HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på ny cd spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/25 :  20:20:38  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Har haft lite andra trådar om cd, men nu vill jag ha tips på spelare som är bättre än min denon dcd1450ar!
Vill gärna handla begagnat, har funderat på Hk/hd980 men vet inte om jag vågar då kvaliten verkar variera på dom.
Kankse en da omvandlare skulle hjälpa mig på traven?
Hk hd970 (provat hemma) spelar enligt mig bättre än min denon med mer dynamik bättre seperation osv, så nått i den stilen men inte hk då.
Tyvär stram budget på ca 2500:- där av begagnat intresset.

Övrig utrustning:
dali 470
denon pma1500R (ny planeras till våren lutar år amplifix)
harmonictech kablar.

Tacksam för tips.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/25 :  20:53:33  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Testa sätt ut en köpesannons på HK HD990. Har sett nån sån för runt 2500kr. För du tag i en lovar jag dig att du inte blir besviken.

// Johnny
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/25 :  21:20:10  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Är den så jäkla bra som folk säger? En kompis köpte en men fick skicka tillbaka den då den inte läste skivor som andra spelare gör.
Sen kom den tillbaka med samma fel. Köpte den på pixmainia!!

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/12/25 :  21:34:07  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Har en Freja mk I, den är bra

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/25 :  22:34:58  Show Profile Send alexanderj a Private Message
för de priset

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/12/25 :  23:23:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
En begagnad HK990 med garanti kvar är det du behöver. Slår många spelare för 10K rent ljudmässigt (dock ej byggmässigt)...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/25 :  23:45:22  Show Profile Send alexanderj a Private Message
men hitta en 990 för 2500:- är inte lätt. är ju så att när man väl bestämt sig för att handla nått till annläggningen så ska de ske fort tyvär.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/12/26 :  00:07:10  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har själv sålt en dylik för det priset på www.hifimagasinet.com samt sett flera andra där för samma peng.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2009/12/26 :  01:56:47  Show Profile Send Örjan a Private Message
Varför inte en Cambridge DacMagic till din Denonspelare i stället? Kör själv en nu till en mycket gammal Denon DCD2560 ansluten koaxialt. Kombinationen spöade ut min HK HD990 i allt så jag fick sälja HKn för 2500 kr. På drivverket i HKn står det "for home or office use" dvs att den egentligen är för datorbruk.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/26 :  09:29:51  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Spelar de igenkligen någon roll om verket kommer från en databurk när den låter (om) förträfligt?
Dacmagic har jag knappt funderat på har bara vatt Da9 i huvet.
Men ni som hållt på mer än mig vad tror ni en sparat dac skulle göra med mn dcd1450ar, skulle gärna ha den kvar då den andas kvalitè rejält bygd & snabb hantering osv.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/26 :  09:31:09  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
"for home or office use" dvs att den egentligen är för datorbruk.

Förklara gärna det..

HD990 låter kanon i mina öron iaf. Jag valde mellan den och Camebridge 840, tycker hk hade snärtigare ljud-

// Johnny
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2009/12/26 :  11:20:24  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Hej!
Om det ändå skall nämnas billiga men helk ok cd-spelare går det att få tag på i mitt tycke bra Arcam eller Marantz-spelare.

http://www.blocket.se/stockholm/Arcam_DV79_25195656.htm?ca=15&w=3

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11185
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/12/26 :  13:22:51  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tillverkas det drivverk för ren audio längre överhuvudtaget? Känns ju lite onödigt i så fall när datadrivarna fyller funktionen bättre.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/26 :  19:29:48  Show Profile Send alexanderj a Private Message
ingen av dom cd:na vill jag lägga pengar på tyvär.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2009/12/27 :  03:45:18  Show Profile Send Örjan a Private Message
Fördelen med att ha en separat DAC är att det går att utvärdera skillnaderna mellan olika källor.
Det är stora skillnader mellan olika CD-drivverk när man lyssnar på t.ex. en DacMagic. Dom som låter bäst hos mej är spelare med drivverk gjorda enkom för CD-spelare, t. ex. Denon DCD2560. I andra hand välgjorda drivverk avsedda för CD och SACD t.ex. Marantz SA7001.
Alla seriösa tillverkare av CD och SACD-spelare använder/använde drivverk tillverkade speciellt för ändamålet av Philips, Sony, Teac, Pioneer, Sanyo etc.
Att en tillverkare använder ett drivverk avsett för databruk i något som ska föreställa en kvalitetsprodukt hör som tur är till undantagen och det visar sej brutalt i den resulterande ljudkvaliten som i exemplet HD990.
Anledningen är att den mekaniska stabiliteten har stor betydelse för avspelningen. De bästa Philipsverken har varit tillverkade i metall.
PC-drivverk för dessutom ofta så mycket oljud att avlyssningen störs vilket HD990 är ett exempel på.
Tyvärr var resultatet när jag använde HD990 enbart som D/A-omvandlare med extern CD som drivkälla inte heller i nivå med vad DacMagic ger.
Örjan


Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/27 :  09:22:18  Show Profile Send alexanderj a Private Message
denna verkar vara nått eller?

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/cd-spelare/nad_c545bee_cd-spelare_grafit.htm

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:28:34  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
denna verkar vara nått eller?

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/cd-spelare/nad_c545bee_cd-spelare_grafit.htm

Den spelaren är riktigt trevlig!
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/28 :  20:04:17  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Nja blev en hk hd980 ny sen juli med garanti kvar alltså.
Men de går väll köra den som separat dac med min denon dcd1450ar?
I så fall ska jag köra coaxialt eller?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:17:10  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ingen som vet ??

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000