Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 00:08:46
|
andreas_rosenlind:
Jag tror inte det är några problem för Svalander att skriva så. Läser man allt han skrivit ser man snart att han är full av självironi. Killen nästan erkänenr att sådant inte fungerar men "det fungerar för mig och det räcker" efter att han skrivit att det rent fysikt inte kan fungera. Vad det handlar om är att han säljer en del hokuspoksgrejer och tittar man på briset är det inga billiga grejer. Med risk att bli ihjälslagen vill jag gärna placera in även kablar, grendosor och mycket annat i det facket. När en kopparkabel visserligen elegant förpackat drar iväg mot över tusinge/m då dra jag åt mig öronen.
Vad kostar de dyrare grendosorna? Vad är det i dem?
Jag köpte en grendosa idag. Den är riktigt avancerad med inbyggd elektronik som känner av om apparaten förbrukar ström. När den inte förbrukar ström stängs dosan av med följd att all kringutrustning blir utan ström och därmed också släcks ner. Den kostade hela 169kr....
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 00:32:06
|
quote: Med risk att bli ihjälslagen vill jag gärna placera in även kablar, grendosor och mycket annat i det facket.
Vad är ditt problem linnar i att en del lägger mer än 169kr på en grendosa eller mer än vad DU anser är vettigt på kablar osv, är det inte upp till var och en att SJÄLV testa? |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Apexorca
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 00:35:26
|
Det är lite märkligt nästan. Mina öron hör stor skillnad på olika kablar och olika grendosor, Men andra märker ingen skillnad. Varför? Hör jag bättre än dem, lyssnar jag mer kritiskt eller har jag en större vana att lyssna på ljud eller är jag eller dem förda bakom ljuset av någon anledning. Vissa har absolut gehör andra inte. De som inte hör skillnad på olika kablar kanske även har svårt att höra skillnad på andra komponenter i hifisystemet. Jag kan tänka mig att det är billigare än att höra skillnaden...
På hifi mässan i Malmö nyligen var det en Engelsman som på ett övertydligt sätt visade detta. Skillnaden på grendosor och nätkablar. Jag hörde en tydlig skillnad till det bättre när han bytte till bättre och bättre grejjor. Jag hade med mig en nyligen biten hifi kompis som även han verkade övertygad.
För mig liksom andra krävs det nog en övertygande demo för att släppa greppet om det orimliga med att olika kablar och grendosor mm gör olika saker med ljudet.
MVH Calle B
|
Edited by - Apexorca on 2010/01/03 00:36:30 |
|
|
andreas_rosenlind
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 00:52:24
|
Ursprungsfrågan i den här tråden var inte om folk hör skillnad på nätkablar utan om bigblue bör lägga sina surt förvärvade 4000:- på strömförsörjning. Eftersom han själv kommenterar att han t.ex. inte har något akustikfix idag så skulle då i alla fall jag rekommendera att han köper gardiner, mattor, väggbonader, m.m. för de pengarna istället för att lägga så mycket pengar på en nätkabel. Det borde ju rimligen göra ett bra mycket större lyft för samma peng hos honom. Dessutom med fördelen att lyssningsrummet får bättre WAF ;) Eller varför inte köpa 8st Glenlivet Nadurra för de pengarna och få en ännu bättre musikupplevelse under en lång tid :-P
Sen får väl folk tycka vad de vill om nätkablar och om det gör skillnad; prylar är ju kul och estetik samt psykologi spelar ju också in :)
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 01:01:10
|
FBK:
Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra. Nu var jag en av dem som tyckte lite.
Jag respekterar alla andras åsikter och förväntar mig samma av alla andra.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 01:08:29
|
"Sen får väl folk tycka vad de vill om nätkablar och om det gör skillnad"
Exakt!
Jag läser nästan alla kabeldiskusioner och sådant som är lte utanför i min värld. Av någon anledning roar det mig. Det är dock ytterst sällsynt att jag kommenterar något.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 01:42:31
|
Det tråkiga är när det börjar komma förklenande omdömmen från respektive sida,,,, så det kan vi hoppa över.
Så håll debatten på en trevlig nivå. ................. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 01:56:54
|
Förklenande är väl att ta i. Det blev kanske en aningens varmare en liten stund. Jag tycker det är trevlig läsning, det skall värma ibland.
Jag kommer dock inte att deltaga mer i diskusionen men jag läser då och då. Håller just nu på med en ny hemsida för ljud. Hoppar in på hififorum emellanåt när jag tar paus.
|
|
|
andreas_rosenlind
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 02:28:25
|
Vi borde ha lärt oss vid det här laget att det inte är lönt att diskutera nät-, USB-, digitalkablar och andra tveksamma (ej bevisbara) fenomen i forum :-D Det ligger på samma nivå som snömannen eller UFOn; vissa tror på det, andra inte. Båda lägren är lika säkra på sin sak och båda blir irriterade på att den andra sidan inte hör skillnad eller insett fakta :)
Det är väl jättebra för ekonomin att folk spenderar pengar på sånt här, och att det ger dem ökad livskvalitet; personligen kommer jag billigt undan eftersom jag inte "sett ljuset" ;) 169:- grendosa funkar finemang för mig.
Standardsvaret på såna här trådar borde alltså vara "låna hem och lyssna" samt att inte försöka övertala folk om att det ÄR (eller inte är) skillnad. |
|
|
Apexorca
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 09:41:05
|
Akustikfix gör mer än 4000 på kablar. Men 4000 på kablar gör mer än ingenting.
Calle |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 09:52:22
|
bigblue: Tycker det är tråkigt att trådar om kablar alltid ska bli ett läger för och ett emot. Tycker det är tråkigt att när kablar kommer på tal så hugger de olika lägren snabbt på felaktigheter ur deras sätt att se på det. Det är ju omöjligt att bevisa motsatsen om man inte testar under lika förhållande, så rätt eller fel anser jag att man ska utröna själv.
När du startade tråden med frågan om grendosa eller strömkablar för pengarna så skulle jag precis testa kablar själv. Trodde att min lilla ovetenskapliga test skulle tillföra lite i ditt funderande om vilket som var bäst, därför skrev jag vad jag fick för intryck vid olika kablar kopplade till olika källor. Jag har inte varit hemma hos dig och lyssnat och kan därför inte föreslå någonting för att det ska bli ett bättre ljud hemma hos dig. Akustikfix, kablar, grendosor, byte av komponenter eller what so ever får du nog testa dig fram till själv. Däremot så tycker jag själv att det är intressant att få ta del av andras erfarenheter, både positiva och negativa och ha det som referenser när man själv är ute efter att uppgradera.
Nu har inte jag mer att förmedla när det gäller kunskap eller erfarenhet beträffande kablar/grendosor. Så om du vill så får du gärna läsa i min tråd om hur mina tankar går när det gäller att skapa ett för mig idealiskt lyssningsrum med allehanda elektronik, kablar, akustik o s v.
Till sist så ber jag om ursäkt till de som tycker att detta jag skrivit och upplevt inte passade in i era tankebanor, men vi är ju alla olika och det tycker jag är bra.
Ha ett fortsatt bra 2010!
//byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/01/03 10:02:02 |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 10:41:35
|
ByZan:
Jag uppskattar mycket att du så generöst bjöd på dina lyssningsupplevelser under testerna. Det är mycket jobb med att dokumentera alltihop, och sen skriva in det så att vi också kan få ta del av dina resultat. Hatten av för detta! Det är kul och givande att läsa vad någon har upplevt som har testat och lyssnat själv. |
Waf, Waf!
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 12:04:46
|
Det finns faktiskt en vetenskaplig avhandling om varför nätkablar fungerar. Det kan ju vara intressant att påpeka i sammanhanget. Man kan alltså inte avfärda nätkablar genom att hänvisa till brist på vetenskapliga fakta och kunskaper.
Många kabelmotståndare hävdar att de har vetenskapen på sin sida, samtidigt som de inte anser sig behöva testa, eftersom de redan från början "vet" att det inte kan fungera. Men det förhållningssättet är ju i allra högsta grad ovetenskapligt. All vetenskap bygger ju på forskning och praktiska experiment. Utifrån observationer tar man sedan fram teorier. Om vi nu har otaliga observationer att hänvisa till, även blindtest, så finns det en stabil grund att stå på när man hävdar att nätkablar påverkar ljudkvalitén.
Det är meningslöst att hänvisa till placebo-effekter. Placebo kan ställa till spratt och påverka åt både det ena och andra hållet och kan användas som argument av båda lägren till att testresultat inte fallit ut som man trott. Placebo-effekter eller att man exempelvis upptäcker nya detaljer varje gång man lyssnar på ett musikstycke är väl något alla känner till. Ska man utvärdera så är det väl kända musikstycken man använder och man växlar fram och tillbaka ett antal gånger. Kunskapen om hur man utvärderar en komponent är något som jag förutsätter att alla har här på forumet.
Prisvärdheten i en investering för bättre ljud är en helt annan sak. Är en nätkabel på 5000 kr prisvärd? Det är egentligen också helt meningslöst att debattera. Det beror ju på vad man har för alternativ och utgångsläge. Visst kan det vara riktigt i att det ger bättre utdelning i att investera i annat först. Men förr eller senare så finns det anledning att fundera på nätkablarna.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 12:30:22
|
quote: Jag uppskattar mycket att du så generöst bjöd på dina lyssningsupplevelser under testerna
Tack Marina quote: Det är kul och givande att läsa vad någon har upplevt som har testat och lyssnat själv.
Då är vi två
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
andreas_rosenlind
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 13:05:25
|
Björn-Ola: Du kunde inte låta bli att försöka övertyga andra? ;) Skämt åsido så är kabelmotståndarna mycket väl medvetna om att en nätkabel måste vara välkonstruerad för att fylla sitt syfte; det är just pga deras (ofta) bra insikt i tekniken som de tycker att en kabel för 5k är smått galet. Dvs, de ställer sig frågan vad det är som gör att en nätkabel kan kosta 5-50k :) Att göra en kabel som är konstruerad enligt det test du refererar till kostar inte många kronor varken i material eller arbete. Men som sagt, låt alla avgöra själva vad de lägger pengarna på :) Tycker man att det gör skillnad så är det väl bra! |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 13:30:39
|
Andreas: Jag tror du skulle bli förvånad över vad det faktiskt kan kosta att ta fram en riktigt fin ledare av bästa material och med finaste kontakter o.s.v. och dessutom i så otroligt små serier som vi pratar om här. |
|
|
andreas_rosenlind
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 13:42:31
|
Det skulle faktiskt vara riktigt intressant att få se den kostnaden. Är det någon här som kan dela med sig av den informationen? Då menar jag såklart inte Elfa eller Svalander överpriser utan vad t.ex Kimber, Purist, Nordost, m.m. betalar för sitt material. Ekman, du verkar vara rätt insatt i ämnet? |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 13:42:44
|
quote: Det är meningslöst att hänvisa till placebo-effekter. Placebo kan ställa till spratt och påverka åt både det ena och andra hållet och kan användas som argument av båda lägren till att testresultat inte fallit ut som man trott. Placebo-effekter eller att man exempelvis upptäcker nya detaljer varje gång man lyssnar på ett musikstycke är väl något alla känner till. Ska man utvärdera så är det väl kända musikstycken man använder och man växlar fram och tillbaka ett antal gånger. Kunskapen om hur man utvärderar en komponent är något som jag förutsätter att alla har här på forumet.
Detta väcker genast frågan om hur vanligt det är med nocebo? Alltså, man är så inställd på en icke detektering att det påverkar resultatet.
Sen är A/B jämförelser inte speciellt gynsamma då de hellre pekar på skillnaderna än vilket av alternativen som är det bättre, de är tex inte ovanligt att speciella färgningar kan föredras i kortare jämförelsesekvenser men som ger lyssningströtthet och missnöje under en längre tids lyssning. En annan tydlig sak är hur hifi tidsskrifter sätter sin prägel på vad som anses bra eller dåligt, termer som gigantiska ljudbilder och utmejslade diskanter ger iaf inte mig någon "nära verkligheten" känsla, men är lika fullt ett kvitto på "bra" återgivning hos en stor massa. Om tex en dyrare pryl låter annorlunda än en billigare, är det inte ovanligt att man snabbt lovsjunger den, att bli till sig i brallorna efter 5 minuters lyssning säger i princip bara att man hört någonting annorlunda och som gett ett starkt intryck, knappast huruvida man kan trivas med det i längden eller om produkten är raktigenom bättre än jämförelseobjektet.
Infallsvinklarna är många, och valet är så klart fritt att gå den lätta eller svåra vägen, men med kunskap och en portion sunt förnuft slipper man elda för kråkorna i samma utsträckning.. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2010/01/03 13:44:54 |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 13:57:39
|
Jobbade med att tillverka kablar till Telekomindustin tidigare. Oc kan bara säga att det var j****t dyrt att ta fram små serier 100-10000st. och då var det inte med några speciella kablar utan of the shelf kabel och ofta standard kontakter. Men Det var ofta något speciellt med kablarna som att det skulle på en extra ledare på något stift eller liknade. Så handpåläggning på allt.
Och gjutna kablage ska vi inte prata om då beställaren var tvungen att ta och betala framtagning av verktyg (min 50k) för pressmaskinerna.
Skulle vi ha köpt special maskiner för egentillverkning av kablage eller tråd då skulle priset snabbt rusa iväg till löjligt höga priser. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
andreas_rosenlind
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 14:17:12
|
Mschill: Det låter som att bulken av kostnaden i ditt fall låg i omständig och icke-standardiserad kontaktering av flertalet ledare? Att arbetskostnaden var väldigt hög men att materialet var relativt billiga standard kablar och kontakter som behövde moddas? Det förstår jag att det tar tid och kostar mycket pengar. I detta fall (nätkablar) är det dock standardiserade kontakter med få ledargrupper som ska kontakteras. Det känns som att produktionen av såna kablar kan bli väldigt effektiv? Dock bara min reflektion :) |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 15:48:13
|
En liten kommentar bara: Hoppas innerligt att mitt tyckande inte skapat den pågående (snälla) vågrörelsen. Jag tycker det är viktigt att man säger vad man tycker när man postar. Min mening är inte att förta andras åsikter när jag postar mina åsikter. Jag använde inte heller något snack om vetenskap eller annat, det var bara en åsikt. Kabellänkarna här ovan har jag sedan länge laddat ner och läst noggrant. Jag kan inte se att det tillför eller drarifrån något från det jag tycker.
Jag läste ByZan's provlyssning med stort intresse. Jag tycker om sådana provlyssningar. Jag har för mig att det finns en liknande men mer omfattande provlyssning med blindtest osv i en äldre tråd. Har för mig att man där kom fram till lite andra "svar".
"Alltså, man är så inställd på en icke detektering att det påverkar resultatet."
Nja, klart att det är så, klart också att Goldfinger får tycka så, ännu mera klart att jag respekterar och faktiskt tycker det är kul med andras åikter. Det är ofta det som driver utvecklingen framåt.
Det tråkiga är att jag skulle aldrig kunna skriva tvärt om det som Goldfinger skrev. Dvs "Alltså, man är så inställd på en detektering att det påverkar resultatet".
Jag formulerade på liknande sätt förr men har slutat med det eftersom det kan såra medmännikorna på forumet.
Låt hjärtat välja!
|
Edited by - linnar on 2010/01/03 15:51:08 |
|
|
bigblue
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 16:46:33
|
När jag startade tråden så handlade det om pengarna skulle läggas på strömkablar eller kabellist. Tack ByZan och alla andra som engagerat sig. Resultatet är att jag kommer avvakta med båda. Jag tror att när jag väl fått hem anläggningen så kommer jag känna mig jättenöjd (också utan att ha lagt "det lilla extra" på strömsidan). Sedan kommer den känslan av nöjdhet att fördjupas i takt med att utrustningen blir inspelad. När jag så småningom känner att jag "kan" anläggningen och tweek-sjukan gör sig påmind så kan det kanske vara dags att se över strömsidan. Men det blir först efter att jag tagit ett varv med akustiken. Förhoppningsvis så kan jag lösa det mesta med hjälp av min hifi-kompis med nytopsade öron :). |
Life is not the number of breaths you take, But the moments that take your breath away. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 17:07:01
|
Tack själv
Låter som ett klokt beslut och lycka till med ditt musiklyssnande |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 18:19:42
|
quote: Det är lite märkligt nästan. Mina öron hör stor skillnad på olika kablar och olika grendosor, Men andra märker ingen skillnad. Varför? Hör jag bättre än dem, lyssnar jag mer kritiskt eller har jag en större vana att lyssna på ljud eller är jag eller dem förda bakom ljuset av någon anledning. Vissa har absolut gehör andra inte.
Jag kan tänka mej tre olika faktorer som gör att en del hör skillnad men andra inte. Den första är naturligt nog att en del har lyckan att ha renare ström i vägguttaget än andra. En annan faktor kan vara att olika apparater är olika känsliga för störningar som antingen strålar ut från oskärmade nätsladdar eller som sugs upp av nätsladdarna (antennverkan). Den tredje och helt dominerande faktorn tror jag är att vi lyssnar på olika sorters musik. Lyssnar man på musik som är inspelad med hög volym men med ringa dynamik så är det sannolikt omöjligt att höra skillnad på olika nätkablar. De som lyssnar på goda inspelningar av akustisk musik med stor dynamik och i övrigt har anläggning och rumsakustik i god ordning bör ha goda möjligheter att höra skillnad på nätkablar. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Topic |
|