HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktivt filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/19 :  18:21:45  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Jag har ett par Edison 35 som jag tänkt använda till ett par subbashorn. Jag skulle vilja dela av dessa aktivt med ett filter. Filtret bör vara ställbart mellan typ 50-100 hz. Nån som har tips eller ritning på lämpligt filter? Funderade på aktivt filter med rör, nån som testat det?

// Johnny

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/19 :  19:04:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
har inte testat aktivt rörfilter, men är du intresserad kan jag skicka min aktiva-rör-filtermapp nerzippad. Där finns ett program från Elektor som hjälper dig att räkna på skiten.
Klart intressant dock.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2009/12/19 :  19:17:00  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Låter ju som en bra början, skicka gärna Kom just på den brilljanta idén att använda min edison one som låda för filtret. Jag använder ju volymkontrollen och ingångsväljaren men inte riaa. Ut med riaa och in med filter alltså. Då kan jag ju få en subutgång på försteget och slipper modda 35:orna

// Johnny

Edited by - TxF on 2009/12/19 19:23:34
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/19 :  23:07:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har byggt aktiva flter med rör vid ett par tillfällen. Det funkade fint, jag körde 12dB branthet men hade inte ställbar delning. Men det borde ju gå att fixa rätt lätt med switchar eller potar.

Tubecad kommer till undsättning:
http://www.tubecad.com/articles_2001/Active_Crossovers_and_Filters/
http://www.tubecad.com/articles_2001/Tube-Based_Crossovers/

Det finns också ett gratisprogram för beräkning av rörfilter, jag tror adressen finns i artiklarna - PMa annars.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/12/19 23:08:04
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/20 :  13:58:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Elektors filterprogram
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/20 :  22:07:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja just det programmet ja.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000