HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:57:59  Show Profile Send luminous a Private Message
Är ute efter lite kabelåsikter! Jag har lyssnat på en del signalkablar och hittat en kabel som passar i min anläggning, där fanns det faktiskt en hel del att hämta. Till mina högtalare som är ett par Dynaudio Audience 70 så har jag ett par Tara Labs Omni kablar (40kr/m), vad jag undrar är om högtalarkablar påverkar lika mycket som signalkablar? Det kanske skulle motivera ett litet uppbyte.

MVH | Life's too short for bad sound

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:01:52  Show Profile Send ekman a Private Message
högtalarkablar påverkar i min mening mkt mer än vad signalkablar gör undvik dock helst tara labs prism 500 och prism 1000 om du inte är ute efter lite framåt påträngande ljud
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:20:02  Show Profile Send dole a Private Message
(Ekman: Det påverkar lika mycket)

Vad du ska ha är bara att prova sig fram till. Vill du ha ett ljust,mörkt,transparent osv. Eftersom att jag inte har hör det du har kan jag inget rekomendera.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/13 :  17:00:06  Show Profile Send ekman a Private Message
quote:
(Ekman: Det påverkar lika mycket)


Dole: du behöver inte tala om för mig hur något är det jag har upplevt i mitt system är att högtalarkabel gör mer skillnad... berätta din egen åsikt istället för att försöka rätta min tack
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/01/13 :  17:07:49  Show Profile Send luminous a Private Message
Att rekommendera något är alltid svårt, det är ju helt olika vad som behövs i olika anläggningar. Därför så finns det enligt min erfarenhet inte så mycket som egentligen säger att dyrare måste vara bättre när det gäller kablar, det gäller bara att pröva sig fram till vad som passar. Men det verkar klart som att det är dags att testa lite nya grejor!!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/13 :  20:02:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Högtalarkablar är lite knepiga då man inte kan låna hem. Om inte butiken har några liggandes som bara skräpar.
När det gäller köpkablar är Supra Ply 3.4 nog aldrig fel och kostar inte mycket.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/01/13 :  23:20:28  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det beror på hur mycket man vill lägga på kablar. Men Harmonic Tech. kablar verkar funka bra i de flesta anläggningar. Har själv lyssnat på flera olika anläggninar med dessa kablar. Ett annat bra märke är Acustic Zen som man kan säga är ett avknoppningsföretag från Harmonic Tech.

Det som blir bra i en anläggning behöver inte funka i en annan, så till sist är det bara att prova sig fram till man blir nöjd.

Wizard
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/14 :  01:50:29  Show Profile Send ekman a Private Message
jag rekommenderar definitivt inte acoustic zen och harmonic tech testa dessa noga hemma innan eventuellt köp då dom verkligen inte passar alla smaker och system
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/01/14 :  02:16:43  Show Profile Send redestad a Private Message
Kan starkt rekommendera Harmonic Tech! Fick själv stora förbättringar med dessa (Truth Link silver och Pro-9 plus), dock rätt kostsamma, kablar. Men som sagt, nödvändigt att prova sig fram, måste ju passa de egna preferenserna och den egna anläggningens karaktär.

Kan du inte prova, så försök bestämma dig för vad du vill uppnå för förändring i ljudet och leta efter den karaktären hos den tilltänkta kabeln.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/01/14 :  02:18:47  Show Profile Send redestad a Private Message
ekman:

Förresten, vad skulle du rekommendera för märken, generellt, framför Harmonic i den "övre" regionen? Vad har gjort skeptisk till dessa Harmonic och Zen? Bara nyfiken!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/14 :  12:12:18  Show Profile Send MartinN a Private Message

Här i Finland kan man köpa Audioquest type 4 i löpmeter för under ca 1500kr för 2x3m.
Lär ska vara ganska bra. Själv kör jag nu med litet mera exklusiv kabel, Goertz MI1, vilka
jag upplevde som ett verkligt lyft. Betalade ca 1600 kr för 2x1.8m med bananer.

Martin
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:06:48  Show Profile Send ekman a Private Message
quote:
Ekman: Det påverkar lika mycket


men snälla dole om jag säger att det inte är vad jag upplevt i min anläggning och med mina erfarenheter så ACCEPTERA DET DÅ

du skriver om dina erfarenheter och jag skriver mina det finns inga absoluta rätt och fel det vet du så sluta rätta mig
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:12:24  Show Profile Send drgreen a Private Message
min erfarenhet är snarare att signalkabeln har större betydelse....men försöker överlag att använda så kort högtalarkabel som möjligt så använder man längre kan ju förhållandet vara det omvända?
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:27:35  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Jag har personligen upplevt mer lyft vid byte av högtalarkabel än signalkabel. Kan dock bero på att jag bytte signalkablar först och således upplevde ett mer 'komplett' system när jag också bytte högtalarkabel. Har tidigare haft Harmonic Technology Pro-12 kablar som jag inte var speciellt nöjd med. Upplevde det som att mitt system fick en dos artificiell värme plus att basen var luddig och 'boomy'. När det gäller Acoustic Zen har jag ett par Silver Reference och har haft deras Silver Photon coaxialkabel och dessa passar mitt ljudideal mycket bra.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:50:42  Show Profile Send ekman a Private Message
detta är ju väldigt systemberoende dock så det är svårt att säga om du skulle höra större skillnad på ht eller signal kabel du får testa dig fram helt enkelt enligt min erfarenhet är det lättare att skilja på högtalarkablar än på signalisar i enklare anläggningar i dyrare har jag inte testat
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/14 :  15:03:24  Show Profile Send Timbre a Private Message


Intressant oxtragon, några Acoustic Zen/Harmonic Tech-användare jag känner beskriver exakt samma skillnader. Det fanns (eller finns?) en Pro-11 högtalarkabel som gav dessa egenheter. En kompis använder Acoustic Zen "Silver Reference" som interconnect och Harmonic Tech "Magic" som högtalarkabel. Han är väldigt nöjd...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/14 :  17:29:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Oxtragon är på rätt spår. Det visar hur viktigt det kan vara att inte bara byta en av sladdarna om man vill utvärdera, allt enligt "de putsade fönstrens" teori.

I själva märkesfrågan är jag väl mer enig med Ekman men men, det är en smaksak.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/14 :  17:50:33  Show Profile Send Saro a Private Message
ekman: Du säger att det är vad du upplevt i din anl. Så är det ju. Men efter som min Taralabs Prime 1000 funkar ypperligt i min anl och efter mina behov så kan du ju inte såga den bara för att den inte funkar i din anl.
Lika så Acoustic Zen och Harmonic Tec. Det finns många anl runt om i världen som just dessa kablar passar i.

I min mening så upplever jag Prime 1000 ganska neutral med rapp botten och den spelar (som ekman sa) lite "på" vilket jag finner väldigt medryckande och stampataktenfaktorn blir ganska hög.

Annar så är kablar väldigt indeviduellt och något som man bör prova sig fram till själv. Det är väldigt svårt att berätta för någon vad just den personen ska ha för kabel efter som man inte ska ha den själv.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:12:44  Show Profile Send ekman a Private Message
jag sågade inte prime jag sa bara att den spelar lite på vilket dom billiga tara labs inte gör och jag sa att han borde testa först om han gilladet det eller inte då alla inte gillar lite framåt ljud som primen har
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000