HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grendosa eller strömkablar för pengarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

andreas_rosenlind
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/12/30 :  00:25:47  Show Profile  Visit andreas_rosenlind's Homepage Send andreas_rosenlind a Private Message
Goa gubbar som köper en 2.5m elkabel för 157k...lägger du de pengarna i mellanskillnad på högtalare eller i akustikförbättring så kommer det ju garanterat ge en faktor triljon större förbättring/förändring. Personligen har jag en helt OK anläggning och hyfsad akustik; Jag har testat flera olika nätkalblar i 30-50k klassen mot mina sketna Supra-kablar och aldrig hört skillnad. Det är däremot enorm skillnad på ljudet om man är bra eller dåligt humör...eller om det är morgon eller kväll ;)

Mitt tips till dig bigblue är ju att fundera lite på hur mkt en kabelstump på 2m gör i ditt övriga 220V-nät (i väggar, proppskåp, m.m.)...låna gärna hem kablar och testa, tycker du att det gör skillnad (på riktigt eller bara psykologiskt) så slå till men men jag har ju min omätbara uppfattning. Säg dock den nätkabel som kan mäta sig till att vara förmer än andra...

Edited by - andreas_rosenlind on 2009/12/30 00:28:26
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/12/30 :  00:37:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Säg dock den nätkabel som kan mäta sig till att vara förmer än andra...

Nja, huruvida det är mätbart på kabeln i sig, men visst finns det fog för att tro att störfältet varierar i storlek beroende på konstruktion.
Men jag håller delvis med, nätkablar är ett så pass litet problem i det stora hela att åtminstone jag inte slänger ut några större summor på dom.
Om jag någon gång däremot skulle uppleva de enorma skillnader som ibland beskrivs skulle jag nog hellre bli orolig över hur mina apparatkomponenter mår.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/12/30 00:52:22
Go to Top of Page

andreas_rosenlind
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/12/30 :  00:47:14  Show Profile  Visit andreas_rosenlind's Homepage Send andreas_rosenlind a Private Message
Angående mätbarhet så menade jag ju såklart en hyfsat sund och enligt basala regler avskärmad kabel och satt i sitt sammanhang med resten av ens 220V-nät.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/30 :  01:35:12  Show Profile Send ekman a Private Message
Andreas: Om jag inte minns fel så följer det med Transparent nätkablar till båda dina Bladeliusapparater

Det där gamla trötta argumentet om att vi har sju kilometer kass koppartråd i väggen kan vi väl ändå få slippa, det känns som om vi har avhandlat det tusen gånger. Dessutom så är nätkabeln den FÖRSTA biten som apparatern ser inte den sista.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/30 :  09:13:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Om min anläggning lät så fantastiskt mycket bättre för de uppgraderingspengarna, då skulle jag se vad jag fick om jag helt enkelt sålde elektroniken och/eller högtalarna och köpte annat för totalsumman. Jag är nöjd med mina skärmade 800-kronorskablar.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/30 :  09:24:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det där med humöret tror jag är en av de absolut viktigaste variablerna i ljudupplevelsen.

Humöret, eller attityden, eller hur trött/pigg man är.
I attityden vill jag personligen även lägga förväntningar och de känslor som uppenbarelsen av en anläggning kan medföra.

Jag menar nu inte att en maffig anläggning i ett imponerande demo-rum skulle "förblinda" omdömet.
Den kan mycket väl vara bra, men en del av upplevelsen av den kan vara placebo.
Dvs det skall inte uteslutas.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/12/30 :  11:21:34  Show Profile Send time a Private Message
Vad som är först eller sist i kedjan spelar ingen roll, vad vi egentligen lyssnar på är ju modulerad nätspänning 240VAC/50Hz plus en massa bös som vi sedan kan höra skillnad på om den är där eller inte. May the force be with you.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/12/30 :  12:24:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Om min anläggning lät så fantastiskt mycket bättre för de uppgraderingspengarna, då skulle jag se vad jag fick om jag helt enkelt sålde elektroniken och/eller högtalarna och köpte annat för totalsumman.

Förmodligen något som låter sämre.
Man får ju inte så mycket för begagnade prylar.
Hur mycket får man slanta för att byta sin 20.000kr cd-spelare till något bättre?
Man får nog sikta på någon spelare för dubbla priset.
Får man 10.000 kr för sin gamla så är det 30.000kr det handlar om.
I det sammanhanget kan istället ett köp av en nätkabel vara en mycket prisvärd uppgradering.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

andreas_rosenlind
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/12/30 :  12:54:57  Show Profile  Visit andreas_rosenlind's Homepage Send andreas_rosenlind a Private Message
Jag tolkar ditt resonemang som att en 20k CD-spelare med en 30k nätkabel då skulle vara ett bättre (mer välljudande) alternativ än en 40k CD-spelare med standard-nätkabel? Om man nu vill lägga ut en lika stor summa pengar för båda alternativen vill säga... ;)

Nu antar/tror jag inte att det var så du menade men det är så det kan tolkas, hehe. För mig skulle i alla fall en sån ekvation aldrig framstå som logisk :)
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:04:23  Show Profile Send svejk a Private Message
Sätt dit en ordentlig störskyddstrafo då behövs inga fina nätsladdar

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/12/30 :  13:32:02  Show Profile Send huzze a Private Message
Ska förtydliga mig.

Säljer jag min elektronik och högtalare som totalt kostat ca 91.000 för en bråkdel av slantarna, säg att jag dumpar rubbet till rimliga 30-35000 och lägger sen till "mellanskillnaden" på en dyrsnok, i nämnda exempel 157000, så tror jag nog att jag kan få en förbättring i elektronik/högtalare som slår kabeln ifråga om prisvärdhet.

Edited by - huzze on 2009/12/30 13:35:41
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:01:01  Show Profile Send ekman a Private Message
Svejk: Det du just skrev är fel på så många områden så jag vet inte ens var jag ska börja
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:15:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Fråga tex Sladd som du jobbar åt

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:26:46  Show Profile Send ekman a Private Message
Jag jobbar inte längre åt Sladd och utan att tala för honom så vågar jag nog lova att han inte skulle hålla med om det.

Annars hade dom knappast slutat sälja och tillverka just störskyddstrafos.

Och om det nu hade varit så himla enkelt som du skriver så hade varenda en här på forumet suttit med en störskyddstrafo för länge sen.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:45:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Säljer jag min elektronik och högtalare som totalt kostat ca 91.000 för en bråkdel av slantarna, säg att jag dumpar rubbet till rimliga 30-35000 och lägger sen till "mellanskillnaden" på en dyrsnok, i nämnda exempel 157000, så tror jag nog att jag kan få en förbättring i elektronik/högtalare som slår kabeln ifråga om prisvärdhet.

Det håller jag med om.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:47:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag tolkar ditt resonemang som att en 20k CD-spelare med en 30k nätkabel då skulle vara ett bättre (mer välljudande) alternativ än en 40k CD-spelare med standard-nätkabel? Om man nu vill lägga ut en lika stor summa pengar för båda alternativen vill säga... ;)

Nu antar/tror jag inte att det var så du menade men det är så det kan tolkas, hehe. För mig skulle i alla fall en sån ekvation aldrig framstå som logisk :)

Nej, det var inte så jag menade.
Men en 3000:- skulle väl vara en rimlig summa i sammanhanget.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:50:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag missade att det var 157.000kr-kablar vi nu diskuterade.
Nej, där går gränsen. Personligen skulle jag aldrig ge mer än 150.000:- för en kabel.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/12/30 :  17:36:07  Show Profile Send linnar a Private Message

Priset är ingen part av grejens specifikation!

150.000 för en nätkabel garanterar endast en hygglig
inkomst för den som tillverkar den (och kanske fler).

Att en sådan kabel skulle ge motsvarande förninmbar kvalité
är inte möjlig då en en enkel skärmad kabel för ett par
hundringar redan uppnåt vad man kan kräva av en kabel. Dvs
"transportera" strömen utan att påverka kringutrustning.
Att kräva av en elkabel att den skall "filtrera" strömmen
är nog mer än vad en kabel skall göra. Filtrering och annat
skall aggregatet i elprylen lösa.

Tycker jag!

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/12/30 :  17:44:37  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Nej, det var inte så jag menade.
Men en 3000:- skulle väl vara en rimlig summa i sammanhanget.

Nej man behöver ju inte dänga till med en 157.000 kronors, som i mina ögon är obscent mycket pengar för en nätkabel . Finns riktigt bra nätkablar för 5-10k och kanske även för 3 .
Skillnaderna mellan CD-spelare av bättre klass är nödvändigtvis inte större än mellan olika nätkablar om ni frågar mig
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/30 :  17:57:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Alltså, ett fint utförande kan ju bli dyrt oavsett om prestandan ökar eller inte.
Tidskrävande bearbetning, tidskrävande montage, dyrbara material behöver ju inte nödvändigtvis leda till bättre ljudliga prestanda.
Att tänka att kvaliteten alltid hänger ihop med priset, förutsätter ju - som jag ser det - att konstruktionen är mer eller mindre given och att allt bara handlar om "finslipning" och materialval.

Om någon kommer på ett smartare sätt att åstadkomma en stärkare eller en högtalare, så kan ju det mycket väl innebära att det blir en bättre och billigare produkt.

En annan variant är ju att någon kommit på just en smart lösning.
Prylen blev inte så dyr att producera, men den låter så bra att man gör ett mycket stort påslag på den ändå.

Denons hörlur AH-D 2000 och AH-D 5000 är bra exempel på att samma ljud kan kosta väldigt olika.
Den ena kostar drygt tretusen, den andra nästan sex.
Skillnaden är att den dyra har kåpa i trä.
Om nu trät ger ett annat ljud, så åkej då. Jag förnam det inte.
Men att mellanskilnaden mellan lättmetallkåpa och trä blir nästan tretusen känns ganska fantastiskt.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2009/12/30 18:03:35
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/12/30 :  19:44:49  Show Profile Send linnar a Private Message

"Men att mellanskilnaden mellan lättmetallkåpa och trä blir nästan tretusen känns ganska fantastiskt."
- Jo, visst är det så. Tänk då en mellanskillnad på 100.000 mellan två kabelstumpar.

Jag kan förstå prispåslag pga av annat utförande osv.
Till detta kommer prispåslag som kallas "marknadsanpassat pris". Det innebär
att man beräknar hur mycket den tänkta kundgruppen kan tänkas betala för
prylen. Det betyder inte på något sätt att prylen är bättre även om det
ofta är så.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/12/30 :  20:11:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Sjukan heter girighet och det handlar om att bli förmögen så fort som möjligt. Med anledning av trådens rubrik så undrar jag hur man kommer runt problemet med kablarna i väggen som går fram till el-uttagen.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/12/30 :  20:29:12  Show Profile Send ekman a Private Message
Gcs: Man kommer inte runt det problemet och byter därför ut även dom, och kan man inte det så låter det ÄNDÅ bättre att bara byta sista metern.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/12/30 :  22:04:49  Show Profile Send byZan a Private Message
En strömkabeltest av en som aldrig gjort någon tidigare

Eftersom jag har nada erfarenhet av tidigare testande av strömkablar och ej heller de fysikaliska lagarna och ej heller mätkurvor och dess siffror så gör jag den här testen helt förutsättningslöst, det är mina öron och intryck som kommer att redogöra för hur testen utföll.
Kablar jag testar är följande: Classé originalkablar, Master Snake One ca 800kr och Furutech Alpha-3 i lösmeter 1,8 meter med kontakterna FI-E50(R) och FI-50(R) ca 6000kr (?).
Testade med Pac,s testskiva eftersom jag tror att många kanske känner till den, om inte så är det allahanda musik inspelad på den (fan den är bra den skivan).

Min redogörelse för hur testen uppfattades är min egen och jag skriver som vanligt direkt ifrån hjärtat utan hänsyn till stavning, syftningsfel, ordval o s v.
1. Började med att koppla in MSO-kabeln i monoblocken.
Ingen hörbar skillnad mot originalkablarna.
2. FT-kabeln in i CD-spelaren.
En liten hörbar skillnad, samtliga register blev lite mer precisa.
3. FT-kabeln in i förförstärkaren.
Här hände det mycket och.......... måste lyssna mer för att kunna sätta fingret på det.

Det här var mina först intryck och får nog anledning att återkomma med fler, kanske t o m revidera när jag lyssnat ett tag till.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2009/12/30 22:06:03
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/12/31 :  08:57:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Spännande!

Du måste ju testa slutsteg med original och CD+försteg med MSO oxå

EDIT: Kom på att dina slutsteg står lite mer avskilt, kan det göra dem lite okänsligare för byte?

Edited by - huzze on 2009/12/31 08:58:48
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000