HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på slutsteg i prisklassen 15-25.000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/17 :  14:00:28  Show Profile Send ryst a Private Message
Skulle behöva lite idéer om vilka slutsteg som är prisvärda i den här klassen.
Har surfat runt lite och hittat några kanidater som är tänkbara, har som sagt inte lyssnat på något ännu.

Men här borde det finns folk som har synpunkter och lyssnat på det mesta :)

Audio Analogue Donizetti Mono 7.200 kr/st

AudioNet AMP III 24.500 kr

Lavardin Model AS 16.500 kr

TAG McLaren Audio F3 125M 15.000 kr

TAG McLaren Audio F3 100P 13.500 kr

Vincent SP 993 22.995 kr

Vincent SP-991 17.500 kr

Musical Fidelity A3p 15.995 kr

Anthem MCA3mkII 14.995 kr

Min budget är som sagt MAX 25.000SEK för ett slutsteg och det ska driva mina B&W Nautilus 805or tillsammans med Marantz 9000 försteg (jo, det ska väl också bytas ut så småningom men inte nu)



hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/17 :  14:10:29  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Mitt tips är att kolla på lavardin..! sontec har någon modell hemma..!

*nu har jag inget att skriva för då kanske jag förolämpar någon
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/17 :  14:39:58  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

AudioNet AMP III



Jag har hört detta slutsteg låta OTROLIGT bra, tilsammans med Audionet Pre2 (?) och ML Oddyssey. Be Sontec dema!

>>>Bara döda fiskar flyter med strömmen<<<
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/17 :  14:50:02  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Skulle behöva lite idéer om vilka slutsteg som är prisvärda i den här klassen.
Audio Analogue Donizetti Mono 7.200 kr/st

AudioNet AMP III 24.500 kr

Vincent SP 993 22.995 kr

Vincent SP-991 17.500 kr




Har lige købt et sæt Exon monotrin fra Rega. De blev sammenlignet med Dnizettierne og fundet langt mere dynamiske og kraftulde. Spilleglæden er også mere fremtrædende i sammenligning med de store stereoforstærkere fra Rotel. Testen af Regaerne kommer i HF.

De Vincent jeg har hørt var lidt kølige og sterile i klangen, men hade dog god kontrol i forhold til prisen. Skal det være kinesisk foretrækker jeg Cayin.

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:02:05  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Lavardin låter bra, men jag tror att det kan bli lite tufft med dina högtalare.

Jag skulle defenitivt lägga ett öra på Audionet AMP III . Eller sträcka lite på budgeten och köpa AMP IV. 4-kanaler så att det går att biampa, vilket jag tror dina högtalare skulle gilla.

Mvh
Micke
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:43:22  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Skulle behöva lite idéer om vilka slutsteg som är prisvärda i den här klassen.



I den här klassen förresten? Audionet är ju ca 50% dyrare än AA-blocken... Finns ju hur mycket som helst mellan 15-25' att välja på.

>>Musiken är det viktigaste, inte hifi-anläggningen<<
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:44:51  Show Profile Send ryst a Private Message
intressant en lirar med nick AudioNet rekommenderar AudioNet

Jag har bara lyssnat på lite dyrare AudioNet tillsammans med MartinLogon och det var himmelriket för mig, har för mig att det var dessa AudioNet
AMP I som var hopkopplade.





Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:45:37  Show Profile Send n/a a Private Message
59% dyrare t.o.m.

>>Musiken är det viktigaste, inte hifi-anläggningen<<
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:45:48  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:

intressant en lirare med nick AudioNet rekommenderar AudioNet

Jag har bara lyssnat på lite dyrare AudioNet tillsammans med MartinLogon och det var himmelriket för mig, har för mig att det var dessa AudioNet
AMP I som var hopkopplade.









Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:46:35  Show Profile Send ryst a Private Message
dubbelpost, beror nog på solen
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/17 :  17:01:57  Show Profile Send David A a Private Message
quote:

dubbelpost, beror nog på solen




...eller är det ölen som sitter i än??

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/17 :  17:16:41  Show Profile Send ryst a Private Message
David A : kan så vara
Go to Top of Page

stgrd
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/07/17 :  20:06:18  Show Profile Send stgrd a Private Message
Hallo
I denne pris klassen må du huske på Bob Carver sin
Sunfire Amp.
Har testet den i ca 1 år, den er Meget strømsterk.
Har en virkningsgrad på 87% av tilført effekt.
Det normale er ca 35 - 50%.
Den er utrolig oppløst og dettaliert.
Men den krever ren strøm fra strømnettet.


Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/07/17 :  20:11:09  Show Profile Send krelle a Private Message
håller med dig stgrd det är ett mycket bra slutsteg om man har bra grejer till den, kostar inte den 2500 dollar nu har jag för mig men som begagnad är den helt klart ett klipp!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:55:36  Show Profile Send ryst a Private Message
Visset ser Sunfire Stereo Amplifier Series II bra ut, men om ni säger att den är SÅ kräsen på ren ström vetefan om man vill trycka in den i min lägenhet.
Listpriset är $2,595 U.S för att vara exakt.

steffinem: visst är AudioNet dyrare än monoblocken från Audio Analogue men frågan är vad som passar mig. Om jag får dega 15 eller 25papp gör inte så mycket så länge jag blir nöjd




Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/18 :  01:28:34  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

steffinem: visst är AudioNet dyrare än monoblocken från Audio Analogue men frågan är vad som passar mig. Om jag får dega 15 eller 25papp gör inte så mycket så länge jag blir nöjd



Jaså? En lika angenäm som avundsvärd situation alltså!
Har inte Pjotre sålt sina Advantage-block så kanske..?

>>Musiken är det viktigaste, inte hifi-anläggningen<<
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/18 :  12:09:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ett annorlunda förslag: Edison 60, kopplad i ultralinjär push-pull. Jämförde hemma på mina Mosen (ca 86 db effektiva, 8 ohm) mellan Edison 60 och NAD S300. NADen hade väl en fördel, basen lät tightare. Där upphörde fördelarna, Edison 60 låter mycket mer flödigt och naturligt och är mycket trevligare att lyssna på. Basen är dessutom mer följsam och musikalisk.

För pengarna, och bra mycket mer därtill, så är Edison 60 det bästa jag har lyssnat till.


Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/07/18 :  12:40:59  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag tycker du ska lyssna på Pjotres Advantage-block, har själv cd och försteg från A. och är mkt nöjd.
Go to Top of Page

megadeth
Member

88 Posts

Posted - 2002/07/18 :  13:04:13  Show Profile Send megadeth a Private Message
Varför inte en Rotel 1090. Där har man ju kraft så det räcker och blir över för dom flesta. Att det tydigen ska vara helt neutralt får man väl tolka som ett plus eller minus. Beror ju lite på hur din Marantz låter.

----------
/Every breath leaves one less to my las
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/07/19 :  13:15:21  Show Profile Send ryst a Private Message
Fick tips på Aragon på ett annat forum, de ser iaf lovannde ut men är det något att ha ?

http://www.nettodirekt.com
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/19 :  13:54:23  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Ett annorlunda förslag: Edison 60, kopplad i ultralinjär push-pull. Jämförde hemma på mina Mosen (ca 86 db effektiva, 8 ohm) mellan Edison 60 och NAD S300. NADen hade väl en fördel, basen lät tightare. Där upphörde fördelarna, Edison 60 låter mycket mer flödigt och naturligt och är mycket trevligare att lyssna på. Basen är dessutom mer följsam och musikalisk.

För pengarna, och bra mycket mer därtill, så är Edison 60 det bästa jag har lyssnat till.







Hej, har du jämfört Edison 60 med Edison Triod?
Skulle vara kul att dina lyssningsintryck.
intressant att höra din åsikt om dessa
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/19 :  16:20:06  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Hej, har du jämfört Edison 60 med Edison Triod?
Skulle vara kul att dina lyssningsintryck.
intressant att höra din åsikt om dessa



Nej, Edison Triod har jag inte lyssnat på men de som har hört mitt nuvarande triod-"slutsteg" säger att det låter likt trioden fast mitt har mer kräm i basen (15 watt istället för Triods 10 watt). Jag hade tyvärr skickat iväg Edison 60 till köparen innan jag fick hem nuvarande "slutsteg". Edison 60 låter rent men den jag har nu låter ännu renare (i början undrade jag om jag hade gjort en dum affär, tyckte mig minnas att Edison 60 lät roligare). Nja, förresten så handlar det inte om att det låter renare, de är nog likvärdiga på den punkten. Det är mer det att en triod är aningen snabbare vilket - det kanske verkar konstigt - får ljudet att bli lite lugnare. Det påstås att med rätt sorts silvertrådar inuti (plastfria) så låter Edison 60 farligt likt en Edison Triod

Det har en viss betydelse vilka EL34'or man använder till Edison 60. Jag gillar de stora feta 6CA7 (har jag för mig att de hette). Mina EL-34 Electro Harmonix lät också bra, det lilla jag testade dem. Hörde något tips efter att jag sålt 60'an om att det finns en sort "billiga" 34'or (alltså inte svindyra NOS) som ska låta ännu bättre än de rören jag använde men jag kan tyvärr inte komma ihåg vilka det skulle vara.

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag kanske behållit min Edison 60. Inte för att den är bättre men jag tycker man får större skillnad genom att skaffa ett bra försteg än genom att byta förstärkare.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/19 :  16:59:50  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

quote:
Hej, har du jämfört Edison 60 med Edison Triod?
Skulle vara kul att dina lyssningsintryck.
intressant att höra din åsikt om dessa



Nej, Edison Triod har jag inte lyssnat på men de som har hört mitt nuvarande triod-"slutsteg" säger att det låter likt trioden fast mitt har mer kräm i basen (15 watt istället för Triods 10 watt). Jag hade tyvärr skickat iväg Edison 60 till köparen innan jag fick hem nuvarande "slutsteg". Edison 60 låter rent men den jag har nu låter ännu renare (i början undrade jag om jag hade gjort en dum affär, tyckte mig minnas att Edison 60 lät roligare). Nja, förresten så handlar det inte om att det låter renare, de är nog likvärdiga på den punkten. Det är mer det att en triod är aningen snabbare vilket - det kanske verkar konstigt - får ljudet att bli lite lugnare. Det påstås att med rätt sorts silvertrådar inuti (plastfria) så låter Edison 60 farligt likt en Edison Triod

Det har en viss betydelse vilka EL34'or man använder till Edison 60. Jag gillar de stora feta 6CA7 (har jag för mig att de hette). Mina EL-34 Electro Harmonix lät också bra, det lilla jag testade dem. Hörde något tips efter att jag sålt 60'an om att det finns en sort "billiga" 34'or (alltså inte svindyra NOS) som ska låta ännu bättre än de rören jag använde men jag kan tyvärr inte komma ihåg vilka det skulle vara.

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag kanske behållit min Edison 60. Inte för att den är bättre men jag tycker man får större skillnad genom att skaffa ett bra försteg än genom att byta förstärkare.





Ok tack för ditt utförliga svar Arcam

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000