HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Kabel"livslängd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/07/18 :  20:04:42  Show Profile Send Tomas a Private Message
Goder'afton!

Jag undrar om någon har en hum om hur länge ett par signal alt. högtalarkablar håller sig utan dom börjar låta sämre. Är det någon skillnad på "bästföredatum" mellan budget-snören och mer seriösa?

Jag menar med dagns köphysteri och prisfall inom hifi kan man ibland undra om de är värda något efter några år.

"Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!"

Edited by - Tomas on 2002/07/18 20:34:4

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/18 :  21:51:21  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag har inte aning om hur det förhåller sig med åldrandet men jag kör oförväget vidare med mina Supra 2.5,inköpta någon gång 198?.Ca tjugo år gamla är dom och----tja--man hör ju sämre med åren så det jämnar väl ut sig om dom skulle ha nedgraderat sig på något vis.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/18 :  21:51:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Om du vårdar dem väl( kablarna ,ed) så: några hundra år, minst.

Gääääsp!!


Mvh A
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  21:54:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det beror också på stora delar på tillverkarens policy.
Nordost uppdaterar inte så ofta. Det tar nog en 6 till 7 år innan dom släpper ut rev. 2 versioner av sina kablar.
Medans Wireworld som har kablar i samma prisklass vad det gäller värstingkablarna på några år har uppdaterat dom från Eclipse Gold till Eclipse Gold 3A. Alltså en 4 till 5 versioner på bara några år.
En sådan kabel som är av den första versionen är helt osäljbar till ett vettigt andrahandsvärde efter bara ett par år menas Nordosts kablar och även en del andra som Transparent, Audiquest och Kimber som inte uppdaterar så ofta håller ett hyggligt andrahandsvärde.
Och mina JPCkablar har jag bara uppdaterat en gång, och erbjuder ett byte till dom som har köpt mina JPC1.5 tidigare. Hela slanten tillbaka vid ett byte till JPC2.5.
Jag hra erbjudit detta vid uppdateringen, och också fått in en del JPC1.5, men erbjudandet står kvar. Och dom JPC1.5 som jag får tillbaka klipper jag i småbitar och slänger, då JPC2.5 är såpass mycket bättre att jag vill helst inte ha 1.5 versionen ute.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/18 21:55:2
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:05:15  Show Profile Send krelle a Private Message
är det sant jorma jag köpte 2 jpc 1.5 av dig. Så det är bara att skicka ned dem till dig och få 2 st 2.5 gratis, det låter jättebra.Jag vet inte var jag skall sända dem bara, du kan väl maila mig.... mvh Krelle
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:09:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

är det sant jorma jag köpte 2 jpc 1.5 av dig. Så det är bara att skicka ned dem till dig och få 2 st 2.5 gratis, det låter jättebra.Jag vet inte var jag skall sända dem bara, du kan väl maila mig.... mvh Krelle




Du har nog missuppfattat mig lite. Det du gav för JPC1.5 drar jag av mot inbyte mot mina JPC2.5. Och dom kostar lite mer, så helt rakt av byter jag inte. Se mina hemsidor, så kan du räkna ut vad du ska betala i mellanskillnad.
http://jorma.sansobalans.se/
Mejla först så fixar vi bytet.

Jorm
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:11:34  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo Jorma, ursäkta jag såg att jag hade missuppfattat det hela, jag får återkomma om ev byte+pengar ha det gott....Krelle
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:24:30  Show Profile Send matson a Private Message
Inte för att jag kan detta särskilt bra, men PVC, som är vanligt som isolering(di-e), kommer attackera kopparen över tiden, läste jag nånstans. Hur lång tid eller om det är hörbart har jag noll koll på!

Andrahandsvärdet är dåligt OM inte dom topptestats i HM eller HF(fast "alla" säger att dom inte bryr sig om vad som står där....)

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:47:41  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Ja man kanske skulle ta och byta sina kablar Jorma...
Men jag skickar dej ett mail om detta..

//Michael

PS: Jag kan klippa dom åt dej så att dom får plats i en pytteliten låda..

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:53:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Ja man kanske skulle ta och byta sina kablar Jorma...
Men jag skickar dej ett mail om detta..

//Michael

PS: Jag kan klippa dom åt dej så att dom får plats i en pytteliten låda..

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den."


Det är OK att du klipper dom, så blir portot på returen billigare

Jorm
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/19 :  00:24:31  Show Profile Send Timbre a Private Message


Kopparoxid leder inte strom.
Silveroxid ar en av varldens basta ledare.

For dom som tanker pa barnbarnen alltsa...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/19 :  07:34:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
På ytan ser mina nya signalisar ut att vara av silver. Andrahandsvärdet är nog katastrofalt i förhållande till nypriset är jag rädd så det behöver man inte bry sig om...

Annars är ju beg-kablar en av de bästa prylarna att köpa överhuvudtaget. Kostar som regel halva nypriset och prestandan försämras inte nämvärt, de blir bara mer inspelade

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/07/19 :  15:20:15  Show Profile Send JM a Private Message
Det enda anl som jag kan tänka mig att en kabel blir sämre med åren är väl om den oxiderar inifrån om den används i områden med hög luftfuktighet...

Mvh/Janne


Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/07/19 :  15:43:02  Show Profile Send Rollo a Private Message
Problemet med silver är inte att det oxiderar, utan att det förenar sig med svavel från luften. Silveroxid är vitt medan svavelföreningarna ger de karakteristiska mörka missfärgningarna.

Eftersom silveroxid är tämligen inert borde det vara en smal sak att oxidera de delar av ledaren som har kontakt med luft i en kontrollerad miljö. Någon som har några idéer kring detta? Funkar det kanske att påskynda oxideringen med en gaslåga (som ju borde vara ganska ren O2-H2)?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/19 :  15:45:47  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, som i Buenaventura, Colombia.
Dar ar alla kablar grona.
Inte finns det nagra hififreaks heller...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/19 :  15:57:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är väl just för attundvika oxidationen av silver som man inte alltid använder silver vid kontakt. Detta skulle varanledningen till att många bättre tillverkare använder guldplåtering på kontakterna ,trots att det är sämre, istället för silver som oxiderar. Det är just silveroxiden som man vill undvika. Fast jag kan givetvis ha helt fel.MvhKristofer
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/19 :  16:25:04  Show Profile Send matson a Private Message
Silveroxid är en bra ledare(bättre än guld), men det bildas något med sulfat också tror jag. Sen blir silvret svart också, vilket inte är så fint. Guld är ju inte så bra, men ser bra ut, vilket gör det lättsålt(och därför används det!).
Cardas har ju fina kontakter med silver och rhodium, men då blir det dyrt(och den hörbara skillnaden motiverar ju inte riktigt priset(ungefär som vanligt))!

Viktigare är nog att använda "samma" både på kontakter och terminaler.

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/19 :  16:35:17  Show Profile Send Timbre a Private Message

WBT och Kimber anvander delvis silverkontakter.
Om det ar bra eller daligt kan jag inte uttala mig om. Den elektrokemiska grundregeln ar val annars att man inte blandar adelmetaller?

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000