HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När är det läge att slänga ut sin cd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2009/12/28 :  00:06:51  Show Profile Send Apexorca a Private Message
Det finns ju fördelar med att ha all musik lagrat på ett ställe där det är lätt att komma åt.

En förutsättning för att jag skall slänga ut cd#180;n är att det är att det skall leverera minst hi-end ljud vara lät att använda, bra att leta bland titlar och artister, stabilt på lång sikt och STORT minne så att inte det blir ett lagringsbesvär på sikt. behöver till att börja med plats för 2000 skivor men att klara det dubbla vore önskvärt.

Har någon erfarenheter av produkter som gör detta och hur bra blir ljudet jämfört med cd för samma pengar.

CMB00

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/28 :  09:05:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör med HTPC och i denna har jag ett Lynx Two-B professionellt ljudkort.
Ljudkortet är helt balanserat och fungerar i mitt fall som försteg också,
kör mao volymen via datorn. Datorn är passivt kyld, knäpptyst.
Musiken lagrar jag på USB-disk ansluten till en server i tvättstugan.
Ljudkvaliteten? Vi har jämfört bl.a med en Opera Droplet, ingen hörde skillnad.
Lynx Two klarar högupplösta format upp till 24 bit 192 kHz.
Det har också diverse digital ut och klockningsfunktioner.
Kortet kostade ca 12.000 kr sist jag kollade.

Lynx Two spec: http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12
Mätning: http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-32192.html
Recension: http://www.soundonsound.com/sos/Mar02/articles/lynxtwo.asp

När Wilson Alexandria demades på Hotel Plaza under förra Arkenmässan så använde
Ludwig ett digitalkort Lynx AES16 i datorn, plus en dac från Audio Research.

PS. Kolla också på Hififorums Wifi-avdelning:
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/28 09:18:10
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:00:07  Show Profile Send time a Private Message
Min Droppe, kommer ihåg det... men bara tanken att ha Windows i musikmaskinen sänder kalla kårar i ryggslutet, men visst är det smidigt ! Om det kommer en lösning som gör att man inte måste hålla på och dalta med datorer hela tiden så är jag med, fast CD:n blir liksom vinylen kvar.
Sedan måste man vänja sig att köpa en bunt ettor och nollor på nätet, lite svårt att betala för något man inte fysiskt kan ta på.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/12/28 :  17:55:54  Show Profile Send Vox a Private Message
Vi är många på Hififorum och på andra forum som slängde ut cd-spelaren för flera år sedan. Ersättare för många har blivit en undangömd NAS-server innehållande musikfiler i framförallt FLAC-format. Musiken streamas sedan till en Squeezebox vidare till förstärkare. I många fall passerar den en dac innan den når förstärkaren.

Sök på Squeezebox här på forumet så får du mycket intressanta trådar att läsa.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:23:04  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, jag har en Klämbox men den funkar bara sådär, trådlöst tappar den kontakten och jag vill inte ha någon fast kabel till störgeneratorn (datorn alltså) lite kul med internetradio men det känns ändå lite B-skådis. Just nu samlar den damm, DET är den bra på !
Liten dator med konventionell nätdel/batteri? är intressantast, kollade på en Mac mini men då är man i I-tunes träsket, känns som man vill att apparatens primära uppgift ska vara att spela mina skivor (som jag väljer själv) och inte spel, ordbehandling mm mm mm
fast visst känns Bernts lösning bra när den väl går, tyckte dock att den hackade lite sist jag var hos honom

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:51:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nähääää - inte då!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:00:04  Show Profile Send Apexorca a Private Message
Jag känner inte heller för att ladda in en pc i det hela, hellre mac. Helst skulle jag ha en lösning som är egen utan pc eller mac. Har inte Meridian en sådan som heter soolos eller liknande.

Men för mig är det viktigt att det är lika bra eller bättre än den bästa cd jag kan köpa för motsvarande pengar. Är det någon som verkligen testat squeesbox mot cd och kan ge mig deras erfarenheter av det.

Calle B
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:00:41  Show Profile Send time a Private Message
Skojade bara, men visst kräver den lite skötsel ? inte bara att stoppa i plattan, öppna en god Ale och njuta ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:15:50  Show Profile Send time a Private Message
Jag kanske bara är löjlig och vill äga skivor ? jag är skeptisk !
Försökte lyssna lite på Klämboxen när jag ledbruten, trött och svettig kom in efter ett hårt pass med snöskyffeln och den klagar på nån jäxxla ip adress ?! det gjorde inte CD:n...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:38:23  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Är det någon som verkligen testat squeesbox mot cd och kan ge mig deras erfarenheter av det.


Om du lägger lite tid på att söka och läsa trådar på detta forum och andra forum kommer du att hitta många som jämfört t.ex. squeezebox mot cd-spelare.

Själv "slängde" jag ut en cd-spelare i 30-tusenkronors klassen när jag skaffade en squeezebox, NAS-server och en bra dac. Har inte ångrat mig en enda gång.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/12/28 :  23:49:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag kommer köra vidare med cd-spelare lång tid, gillar att ha en fysisk skiva att spela, men kan förstå att många kör musikfiler istället.
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/12/29 :  07:32:54  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Spännande diskussioner just nu kring utfasning av CD-mediet. Själv sålde jag alla LP-skivor och en fantaskisk skivspelare för 20 år sedan. Ångrar jag mig? JA! Tyvärr sitter jag just nu och ska uppgradera CD-spelaren och har samma tankar som du. Kan man kanske till och med slänga ut förförstärkaren?

Denna lilla pryl har jag sneglat på:
http://www.sounds-of-music.co.uk/downloads/HFC%20Embla%20Collect.pdf
Har inte lyssnat eller prövat. Pratat med några som genomfört utfasningen och de verkar ha samma strul som någon här nämner. Hittar inte musiken eller servern eller så krashar datorn eller så rasar hårddisken eller....

HSÄK
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/29 :  08:19:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker min Squeezebox har fungerat oproblematiskt men jag kan ju ha en oförskämd tur.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/12/29 :  08:35:13  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Squeezboxen i sig har jag inte hört någon ha några egentliga problem med. Verkar vara relaterat till datorn eller nätverket eller mjukvara. Det jag personligen är bekymrad över är risken att förlora musiken när hårddiskarna rasar. Ska man ha musiken både på CD och hårddisk för att vara säker så förlorar man ju en fördel.

HSÄK
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/12/29 :  09:08:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Backup?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/29 :  09:44:56  Show Profile Send time a Private Message
Visst är Klämboxen ok, det är som någon sa relaterat till datorn. Eller nätverket. Eller routern. Eller Windows. Eller ?
CD-skivorna försvinner heller inte som i ett trollslag om hårdisken ger upp så visst är det en hel del meck att göra backup, hitta filformat mm mm. Jag tycker det funkar hyfsat men för den vanlige konsumenten kan man inte börja snacka NAS, nätverksproblematik mm, det måste bli enklare än så. Embla verkar vara ett steg åt rätt håll men vem vill vänta flera minuter ?
Personligen blir det nog ingen ny cd, Droppen får hänga kvar tills lösningar dyker upp

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/29 :  09:51:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Backup på värdefulla data är ju inget nytt, det gör väl alla hoppas jag. Hårddiskar kostar knappt något längre.

quote:
hellre mac.

Kortet jag har passar i Mac också.
Bo Hansson (Rauna, Opus3) har en sån kombo såvitt jag vet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/29 :  10:20:26  Show Profile Send time a Private Message
Bernt, det handlar mest om lathet och i någon mån bekvämlighet
Jag ska ta itu med det här snart och jag kommer att besvära dig lite i processen ...
Jag är ju snart på Dösidan (och du med) så sånt här tar tid när man är så här gammal...
En tyst och störningsfri dator står på programmet, sen blir det en låda till i lyssningsrummet.

Idag rippar vi musiken från CD och det haltar lite från Bolagen (inte Bolaget) eftersom det är lite väl centrerat runt lågkvalitativt material men det börjar rör på sig hos vissa !
Sen är jag lite förtjust i Spotify, kul grej som komplement, om man vill slölyssna eller hitta nåt man glömt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/29 :  10:39:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Spotify är bra ja, sen tar jag in DAB-radio via parabolen in i datorn.
Danmarks radios klassiska upptagningar är kusligt bra ibland.

På CES köpte jag ett par högupplösta skivor, 24/96 tror jag, mer sånt vill jag ha i datorn!
En annan användbar grej är ju att datorn spelar upp amerikanska DVD utan knot.
Sen slår jag på projektorn och ser på Discovery eller nåt annat bra - via datorn då...

Fattar inte hur man klarade sig utan den här nöjesmaskinen.
F-n vad många burkar det var förr. Detta är mycket bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/29 10:40:18
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/29 :  10:48:55  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, ja du är mycket modernare än vad jag är men så är du ju yngre också !
fast jag är väldigt förtjust i shyssta rattar, det finns ju lite av den varan på datorn...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/12/29 :  11:19:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Är oxå tveksam till detta nya, är oerhört obegåvad på datorer dom går sönder för mig. Min TEAC transport har funkat klockrent i över 10 år. På den tiden har jag haft 3 PC alla har pajat.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/12/29 :  11:25:25  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har backup på hårddisk samt alla mina cd kvar. Skivorna står i hyllan så jag kan titta på¨dem när jag vill.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/29 :  11:57:59  Show Profile Send time a Private Message
Känns lite som att gå över ån efter vatten, om man ändå har CD:n kan man ju lika gärna spela den... fast som sagt kommer det säker snart att finnas nedladdningsbara filer av hög kvalitet, kanske till och med med musik man gillar !
Håller med Svejk där, en dator lever inte så länge och felkällorna är oändliga, mina datorer har också en obehaglig förmåga att gå sönder, kanske dåliga vibbar från ägaren ?
Windows går dessutom långsammare för varje dag och nån gång per år måste allt rensas.
Fast jag gillar Bernts maskin ändå, vad använder du för program ? är det Mediaplayer ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/29 :  12:13:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Känns lite som att gå över ån efter vatten, om man ändå har CD:n kan man ju lika gärna spela den...

Men vad fint mitt musikrum har blivit efter att jag packat ned mina cd-skivor. Nu riskerar man inte sätta sig på skivor eller trampa sönder dem och man kan visa in folk i rummet utan att behöva skämmas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/29 :  12:49:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vill man inte köra Windows så kan man köra BSD eller Linux med ett RME Hammerfall kort. De kostar väl runt 5 kkr och skall vara snarlika Lynx-korten. Där kan man oxå leka med realtime-kärnor, processprioritet, Firfilter mm godis. Det är väldigt lätt att skala bort allt skräp från BSD eller Linux för att ha en dedikerad musikmaskin med all makt åt musiken. Sedan finns ju MythTV mfl mycket bra HTPC miljöer.
Det är lösningen för dom exprimentvilliga. Det kan ge enormt mycket (192 dB/oktav Firfilter, 128 bands EQ utan fasproblem och med variabelt Q för varje enskiljt band, tids och fas-justeringar för varje element, 256 kaneler ut för aktiv delning, separata basregulerande extra subbar, rummskorrigering, mm) men det kräver ett aktivt intresse och massor med fritid.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/29 :  13:52:18  Show Profile Send time a Private Message
Då kan man man alltså svara : NU om man har gott om fritid och är dataintresserad och NEJ om man inte är det

Gillar Naims (mfl) lösning, det sitter förståss en sketen liten PC för småpengar inuti men det verkar fungera bra om man bortser från priset, mer sånt !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000