Author |
Topic |
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 11:44:15
|
Fortsättning på strömkabeltesten från igår:
Har nu på morgonen (i 3 tim, puh, men givande) flyttat runt kablarna, än hit än dit, tillbaka med originalkablarna, lyssnat och åter lyssnat. Ni skulle se mitt anteckningsblock värsta kladden med +, -, ?, pilar upp och ner, strykningar, tillägg och mycket annat, fan vad nördigt skulle den oinvigde säkert säga, men jag tycker det har varit roligt och givande
Resultat efter test 2 och utvärdering:
4. Tillbaka med alla originalkablarna. Det låter som förut m a o bra, men det är helt klart något som saknas? 5. In med MSO-kabeln i CD-spelaren. Ingen skillnad, jo kanske en någon typ av filtrering eller? jag gillade inte det jag hörde. 6, In med MSO-kabeln i förförstärkaren och återmontera originalkabeln i CD,n. Lite annorlunda ljud, hmm, ett steg i rätt riktning men ack så litet steg. 7. In med FT i förförstärkaren igen och nu med originalkablarna i monoblocken. Samma resultat som under pkt 3, men nu tycker jag mig kunna/våga säga att detta är ett rejält lyft för det ljud som kommer ut ur anläggningen. Här nedan är vad Svalander skriver i sin test av kabeln (texten kopierad från hans hemsida, kan inte gör en länk hoppas det är ok ändå) Svalanders intryck om kabeln och mina intryck i kursiv stil Alpha 3 har en solid och mycket välbalanserad ljudbild med mycket bra och tight sammanhållning mellan basen och mellanregistret. Alpha 3 är klart bättre än mina originalkablar och bas- och mellanregister lyftes någon eller kanske några nivåer till. Ljudet är extremt detaljerat och har mycket hög dynamik. Ljudet blev något mer detaljerat och dynamiken ökade något också. Basen är mycket djup och kraftfull samtidigt som den är kontrollerad med bra tryck. Basen blev något djupare, lika kontrollerad som tidigare och lite bättre tryck. Scenen är både bred och djup, vilket ger en bra rumskänsla med mycket bra fokus. Håller med. Stråkarna känns mycket äkta utan att bli ens det minsta jobbiga. Det gjorde det tidigare också, men okej det blev än bättre. Alpha 3 är väldigt mycket ljud för pengarna när du vill ha ett naturligt ljud som klarar olika musikstilar från Opera till Pop. Alpha 3 kostar väldigt mycket pengar och passar alla musikstilar och är en kabel jag gillar och som ger ett klart bättre ljud.
Nu skulle det vara roligt att få testa FT-kabeln i hela anläggningen och få höra ev. skillnader. Sen skulle jag vilja lyssna på alla kablar som finns för att kunna tala om vad FT-kabeln står i förhållande till dessa, men det orkar jag nog inte. Så jag får se vad som dyker upp i framtiden, men ett är säkert, jag kommer att införskaffa nätkablar av bättre sort än mina originalkablar.
Jo en sak till, innan jag lämnar ifrån mig lånekablarna så ska jag testa dessa i vinylriggens alla delar, orkar jag det? hoppas att jag får energi av nyårsfesten och att mina öron inte blir förstörda av allt smällande.
Gott Nytt År alla vänner och på återhörande 2010.
//byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 13:05:17
|
Nu är du fast! |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 14:15:34
|
Är det inte så att om man tar tag i strömmen så är risken stor att man fastnar |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 14:35:03
|
"Älskling, det var ju på rea'n..." - Snart i en medlemstråd på ett forum nära dig.
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 14:39:11
|
För att återgå lite till topic:
Hur många kablar tror du behöver ersättas? Hela kedjan är väl ett måste? "Tjena, ville bara ha ett hemlån på 10st såna, har du det på lager?". Å andra sidan, om du bestämmer dig för en prioritering, så ta där det gör störst skillnad, när du sen hittar bättre får kabeln degraderas till en annan plats i anläggningen. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 17:15:31
|
Hur fasar du kablarna? I vissa fall skall kablarna sitta rätt fasade hela vägen till nätaggregatet. I dessa "vissa fall" är det helt klart så att man kan höra en skillnad. Med andra ord, en flevänd kontakt i väggen kan förstöra vilken hifitest som helst.
Alltså, testa med att vända kontakten som sitter i väggen.
|
Edited by - linnar on 2009/12/31 17:16:07 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 02:25:40
|
linnar: Har full koll på fasen i väggen + att min elektronik talar om när det är fel fas, men en viktig detalj i testandet
Edit: text |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/01/01 09:52:09 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 09:55:47
|
huzze: det där tål att tänkas på....hmm? |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 15:07:16
|
Strömkablar går ju att fynda beggade. Men du lär väl skaffa mer kött på benen innan du bladar iväg för kung och fosterland. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 15:21:30
|
Man behöver ju inte köpa allt direkt heller för den delen. Bara att ta de som man anser viktigast för stunden. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 15:24:23
|
Klart att det ska till mer kött på benen innan jag slår till.
Beggade javisst, är det någon som har ca 6x1,5m i klassen som den testade Furutech kabeln har, så är den personen hjärtligt välkommen att höra av sig via mail eller PM
bigblue: Jag undrar om du blivit klokare eller om du funderar annorlunda nu när du läst allt som skrivits i din tråd? Själv har jag blivit några erfarenheter rikare och haft det roligt under testandet. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 18:36:29
|
Glöm inte att vända på testet när du byter tillbaka - blir ljudet då som tidigare? |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 19:00:48
|
huzze, du har väl analyserat mig sedan lång tid tillbaka? Skulle jag missat att göra en reverse test? Nä du!
Önskar bara att jag hade fler kablar av samma sort då hade det blivit en vetenskaplig stortest
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/01/01 19:01:22 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 20:01:32
|
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 12:26:32
|
Strömkabeltest 3 (reverse):
Nu när kablarna ska återlämnas efter lån över helgen så passade jag på att göra en reverse för att höra eventuella skillnader.
Som testmedia körde jag på vinylen med SRV Tin Pan Alley.
8. Kablar som var inkopplade först var MSO->monoblocken, FT->förförstärkaren i övrigt originalkablar. Satan i gatan vad det rockar, foten, kroppen och inte ens frugan kunde vara still. 9. In med originalkablarna i monoblocken. Reviderar tidigare utlåtande, det blev en liten skillnad i basen och mellanregister till MSO,s fördel. 10. In med originalkabeln i förförstärkaren. Vad hände? Alla register föll pladask, nja det saknades iaf en hel del som jag inte vill vara utan. 11. In med MSO-kabeln i grendosan som endast försörjer vinyl, motorstyrning och riaa. Jodå det blev en liten skillnad och då särskilt i basen som blev renare/distinktare. 12. In med FT-kabeln i grendosan. Nu kom det tillbaka lite av det som saknades. Kan det vara möjligt att en bit kabel på 1,8m kan bidra med så mycket? Ja, här hemma gjorde de det iaf!
Sammanfattning:
Jag kan inte bedöma andra kablar i förhållande med de testade, så ni får hålla tillgodo med dessa tre varianter och sedan göra egna tester om ni är intresserade av att höra hur det påverkar er egen anläggning i ert lyssningsrum.
- Originalkablarna ska bytas ut. - MSO-kablarna gjorde inga eller små skillnader. - FT-kabeln gjorde en sådan skillnad att jag måste byta ut någon, några, alla kablar, jag vet inte, vi får se. Att strömkablar kunde göra sådan skillnad var för mig helt uteslutet tills nu (tur att man testade). Sedan tror jag att kablar gör mer skillnad +/- på vissa apparater och det är något som inte jag kan/ska förklara.
Om ni vill läsa mer om mina framtida kabelbyten så gör ni det i min egen tråd.
Roligt har det varit och hoppas att ni vågar testa även strömkablar men med risken för att det kan bli dyrt.
//byZan
Edit: Självklart så ska Svalanders intryck också få mina reviderade intryck.
Svalanders intryck om kabeln och mina första intryck i kursiv stil och mina sista intryck efter (reversen) i fet stil.
Alpha 3 har en solid och mycket välbalanserad ljudbild med mycket bra och tight sammanhållning mellan basen och mellanregistret. Alpha 3 är klart bättre än mina originalkablar och bas- och mellanregister lyftes någon eller kanske några nivåer till. Alpha 3 är mycket bättre än mina originalkablar och bas- och mellanregister lyftes till en nivå jag inte trodde var möjlig.
Ljudet är extremt detaljerat och har mycket hög dynamik. Ljudet blev något mer detaljerat och dynamiken ökade något också. Ljudet blev mer detaljerat och dynamiken ökade markant också.
Basen är mycket djup och kraftfull samtidigt som den är kontrollerad med bra tryck. Basen blev något djupare, lika kontrollerad som tidigare och lite bättre tryck. Basen blev något djupare, mer kontrollerad än tidigare och lite bättre tryck.
Scenen är både bred och djup, vilket ger en bra rumskänsla med mycket bra fokus. Håller med. Håller med.
Stråkarna känns mycket äkta utan att bli ens det minsta jobbiga. Det gjorde det tidigare också, men okej det blev än bättre. Det gjorde det tidigare också, men det låter bättre än, än bättre.
Alpha 3 är väldigt mycket ljud för pengarna när du vill ha ett naturligt ljud som klarar olika musikstilar från Opera till Pop. Alpha 3 kostar väldigt mycket pengar och passar alla musikstilar och är en kabel jag gillar och som ger ett klart bättre ljud. Alpha 3 kostar väldigt mycket pengar och passar alla musikstilar och är en kabel som jag gillar och som gav mig en aha-upplevelse. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/01/02 13:01:14 |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 16:34:59
|
Byzan: Kul att höra att du har sett ljuset Testa gärna lite fler märken också det finns många bra nätkablar på marknaden Shunyata, Nordost, Synergistic o.s.v.
Så fina prylar som du har förtjänar definitivt bra nätkablar också. |
|
|
andreas_rosenlind
Starting Member
30 Posts |
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 18:29:27
|
Ungefär som mina resultat detta nästan... |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 19:18:47
|
Skojet i länken här ovan är inte bara skoj. Har läst där man, på fullt allvar, hävdar att musiken blir bättre ur en CD-spelare om man lägger en vanlig gamaldags diskett ovanpå som är laddat med en speciell digtal inspelning.
Det finns mängder av liknade tokroliga påhitt men där de inbitna skulle flå en levande om de hörde kritiken. Detta är nämligen på fullt allvar för dem.
Lite föriktigt vill jag påpeka att vi alla ibland är utsatta för samma mentala kullerbyttor. Dvs vi hör saker som ligger långt under hörselhorisonten. Ibland lyfts dessa enormt små ljudskillnader upp till att bli enorma skillnader.
Grejen med disketten kan man läsa mer om på Josef Svalanders väldigt trevliga hemsida. Sidan är liga trevlig som Josef är själv.
Tycker jag! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 19:23:37
|
Vad händer om man använder en dyrsladd till grendosan men vanliga sladdar till apparaten. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 20:17:48
|
Gcs: Du får en förbättring? så har jag själv spelat ett tag.
Kabeln till grendosan är oftast den viktigaste. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 20:25:30
|
quote: Vad händer om man använder en dyrsladd till grendosan men vanliga sladdar till apparaten.
gcs: så här skrev jag, men du kanske menade någonting annat? quote: 12. In med FT-kabeln i grendosan. Nu kom det tillbaka lite av det som saknades. Kan det vara möjligt att en bit kabel på 1,8m kan bidra med så mycket? Ja, här hemma gjorde de det iaf!
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 20:25:59
|
Utan önskan om att bli ihjälslagen, så vill jag uttrycka min beundran över att ni orkar.
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 20:30:41
|
Tack |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
andreas_rosenlind
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 21:00:27
|
Linnar: Jag hade lite svårt att avgöra hur mycket ironi det var i ditt inlägg men man får ju hoppas att det var en hel del... :-D Jag gillar speciellt kommentaren från Mr S's floppy-sektion: "Bäst blir det om man använder inspelad dubbelsidig floppy, dvs det skall finnas data på den. Förändrar väl magnetflödet på nått sätt." Det visar ju bara på att man inte har *någon* som helst aning om hur tekniken bakom CD-DA fungerar.
Nu var det dock inte menat som ett påhopp på någon, tycker man att sådana tweaks gör psykologisk skillnad så är det väl toppen! Billigare "uppgradering" i ljudet är svårt att hitta :) Personligen blir jag bara smått irriterad över att man kan skriva sådana kommentarer på sin hemsida och fortfarande vara respekterad ;) |
|
|
Topic |
|