HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vaniljglass
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/12/26 :  14:06:42  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Jag är frustrerad! Förstår inte begreppen som används i HiFi-svängen. Vad betyder "transparant" eller "organisk" eller "svart bakgrund" eller...? Transparant skulle, om man härleder ur engelskan, kunna betyda genomskinlig. Mitt Krell är grått med svarta gavlar. Högtalarna är i svensk körsbär och CD-spelaren har en front i borstad aluminium. Kablarna har strumpa i finaste banlon.

Men jag har ju läst att CD-lådans konstruktion bidrar till spelarens transparans och att kablarnas isolering gör detsamma!? Min kloka HiFi-polare (som för övrigt INTE har Krell) säger då till mig: Ingemar, det är ljudet som åsyftas.

Det är alltså ljudet som ska vara transparant. Men ljudet är väl inte genomskinligt? Jag känner ju tydligt trummorna i kroppen när jag spelar AcDc. Du förstår, säger min kloka HiFi-polare (som fortfarande inte har Krell), idealet är att prylarna inte färgar ljudet utan bara korrekt återger det som spelats in.

Varför i all världen skulle jag vilja ha en tranparant musikanläggning? Det skulle ju betyda att bara de inspelningar som jag tycker är bra låter bra. Varför i all världen skulle jag vilja att stora delar av min CD-samling inte är behaglig att lyssna på? Det skulle ju innebära att jag blir anvisad att lyssna på en handfull inspelningar om och om igen. Varför i all världen skulle jag vilja betala stora pengar för att leva i limbo?

Transparans måste vara HiFi-svängens tagelskjorta. Du förstår, säger min HiFi-kompis (som fortfarande av någon outgrundlig anledning inte har Krell) med huvudet lätt på sned, det är en mognadsprocess du måste gå genom. Sedan skrattar vi åt varandra så att magarna hoppar ur led. Bas är bra! Mer bas är bättre! Förr mücke baus e freääkt! Vi skrattar igen.

Jag tycker det är dags att städa i HiFi-svängens finrum. Det borde vara lika fint att gilla bas som att gilla späda stativhögtalare med jetdrivna diskanter. Det borde vara lika fint att gilla Nickelback eller Kvinna Böske Band eller Carola (nåja:) som att gilla Diana Krall. Om jag tycker det är bra, då ÄR det bra!

Men hur menar jag att det ska låta då? Om du blundar och förnimmer sist du avnjöt rätt tempererad vaniljglass av mycket hög kvalitet. Nu börjar det likna något. En viktig komponent är färsk grädde förädlad ur frigående kossors mödosamma tuggande. Grädden är så varsamt behandlad att du kan smaka skillnad på om gräset kossorna tuggat växt i Skåne eller Blekinge eller om höet de inmundigat torkat i den Norrländska vinden. Det är också viktigt att fetthalten är precis rätt så att dess egenskap som smakbärare kan hjälpa dig urskilja vaniljens härkomst. Och konsistensen,...konsistensen är den lenaste du upplevt. Vanilj är en försiktig men ack så distinkt smak.

Nu till poängen: Kan någon hjälpa mig hitta en CD med smak av finaste vaniljglass?

HSÄK

Edited by - HSÄK on 2009/12/26 14:11:43

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/26 :  14:22:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag är ibland lika förbryllad som du, men transparent är väl ett av få uttryck jag förstår. Det man säkert vill mena är att ljudet slinker igenom stärkare, högtalare och spikes så ofärgat som möjligt. Motsatsen blir ju färgat där ljudet distorderas på vägen på ett eller annat sätt.

Märkligare är att läsa recensioner av prylar som "lyfter våta filtar från högtalare", jag har inga filtar, än mindre våta.
Det finns de som får "lugnare musik" också - Rammstein blir Vivaldi, kanske??

Jag tror många begrepp är skapade och konstlade och egentligen inte beskriver något som är allmänt begripligt. Ett vin kan smaka vanilj, en konjak choklad och ett öl kaffe, men hur låter musik med "hallonljud"?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/26 :  14:24:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Du har ett styvt jobb framför dig om du skall "omvända" de mer traditionella hififlosklerna (som dock faktiskt fyller en viss funktion) och låta andra, nya ord få bära betydelserna av det som avses. Jag tror att de flesta får svårt att förstå vad du är ute efter för ljud när du använder ord som vaniljglass för att beskriva ett ljudideal.
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/12/26 :  14:31:07  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Om ni skulle tolka "vaniljglass" i termer av HiFi-floskler hur skulle ni då beskriva det? Jag har läst välrenumerade recencenter som skrivit att en CD lät kopparaktig.

HSÄK

Edited by - HSÄK on 2009/12/26 14:32:03
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/12/26 :  14:47:33  Show Profile Send bearwik a Private Message
"Jag tycker det är dags att städa i HiFi-svängens finrum." Som jag upplever det här forumet så får all musik plats, påfallande många lyssnar på tung hårdrock och vad gäller bas så titta på det här; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77631. Jag vill även minnas att en av de mer extrema anläggningarna till hör en man som mest lyssnar på dansband. Kort sagt här får alla smakriktningar plats, både vanilj, choklad och lakrits m fl.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066



Edited by - bearwik on 2009/12/26 14:47:57
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/26 :  16:01:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
"Vanilj" i extremkretsar (homo/bi/trans/bdsm ...) är en lite arrogant benämning på den del av mänskligheten som inte har några "hang-ups".
Skulle "vanilj" i ljudkretsar då beteckna de som sitter med en Aiwa SolidState platsstereo och lyssnar på Carola sings Michael Bolton ...???



Jag fattar vad man vill ha sagt med alla dessa beteckningar men ... mig säger det ingenting. Och själv har jag så svårt att svara på frågan "och hur låter dina nya högtalare". Det enda svar jag kan komam på är "bra!".
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/26 :  16:55:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Varför i all världen skulle jag vilja ha en tranparant musikanläggning? Det skulle ju betyda att bara de inspelningar som jag tycker är bra låter bra. Varför i all världen skulle jag vilja att stora delar av min CD-samling inte är behaglig att lyssna på? Det skulle ju innebära att jag blir anvisad att lyssna på en handfull inspelningar om och om igen. Varför i all världen skulle jag vilja betala stora pengar för att leva i limbo?


Du har en poäng i att allt för transparanta anläggningar kan vara ett problem när skivor låter som de gör idag.
Lyssnar du mycket på metal så kan det vara andra kvaliteter som är viktigare.
Men det avgör du själv.
Det är ändå du som är kung i ditt vardagsrum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/12/26 :  20:21:39  Show Profile Send govinda a Private Message
Transparansen brukar komma från andra svansen.......

Jag gillar att lyssna på musik från dom flesta typer av anläggningar.Väldigt sällan jag blir lyssnings-trött. Har aldrig träffat några Ljud-Poliser på HiFi-forum så här är det högt i tak.

Alla har sin favorit-vanilj. Men det mesta slinker ner efter en god middag




Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/12/26 :  20:45:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tror att jag förstår vad du menar HSÄK, jag gillar själv inte det där felfria Hifi-ljudet (sedan kan man ju diskutera bra och dåliga inspelningar i evighet, men det är ju inget att göra nått åt)

Rotvälskan som råden inom Hifi-kretsarna är tyvärr skrattretande fånig ibland, men så länge vi förstår och respekterar varandra så funkar det nog bra.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/12/26 :  21:13:43  Show Profile Send shifts a Private Message
Jag slår ett slag för (idealet) transparensen.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/12/26 :  21:27:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag har ju aldrig hört en anläggning där det har placerats våta duntäcken över högtalarna, borde kanske testa så att man får en referens .

Det är nog ganska svårt att beskriva ljud, framförallt hur det upplevs, för mätningar kan nog inte beskriva en upplevelse, det är vad jag tror.

Skulle vara kul att få en beskrivning hur en optimal anläggning skulle låta, dels en subjektivt framlyssnad, eller en objektivt framlyssnad, vilka skillnader skulle framstå?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/12/26 :  22:18:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
dels en subjektivt framlyssnad, eller en objektivt framlyssnad, vilka skillnader skulle framstå?

Hehe, hur menar du nu


Vad det gäller ordbajsandet så är det givetvis ganska löjligt, påminner lite om vinexperternas ordakrobatik. Läder, skumbanan, svettig hästsadel och smörig smak. Sen kommer "sydsluttning" och då bara väntar jag på att snart få höra typ "och tredje plantan från höger" ...

Ja lite tramsigt är det, men ändå inte fel.
I hobbies av detta slag så vill man gärna prata med likassinnade och andra intresserade om det man upplever, och när det generellt blivit bra så är det små små svårbeskrivna detaljer som skiljer.
I vinsmakarnas värld finns det en massa konstiga ord, men många av dom har blivit etablerade för att beskriva nåt som kanske inte riktigt är detsamma som ordets egentliga betydelse, men det får mottagaren att förstå vad som menas. Det har liksom blivit ett gemensamt språk.

Det är väl delvis detsamma i hifivärlden?

Har ni hört om killen där, som känner igen alla champagnesorter som finns, på endast lukten? Ställ fram ett glas, så berättar han vilken producent och produkt det är, och ofta vilken årgång.

Nåja, jag har inte guldnäsa, guldmun eller guldöra såpass att jag försöker svänga mig med alltför svåra termer. Vinet är gott och ljudet trevligt, sen är jag nöjd.


Slutligen, vad det gäller (önskad) färgning va transparens.
Tja, för mig är musik en upplevelse, och den blir inte generellt bättre av någon sorts 100% tonneutralitet och liknande (tror jag iaf ).
Men vi går alla igång på olika saker, och det skulle inte falla mig in att ta ifrån andra deras upplevelse.

Klyschan, "Hifi är när man inte kan hålla sig från att stampa takten", känns alltid lite som rättesnöret.

Jaja, sysslolöshet eller nåt annat har fått mig att rapa ur mig en massa plattityder, ni får ursäkta mig ...

Edited by - Mickel-mackel on 2009/12/26 22:19:08
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/12/26 :  22:24:07  Show Profile Send govinda a Private Message

Själv är jag barnsligt förtjust i Italiensk Chokolad från Lejonet & Björnen

Självfallet så skall den ätas när den börjat tina men inte mer än att där finns ett visst tuggmotstånd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/26 :  22:54:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Varför i all världen skulle jag vilja ha en tranparant musikanläggning? Det skulle ju betyda att bara de inspelningar som jag tycker är bra låter bra. Varför i all världen skulle jag vilja att stora delar av min CD-samling inte är behaglig att lyssna på? Det skulle ju innebära att jag blir anvisad att lyssna på en handfull inspelningar om och om igen. Varför i all världen skulle jag vilja betala stora pengar för att leva i limbo?


Jag tänker faktiskt tvärtom, alltså ju mindre systemet färgar desto mindre "problem" totalt sett, det jag menar är att man iofs kan hitta en färgning som tillför något positivt på somliga fonogram, men att det i slutändan ändå försämrar desto fler pga att färgningen är konstant oavsett vilken typ av brist som finns på fonogrammet, enda lösningen i så fall är en equalizer.

quote:
Tror att jag förstår vad du menar HSÄK, jag gillar själv inte det där felfria Hifi-ljudet


Fast frågan är ju hur många som lyssnat på ett felfritt ljud?
Går det ens att uppbringa?

För övrigt är jag också inne på det Soundbrigade skriver, och mera exakt den svårighet till förståelse som föreligger när man beskriver ljud med ord, risken är ganska stor att man beskriver olika saker med samma ord, men för en vanlig entusiast med ringa erfarenhet av högtalarfunktion är ju inte alternativen
så många.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:00:09  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
dels en subjektivt framlyssnad, eller en objektivt framlyssnad, vilka skillnader skulle framstå?


Hehe, hur menar du nu




Ja precis, vad är skillnaden med en uppsättning som subjektivt framlyssnad jämfört med en som är uppmätt och objektivt framställd?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:04:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Det gick ju en tråd för ganska länge sedan, om just vad som är korrekt ljud och vad som är den rätta referensen egentligen.
På nåt sätt är väl liveframträdandet det korrekta, men ändå är ju nästan alla skivor antingen studioproduktioner eller åtminståne har teknikerna lagt sista handen på det inspelade materialet (komprimerat sönder det i vissa fall, tyvärr).
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:12:52  Show Profile Send ekman a Private Message
De absolut bästa anläggningar jag någonsin har hört har haft det gemensamt att ALLA skivor har varit njutbara, visst man hör om en inspelning är dålig men det är fortfarande trevligt att lyssna på.

Om det blir kliniskt och jobbigt vid dåliga inspelningar är det oftast något fel nånstans.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:27:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
De absolut bästa anläggningar jag någonsin har hört har haft det gemensamt att ALLA skivor har varit njutbara, visst man hör om en inspelning är dålig men det är fortfarande trevligt att lyssna på.

Om det blir kliniskt och jobbigt vid dåliga inspelningar är det oftast något fel nånstans.


Ett bra system har en låg nivå egendist, detta gynnar alla fonogram och är mest sannolikt orsaken till att du inte upplever någonting som jobbigt att lyssna på.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:30:37  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Tack för att ni uppmärksammat min frustration. Till att börja med måste jag be om ursäkt om någon tagit illa vid sig av det jag skrivit. Syftet är att få lufta lite och att be om hjälp att hitta en CD-spelare som jag inte hittar och som jag bara kan beskriva som "vaniljglass" Hoppas någon förbarmar sig med tips.

Ett bevis på min ignorans blir naturligtvis stavningen. Transparens heter det enligt SAOB:

som släpper igenom ljus, som man kan se igenom, genomskinlig; genomlysande; bildligt använt särskilt om regelverk, politisk- rättslig- process- politiskt- osv: öppen, genomskådlig, möjlig att granska

Av era resonemang här ovan kan jag se att någon menar att en icke transarent anläggning skulle låta som att spela genom våta filtar eller att transparens kan liknas vid felfrihet eller ofärgat ljud.

Min självklara fråga blir då hur vet man det då? Låt oss anta att vi menar "genomskinligt med möjligheten att granska" när vi talar om transparens. Från sångaren genom inspelningsprocessen genom din anläggning och in i din hjärna. Blir inte din anläggning ett analysinstrument snarare än en nöjesmaskin då (om nu inte själva granskningen är ditt nöje - vilket jag har största respekt för)? Hur kan man som recensent leda i bevis att det som recenseras är transparent?

Nu dök det upp en fråga till: Vad är det för skillnad på en enhet som är "transparent" och en som är "analytisk"? Det snurrar i mitt huvud!

HSÄK
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:35:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Nu dök det upp en fråga till: Vad är det för skillnad på en enhet som är "transparent" och en som är "analytisk"? Det snurrar i mitt huvud!


Transparens betyder frånvaro av färgning.
Analytisk är i min värld en indikation på NÅGON typ av färgning, tex distorsion eller tonkurveavvikelse.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:46:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Kul tråd!
Alla som har en musik anläggning Low Fi eller HiFi eller vad man nu kallar den så har den sin färgning.

Det är bara en fråga om hur man vill att det skall låta.
Gillar man sitt eget ljud så är det bra men letar man hela tiden efter fel så blir musiklyssnandet ingen njutning.

Skit i transparensen å lyssna på musiken. Det skall vara lite ös i bitarna

/



Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:54:36  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Hallå!

Jag vet hur det ska låta men kommer inte dit eftersom jag inte vet vad jag ska ha för CD-spelare. Den ska låta som vaniljglass smakar (jfr beskrivning överst i tråden). Alla HiFi-begrepp gör mig snurrig:) HJÄLP!

HSÄK
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/26 :  23:57:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Min självklara fråga blir då hur vet man det då? Låt oss anta att vi menar "genomskinligt med möjligheten att granska" när vi talar om transparens. Från sångaren genom inspelningsprocessen genom din anläggning och in i din hjärna. Blir inte din anläggning ett analysinstrument snarare än en nöjesmaskin då (om nu inte själva granskningen är ditt nöje - vilket jag har största respekt för)? Hur kan man som recensent leda i bevis att det som recenseras är transparent?

Ja, alltså inspelningsledet har man ju så klart dålig insyn i, men det man åtminstone kan tillse är att försöka återge det som finns på skivan så oförvanskat (transparent) som möjligt.
Dvs om man nu söker maximal upplösning, men målen är såklart olika.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/12/27 :  00:02:23  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Det har du givetvis rätt i Goldfinger men frågan kvarstår: Hur vet man det då?

HSÄK
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/27 :  00:23:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det har du givetvis rätt i Goldfinger men frågan kvarstår: Hur vet man det då?


En diger lyssningserfarenhet kan räcka långt, men framförallt att högtalarna mäter bra och att rummet inte ställer till det, då är man en bra bit på väg, förstärkarsidan ser jag som mindre problematisk, men att ha en del headroom effektmässigt för att undvika klipp är positivt, rörförstärkare färgar i regel mer.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/12/27 :  02:01:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
rörförstärkare färgar i regel mer.


Ojojoj här haglar fördomarna nåja om vi skall bortse från detta så låter alla våra stereoanläggningar skit just det dåligt. Hur vet jag det? Går man på väldigt många konserter helst akustiskt framförda så lär man sig snart att våra anläggningar är inte ens i närheten av vad en livekonsert är.

Om man tänker till lite om konserter så är där massor av "färgning" rummet, folket och andra massa saker, problemet som jag ser det är att hifi-skribenternas ord har blivit en en referens de vräker ur sig den ena konstiga förklaringen efter den andra man kan verkligen undra om de själva vet vad de menar.

Jag har för länge sedan slutat att kategorisera hur en stereo låter det är väldigt mycket sandlåde nivå (vuxenpoäng ).

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000