HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hörlursförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

olssmarc
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/07/17 :  18:53:55  Show Profile Send olssmarc a Private Message
Hej!

Jag funderar på att köpa en hörlursförstärkare. Jag har lyssnat på MF's stärkare och den lät ju bra. Nu undrar jag om någon har lyssnat på EAR 90, Rega eller något annat märke med en hörlursförstärkare i samma prisklass, om så är fallet vad tyckte ni?

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:01:13  Show Profile Send EAR a Private Message
Vad sägs om denna




























Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:02:47  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Vad sägs om denna
Här blev det fel.Jag menade denna

http://www.ear-yoshino.com/productdetails.asp?page=8&id=34
Mats































Go to Top of Page

olssmarc
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:10:52  Show Profile Send olssmarc a Private Message
Såg rätt schysst ut.
Har du lyssnat på den?
Go to Top of Page

olssmarc
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:37:38  Show Profile Send olssmarc a Private Message
Den var lite väl dyr för min plånbok, kostar nämligen 3495 dollar.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:46:58  Show Profile Send EAR a Private Message
Har tyvärr inte lyssnat på den.
Generalagenten i sverige finns i malmö
040-36 54 50 mailto:info@audioprophile.com
Han kan säkert informera dig.Har själv 4 EAR slutsteg som jag är mycket nöjd med
Mats
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2002/07/17 :  19:53:51  Show Profile Send marcus a Private Message
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/17 :  20:23:53  Show Profile Send Mattias a Private Message
Tog bort det jag skrivit då det var irrelevant!

/Mattias

Edited by - Mattias on 2002/07/17 20:29:3
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/18 :  01:17:59  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jag funderar på att köpa en hörlursförstärkare. Jag har lyssnat på MF's stärkare och den lät ju bra. Nu undrar jag om någon har lyssnat på EAR 90, Rega eller något annat märke med en hörlursförstärkare i samma prisklass, om så är fallet vad tyckte ni?



Jag har lyssnat en hel del på olika hörlursförstärkare, just i och kring den prisklassen du nämner, och jag äger själv en MF X-CANv2 och så mitt hemmabygge "Morgan HA-1". Innan jag kommer med några lyssningsomdömen, så skulle jag dock gärna vilja veta vad du använder för hörlurar, eftersom detta är en icke oväsentlig del i det hela ;)



MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/18 :  08:19:17  Show Profile Send sulan a Private Message

hallå

mitt råd är att provlyssna creek OBH-11 med den större nätdelen. jämförde denna med X-can. tyckte creeken var betydligt tightare och mer dynamisk än MF:s dito... men det avhänger på ens personliga smak. det är liksom lite olika typer (mf md rör) positivt med creek är att den kostar halva summan av vad x-can kostar.

kör med HD-600 lurar....

tänkte bara tillägga att creek OBH-11 kallats baby-krell


Go to Top of Page

olssmarc
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/07/18 :  08:40:26  Show Profile Send olssmarc a Private Message
Hej!

Jag äger ett par HD-600.

Angående Creek, jag såg att dom hade en ny modell OBH-11 SE, har någon lyssnat på dom?
Var kan man köpa Creek i Sverige
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/18 :  08:44:56  Show Profile Send B Peter a Private Message
Finns Creek att köpa i Sverige?

Är det någon hörlursförstärkare under 3000 kr som orkar driva ett par AKG 240?
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/07/18 :  08:45:44  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
En väldigt trevlig lurstärkare är Sudgen headmaster. Vet inte om den finns att få tag på i Sverige, en bekant har köpt sin i England. Prismässigt ligger den på samma nivå som X-Can men ljudet är mycket mer avslappnat och mjukare (typiskt brittiskt?).


-
Say's who
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/18 :  09:14:23  Show Profile Send sulan a Private Message
quote:

Finns Creek att köpa i Sverige?

Är det någon hörlursförstärkare under 3000 kr som orkar driva ett par AKG 240?





kolla på hemsidan för spec. www.creekaudio.co.uk
men det känns som det finns en hel del krut att ta av...
jag köpte min creek på hifiklubben i lund som tar in den lite då och då... (finns inte med i det övrigt trista orginalsortimentet) tror dom fixar in dom från norge.... men kolla hemsidan. finns säkert nån dealer- locater ....

1400:- cleandom

Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/18 :  09:15:54  Show Profile Send sulan a Private Message


men ear 90 verkar grymmm.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/18 :  11:17:10  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hittade det här forumet som bara snackar om hörlurar med tillbehör:

http://www.head-fi.org/

Tyvärr så tar det lång tid att bläddra i det forat.
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/18 :  15:33:23  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jag äger ett par HD-600.



Jazå... Du har HD600 ? Ja. då är det ju bara att tuta och köra, eftersom jag har samma lurar...

För det första vill jag varmt rekommendera att du skaffar dig Clou 212 red jaspis earphone-kabeln. Jag brukar ofta i andra sammanhang franhålla hur liten procentuell välljudsskillnad jag upplever att kabelbyten gör, jämfört med exempelvis åtgärder av rumsakustiken eller högtalarbyten, och då brukar jag nämna att jag inte tycker kablar är någon direkt prisvärd sak att satsa pengar på. En helt annan sak med Clou-kabeln till HD600, vill jag påpeka. Med en högupplösande hörlursförstärkare så är skillnaden stor - både upplösningsmässigt och klangmässigt är Clou-kabeln en mycket stor förbättring. Riktigt prisvärd. Med en vanlig hörlursutgång på förstärkare eller cd-spelare är det dock inte säkert att det upplevs som en förbättring, eftersom det kommer att höras om det brusar...

Så till förstärkarna:
Jag äger själv en Musical Fidelity X-CAN v2, som jag använder med den billigaste medföljande trafon. Ljudet är utan tvekan bra, med kraftfullt anslag, en skir mjukhet i diskanten, fin upplösning. På många parametrar så fullkomligt krossar denna trojka (X-CAN v2, Clou 212, HD600) alla högtalarsystem jag någonsin hört. Då inte minst vad det gäller transientåtergivning och låg distorsion.

Grado's RA-1, den lilla batteridrivna mahognyklumpen, har jag inte så goda erfarenheter av. Den känns vid en hastig lyssning renare och mer ofärgad i diskanten än X-CAN v2, men man upptäcker ganska snart att den också är gråare och mer anonym i samma område. Transientåtergivningen känns heller inte lika tight och kraftfull. Upplösningen är det inget fel på, och man märker batteridriften genom en lägre störnivå. Om jag får komma med en ljudlig liknelse, så är det som om Grado RA-1 låter som HD580, lite mer instängd och dynamikfattig, medan X-CAN v2 låter som HD600, med mer dynamik och lite mer spets och upplösning i toppen.

Jag har också lyssnat till X-CAN v2 med det tillhörande större nätdelen (X-PSU?). Denna är en klar förbättring - så mycket att jag absolut börjat fundera på att bygga en batteri-nätdel för att ytterligare undertrycka brus. Man märker inte bruset förrän det försvinner - då hör man plötsligt renheten och svärtan, tystnaden mellan tonerna. Men med nätdelen så blir det dyrt...

Så Creek OBH-11, som jag dessvärre inte hört i SE-version eller med den förbättrade nätdelen. Lyssningen skedde med en obekant signalkälla, och i en inte alldeles störningsfri miljö, så ta det med en nypa salt: Jag tyckte att den hade ett fint anslag, tight, dynamiskt. Upplösningen var inte extremt bra, men med beröm godkänd. Det jag minns så här i efterhand var ungefär detsamma som för Grado RA-1, just att den kändes lite grå och matt - jag skulle misstänka att det i detta fallet handlar om brusig nätdel, och att det kan bli samma fina lyft som för X-CAN v2 om man uppgraderar här. Om jag saknade bättre alternativ, så skulle jag nog själv försöka få provlyssna OBH-11SE med bättre nätdel eller rantav en hammagjord batteridrift. Det senare kunde vara en riktig dräpare, misstänker jag.

Jag har också lyssnat till en koloss till kombinerad förförstärkare och hörlursförstärkare, som kostade över 8.000 kr - minns tyvärr inte vad den hette exakt. Den kom från en mindre välkänd amerikansk firma, i alla fall. Lyssningen skedde på Hifi-consult, med en signalkälla som var bekant för mig (min far ägen en sådan); SAT CD-fix. Ljudet imponerade inte alls. För priset kunde man vänta sig bättre ljud än ifrån OBH-11 i enklaste utförande, men icke! Jag hade med mig min X-CAN v2 vid tillfället, och kopplade några gånger emellan dem, och rörhäcken avgick med seger på knock-out. Problemet var att den dyrare klossen inte engagerade. (dålig konsumentinformation när jag inte minns namnet...)

Så till min egen HA-1, som jag beskriver på DIY-sidan. Jag har ju haft möjlighet att ganska ingående jämföra den med X-CAN v2, och jag skall försöka beskriva skillnaden kortfattat.
För det första är HA-1 tystare. Man märker att X-CAN v2 lägger en vit disig slöja över musikens översta oktaver. Inte en grå slöja som Grado RA-1, men i alla fall en slags högfrekvent brus eller färgning.
Dynamikomfånget med HA-1 är bättre, eftersom transienter kommer från en djupare svärta. Just eftersom den är knäpptyst, så får man verkligen direktkontakt med musiken.
X-CAN v2 har en slags sötma i mellanregistret - just en sådan klanglig färgning som kan låta så trevligt på vissa rörförstärkare. Denna sötma saknas i HA-1, som är mer neutralt naken i sin återgivning. Vad man uppskattar är nog personligt, skulle jag misstänka. Jag tycker själv lustigt nog att skillnaden hörs på artisters andningsljud. När någon hämtar efter andan så låter det lite "fetare" med X-CAN v2, medan det låter naket realistiskt med HA-1.

Om du har vägarna förbi Göteborg så är du välkommen in på en provlyssning av båda förstärkarna. Ja misstänker att det är ganska ointressant med min beskrivning av HA-1, eftersom den inte finns att köpa. Jag rekommenderar dock varmt att du köper delarna och ber en kompis med elektronikkunskaper att löda ihop förstärkaren åt dig, eftersom det både blir billigare och bättre än X-CAN v2. Annars är alltså min personliga rekommendation en provlyssning av OBH-11SE med den bättre nätdelen/hemmabyggd battrinätdel. Jag är själv nyfiken på hur den senare varianten låter.

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/18 :  20:52:05  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
B Peter,
jag kör mina AKG 240 med Creek OBH 11 + OBH 2.
Fungerar utmärkt


//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

olssmarc
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/07/18 :  21:11:58  Show Profile Send olssmarc a Private Message
Tack Morgan för ditt utförliga svar. Jag hälsar gärna på och lyssnar på din hörlursförstärkare. Jag som aldrig har pysslat med DIY tycker att det verkar invecklat att bygga en egen förstärkare, men det verkar helt klart spännande.
Vad får man betala för komponenterna?

/Marcus
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/19 :  17:01:12  Show Profile Send Morgan a Private Message
Marcus: Du är välkommen. Maila mig, så kan vi göra upp om en tid för besök.
Du kan läsa mer om min HA-1 på DIY-sidan ;)

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000