HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på Life-Style hifi till mina svärföräldrar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/01/13 :  18:28:44  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hej!
Jo mina svärföräldrar håller på att bygga om huset, och de är ute efter nåt nytt att lyssna på musik på.
På övervåningen vill de ha ljud till teven (surround, gärna med dvd) och på toaletten. Min åsikt här är nog att ha ett huvudsystem uppe vid teven och på nåt vis köra en "zon 2" i badrummet från samma anläggning.
Nere vill de ha ljud primärt i vardagsrummet och även gärna i köket och på toa. Hade tänkt mig något av samma lösning här, dock utan surround delen, med huvudanlänning i vardagsrummet. Eventuellt kan antingen köket eller toa vara utan ljud.
Det jag först tänker på är ju Bose och B&O, men det måste ju finnas fler fabrikat eller hur? Men i så fall vilka???

Grejerna ska ta lite plats, se snyggt ut och låta hyfsat (de nöjer sig fint med en anläggning av ovan nämnda kaliber).

Pengarna är inget stort problem, hittar de ngt de gärna vill ha skulle jag tro att de hostar upp.

Hjälp mig!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/01/13 :  18:45:57  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Yamaha har ju sina Piano Craft & TableTop system

Yamaha Piano Craft MCRE400
http://www.yamaha.se/produkter/detalj.asp?id=2671&kat=82&hk=2&sida=1

Yamaha TSX20
http://www.yamaha.se/produkter/detalj.asp?id=2621

Uppfyller kanske kravet på storlek, hur det är med ljudkvalitén vet jag inte.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/13 :  18:50:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Linn har multirumslösningar, även små högtalare för inbyggnad och liknande. Snyggare blir det nog inte... Mindre billigt dock.
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/13 :  19:10:09  Show Profile Send Klanters a Private Message
Linn Classik Movie på övervåningen och "vanliga" Linn Classik till vardagsrummet kostar kanske lite mer än ovannämnda prylar (vet inte vad Bose & BO kostar) men låter väldigt bra för pengarna. Classiken har även viss multirumsfunktionalitet som jag inte vet så mycket om dock.
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2003/01/13 :  19:11:37  Show Profile Send Björne a Private Message
Teac har ju små snygga system som dessutom låter ganska bra säjs det.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/13 :  21:52:59  Show Profile Send joakim a Private Message
Hmmm ... det verkar som ordet "Bose" får folk att i vild panik rekommendera Linn. Intressant.
Go to Top of Page

sharky
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/01/13 :  21:54:19  Show Profile Send sharky a Private Message
Varför inte ett paket från Sony, extremt snygga högtalare enligt mig, låter helt ok också.
http://www.larsbengtsson.se/prod_view.asp?Id=sonsssla500

http://www1.referenceaudio.se/default.asp?sMain=/product.asp%3FiProductID%3D952

Edited by - sharky on 2003/01/13 21:59:15
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/14 :  06:58:06  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag skulle nog också tippa på linns jag med. Bose tycker jag är ren skräp, B&O kanske iofs kan låta lite bättre men jag tror dom har ett bra steg kvar till linn.

Nu så är jag iofs inte linnanhängare alls men jag vet att deras "Linn Classik Movie" har fått bra betyg.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/01/14 :  07:22:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kolla Panasonic bra priser digitala förstärkare (cd, dvd , dvd-a ,mm.mm.Tror att det heter nånting med 300 i namnet

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

theBoss
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/01/14 :  07:31:24  Show Profile  Visit theBoss's Homepage Send theBoss a Private Message
Jag skulle helt klart satsa på QED multiroom system med Sonance vägg eller takhögtalare. Låter riktigt bra och är skitsnygga displayer.

//Michael

Edited by - theBoss on 2003/01/14 07:31:52
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/14 :  08:58:25  Show Profile Send KC a Private Message
Jag har inte så stor erfarenhet av dessa system, men jag HAR lyssnat på Sonys näst dyraste system och kan bara säga att det är bland det sämsta jag hört nånsin. Det gjorde bokstavligen ont i öronen! Det roliga är att kollegan köpte det efter min rekommendation, he he. Han sa att han inte brydde sig om ljudkvaliteten utan bara pris och utseende. Han fick vad han ville ha och han är nöjd.

PS. Rummet var ett, om något, överdämpat rum och det är absolut inga tekniska fel på systemet. Jag tror det är de klena stärkarna och de usla högtalarna som gör det.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:23:55  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Varför inte en "ungdomslösning"?
Jag kör med det trots 48 år på nacken.

Alltså:
Ett par rejäla golvare i vardagsrummet och volymkontrollen i ett läge som garanterar att det hörs i hela huset. Snacka om life-style, särskilt om man är lite äldre.

/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:26:56  Show Profile Send n/a a Private Message
De små teac grejorna låter fint... Mycket bättre än vad man förväntar sig..

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000