HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mäter bra, låter "tja". -Nå't som inte mäts ida'?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/19 :  13:04:20  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Själv är jag tämligen o-orienterad beträffande apparater.
Jag har nästan ingen erfarenhet alls av märken och modeller.
Jag sitter mest hemma och ugglar.
Jag kan absolut inte uttala mej om hur olika apparater låter, vilka som är bra och vilka som är dåliga.
Jag läser dock om andras omdömen och erfareneter av olika apparater.

Min grundsyn är att allt som upplevs beror på faktorer som kan förklaras.
Hur en ljudanläggning låter beror på fysikaliska lagar och inget annat.

Min grundsyn är även, att vi idag inte vet allt.
Jag tror inte att vi - just nu - har nått vägs ände i vetande.

Nu till saken:
Emellanåt verkar det som att hifi-apparatur mäter bra, men likafullt inte låter så bra.
Två stärkare kanske har samma mätvärden, men likafullt låter de olika.
Min reflexion blir då:
Finns det möjligen egenskaper som vi idag inte mäter?
Alltså mätbara aspekter på fysikaliska omständigheter, som vi ännu inte har kommit att tänka på?

Vi kan ange mätvärden för THD, TIM, Slew-rate, Brusnivå, Gitter, Tonkurva och en massa andra relevanta saker.

I de fall det finns ljudskillnader men inga mätskillnader, så måste det ju kunna förklaras.
Min utgångspunkt är som sagt att det också kan förklaras. Förklaras med mätningar, vill säga.
Men dessa förklarande mätningar har vi ännu inte insikt om.
Det återstår helt enkelt saker att upptäcka och komma till insikt om.

Naturligtvis kan lyssnings-skillnader vara ren inbillning/påverkan.
Det jag syftar på här ovan är verifierbara lyssnings-skillnader.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/12/19 :  18:23:56  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej Strmbrg!
Varför ska man bry sig om mätvärde?
Tänk bara på mat man stoppar i sig och (kanske) gillar,den mäter man ju inte!
Jag är säker på att det finns saker i hifi världen som man ej kommit på att mäta och som man aldrig kan mäta heller för våra öron är dom bästa mätinstrumenten.
Det är möjligt att man får bättre hifi med bättre mätväde men kanske inte mer musikaliskt.
Jag har haft ganska många apparater men kan bara säga att dom gamla låtit bäst!

Nä! Lyssna först och är våra öron nöjda med ljudet så räcker väl det? I alla fall för mig.

Mvh
bula44
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/12/19 :  18:32:42  Show Profile Send Jamo a Private Message
"Vad är det lägsta du kan hoppa?"
Den här lite överraskande frågan ställde Kurt Olsson en gång till Patrik Sjöberg. Den påminner mej om en mätning som jag inte ser att den utförs, men som skulle kunna bringa lite sken över vårt gemensamma ideal för musikåtergivning, nämligen att skapa en illusion.

Den egenskap jag skulle vilja se mätningar på är förmågan hos elektronik, kablar och högtalare att förmedla extremt svaga signaler utan att dessa förvanskas alltför mycket. Varför vill jag det? Jo, för jag har uppfattningen att det är bland de svaga signalerna som informationen finns som skapar den önskade illusionen.

Dock måste man vara ödmjuk inför det faktum att ju svagare signaler man har att göra med, desto större risk att mätfelen leder till missvisande resultat.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/12/19 :  19:24:10  Show Profile Send bula44 a Private Message
Lyssna,drick öl,njut!!!

Mvh
bula44

Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/12/19 :  19:31:23  Show Profile Send bula44 a Private Message
Jag säger bara en sak:
Lyssna,njut

Mh bula44
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/19 :  20:02:20  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Lyssnar och njuter är ungefär det jag gör.

Men, det hindrar mej inte från att fundera på saker.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/12/19 :  21:41:57  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Övertoner, undertoner ? frekvenser över 20k mäts sällan, ändock påstås det att vi blir påverkade av dessa även fast vi inte hör dom.
Hur snabbt en förstärkare/högtalare klarar av att byta frekvens, tex. spela en 1000Hz ton å snabbt sticka emellan med en 50Hz och en 8000Hz ton, dessa egenskaper mäts väl aldrig ?
Jag har nog iaf aldrig sett mätningar av transientsvar.
Man mäter heller aldrig skillnaden på insignal mot utsignal mig veterligen.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/19 :  21:56:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Man mäter heller aldrig skillnaden på insignal mot utsignal mig veterligen.
Det är väl snarare just det man gör i ALLA mätningar. Men vilken skillnad är viktig, det är frågan...

Vi minns tiden då förstärkare mätte 0,00001% dist och lät så j-a trist.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/12/20 :  09:11:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
Detta är ju en fråga som jag funderat mycker runt och jag håller förstås med om att det i princip går att mäta om man bara kommer på hur. Eftersom jag konstruerar lite egna grejor (inte kopior) så måste jag mäta en del för att verifiera att de fungerar som de skall och visst finns det ofta en korrelation mellan det man mäter och det man hör men om man på oscilloskopet ser något som ser hemskt ut kan det låta rätt bra och något som ser bra ut kan låta illa. Mätningen är i regel ganska enkel men tolkningen är svår. Det viktigaste när man konstruerar själv (enligt mig) är att ha en bra idé med förankring i den verkliga fysiken om vad det är som gör att något låter bra.

Jag slänger in ett examensarbete igen som är ett exempel på hur man kan tolka mätvärden och deras korrelation mot upplevt välljud.

A NEW METHODOLOGY FOR AUDIO FREQUENCY
POWER AMPLIFIER TESTING BASED ON PSYCHOACOUSTIC
DATA THAT BETTER CORRELATES WITH SOUND QUALITY
BY
Daniel H. Cheever
http://www.tubesville.com/cheever_thesis.pdf
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/12/20 :  12:42:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
If it sounds good, it is good...for you.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/12/20 :  12:56:27  Show Profile Send Bardis a Private Message
RuneStone var inne på det ämne jag funerat mycket över.

quote:
Hur snabbt en förstärkare/högtalare klarar av att byta frekvens, tex. spela en 1000Hz ton å snabbt sticka emellan med en 50Hz och en 8000Hz ton, dessa egenskaper mäts väl aldrig ?



Att även mätahur apparater klarar av dynamik-förändringar har jag heller inte sett så ofta. Lavardin är inne på att tröghet i komponenter kan ge upphov till så kallad "minnes-distortion"

Vi är bara i början av att förstå oss på att göra musikförmedlare som inte förvränger.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2009/12/20 12:56:54
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/12/20 :  14:34:03  Show Profile Send -AG- a Private Message
Som fysiker tror jag helt säkert att man kan mäta om något låter objektivt sett bra eller dåligt och som de flesta skulle uppleva som bra hifi. Men då måste man inkludera villkoren att man 1) har en inspelning som inte tjänar på att man färgar signalen 2) mäter i det rum prylarna står samt 3) i kombination med de andra prylarna i signalkedjan.

Sedan undrar jag på ett personligt plan lite över hur man mäter produkter. När man mäter frekvensgång, vattenfallsplottar, eller distorsion för den delen, mäter man över sinussvep eller mer komplexa signaler? Jag antar att det borde påverka utfallet om flera frekvenser måste reproduceras samtidigt, då jag antar att summan av resultatet (vad det nu må vara) för flera olika frekvensmätningar inte behöver vara lika med en mätning över en summa av flera frekvenser?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/12/21 :  16:24:12  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Två signaler som blandas över en icke-linjär komponent (exempelvis transistor) producerar sidband. Det är viktiga mätningar som man utför på radio-utrustning, men jag kan inte minnas att jag har hört om samma typer av mätningar på audio-utrustning. Eller så har jag missat terminologin för mätningarna.

Ex. en ton på 330Hz och en på 440Hz och se om man får fler signaler på utgången.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/12/21 :  17:14:54  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Läs MatsT:s länk. Den ger många infallsvinklar.
Det är ju inte alls säkert att vi mäter det vi hör. Vet vi ens vad vi hör som bör mätas? Strmbrg har många fina infallsvinklar om detta (inte bara denna tråd) och som kan diskuteras i alla oändlighetrs oändlighet. Det är ju detta som gör det så roligt och spännade.
Till syvende och sist handlar det ju om vad jag tycker låter bra och som tillfredställer mina lyssningsbehov. I princip skiter jag i om det handlar om en anläggning från Rusta/OB/Jula/HiFi Demonics osv eller annorstädes. Sedan kan man ju alltid tycka att det finns en dimension till om du har en anläggning från SuperHolistic för en halv mille.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2009/12/21 17:16:25
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/12/21 :  17:23:26  Show Profile Send primpa a Private Message
Ett annat problem med mätningar är väll att dem flesta standardiserade mät principerna är ganska gammla, och inte alls uppsatta med målet att mäta Hi-End prylar, utan snarare att dem ska kunna mäta all möjlig typ av elektronisk utrustning.

Det är ju oxå så att de flesta standarder är utarbetade av flera bransh ledande företag för att dem tillsammans ska få ett bättre liv(ekonomi).
Och just det har jag lite svårt att tro när det gäller HiFi saker. Då de flesta bolag försäker komma på varför just dem är unika.

Jag skulle kunna tänka mig att det är tekniskt möjligt att mäta dem skillnader som vissa människor upplever mellan olika prylar, men finns det någon som skulle ha råd/vilja betala ett sådant experiment?

Det skulle ju inte direkt vara för männsklighetens bästa... :P
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/12/22 :  09:28:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Jag skulle kunna tänka mig att det är tekniskt möjligt att mäta dem skillnader som vissa människor upplever mellan olika prylar

Säkert möjligt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Electroencephalography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000