Author |
Topic |
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 18:28:44
|
Hej! Jo mina svärföräldrar håller på att bygga om huset, och de är ute efter nåt nytt att lyssna på musik på. På övervåningen vill de ha ljud till teven (surround, gärna med dvd) och på toaletten. Min åsikt här är nog att ha ett huvudsystem uppe vid teven och på nåt vis köra en "zon 2" i badrummet från samma anläggning. Nere vill de ha ljud primärt i vardagsrummet och även gärna i köket och på toa. Hade tänkt mig något av samma lösning här, dock utan surround delen, med huvudanlänning i vardagsrummet. Eventuellt kan antingen köket eller toa vara utan ljud. Det jag först tänker på är ju Bose och B&O, men det måste ju finnas fler fabrikat eller hur? Men i så fall vilka???
Grejerna ska ta lite plats, se snyggt ut och låta hyfsat (de nöjer sig fint med en anläggning av ovan nämnda kaliber).
Pengarna är inget stort problem, hittar de ngt de gärna vill ha skulle jag tro att de hostar upp.
Hjälp mig! |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 18:50:37
|
Linn har multirumslösningar, även små högtalare för inbyggnad och liknande. Snyggare blir det nog inte... Mindre billigt dock. |
|
|
Klanters
Member
112 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 19:10:09
|
Linn Classik Movie på övervåningen och "vanliga" Linn Classik till vardagsrummet kostar kanske lite mer än ovannämnda prylar (vet inte vad Bose & BO kostar) men låter väldigt bra för pengarna. Classiken har även viss multirumsfunktionalitet som jag inte vet så mycket om dock. |
|
|
Björne
Member
107 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 19:11:37
|
Teac har ju små snygga system som dessutom låter ganska bra säjs det. |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 21:52:59
|
Hmmm ... det verkar som ordet "Bose" får folk att i vild panik rekommendera Linn. Intressant. |
|
|
sharky
Starting Member
10 Posts |
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 06:58:06
|
Jag skulle nog också tippa på linns jag med. Bose tycker jag är ren skräp, B&O kanske iofs kan låta lite bättre men jag tror dom har ett bra steg kvar till linn.
Nu så är jag iofs inte linnanhängare alls men jag vet att deras "Linn Classik Movie" har fått bra betyg.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 07:22:06
|
Kolla Panasonic bra priser digitala förstärkare (cd, dvd , dvd-a ,mm.mm.Tror att det heter nånting med 300 i namnet |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
theBoss
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 07:31:24
|
Jag skulle helt klart satsa på QED multiroom system med Sonance vägg eller takhögtalare. Låter riktigt bra och är skitsnygga displayer.
|
//Michael |
Edited by - theBoss on 2003/01/14 07:31:52 |
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 08:58:25
|
Jag har inte så stor erfarenhet av dessa system, men jag HAR lyssnat på Sonys näst dyraste system och kan bara säga att det är bland det sämsta jag hört nånsin. Det gjorde bokstavligen ont i öronen! Det roliga är att kollegan köpte det efter min rekommendation, he he. Han sa att han inte brydde sig om ljudkvaliteten utan bara pris och utseende. Han fick vad han ville ha och han är nöjd.
PS. Rummet var ett, om något, överdämpat rum och det är absolut inga tekniska fel på systemet. Jag tror det är de klena stärkarna och de usla högtalarna som gör det. |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 19:23:55
|
Varför inte en "ungdomslösning"? Jag kör med det trots 48 år på nacken.
Alltså: Ett par rejäla golvare i vardagsrummet och volymkontrollen i ett läge som garanterar att det hörs i hela huset. Snacka om life-style, särskilt om man är lite äldre.
/ K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 19:26:56
|
De små teac grejorna låter fint... Mycket bättre än vad man förväntar sig.. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
|