibrationer som upptas av hifiutrustningen då har en chans att ledas bort. På en helt friflytande hylla måste dom ju absorberas av hifiutrustningen.. |
// Johnny |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 12:57:55
|
quote: Borde inte det gå att åstakomma genom att vinkla samtliga magnetpar ett par grader mot centrum? Alternativt kan man använda fyra par till för att stabilisera i horisontalled också.
Nej, det fungerar inte. Det finns till och med en namngiven lag (kommer inte ihåg namnet nu) som säger att det är omöjligt att levitera två permanentmagneter över varandra i en stabil konfiguration; dvs. man behöver alltid något som håller det leviterande objektet på plats annars faller det av.
Observera nu att detta gäller för permanenta (ferro) magneter och inte elektromagneter där man kan rotera fältet (svävande tåg) eller diamagneter, supraledare är dock de enda material som är tillräckligt digmagnetiska för att kunna användas vid levitation.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 13:26:40
|
Sedan måste ju "fjädringen" stämmas av efter massan på det leviterande föremålet, men det kanske går att slänga på fler eller färre magneter. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 13:36:59
|
Verkar hursomhelst vara ett mycket krångligt sätt att lösa ett obefintligt problem på. |
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 13:50:44
|
Problemet är väl inte "obefintligt" men kanske bland det sista man åtgärdar, för det är ju inte svårt att bevisa störningar under dåliga förhållanden (hög volym, dans på parketten etc). |
|
|
|
Topic |
|