HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wiggur
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:07:10  Show Profile Send wiggur a Private Message
Någon som kan ge ett råd innan jag köper ett ljudkort. Det jag använder datorn till främst är spel och musik, även inspelning från LP och kassett. Övre prisgräns är 700:-

Tack på förhand.

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/13 :  17:07:40  Show Profile Send d_kay a Private Message
700kr??, nä. minimum 1000kr

SB Live Audigy 2 Value. Billigaste varianten är det enda jag spontant kan rekommendera. Allt annat som är billigare har inte testats, så där vet man aldrig vilken ljudkvalitet man får.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/13 :  17:42:43  Show Profile Send marens a Private Message
terratec 512i digital 4.1
http://www.terratec.com/ttdk/default.htm

433 kr ink. moms på Cerico Data HB http://www.cerico.com/se/product_info.php?cPath=334_17&products_id=13247

Edited by - marens on 2003/01/13 17:51:42
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/14 :  02:29:49  Show Profile Send regner a Private Message
för de pengarna bör du ta en titt på terratec dmx fire 1024, i min mening det obsolut bästa valet för de slantarna.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/14 :  08:31:35  Show Profile Send d_kay a Private Message
ok, ifall inte audigy 2, så köp Terratec. De har gott rykte bland hobby-musiker. Fast i så fall en av de ovanstående billigare varianterna. Fire 6DMX, är inte bättre än Audigy 2, men dyrare.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

candyraver
Semesterfirare

35 Posts

Posted - 2003/01/14 :  09:11:15  Show Profile Send candyraver a Private Message
audigy2 är nog en bra invistering, spara ihop 400kr till, har många in/ut portar och har lägst brus i sin prisklass...

men de klart, hade du skrivit 1100kr max så hade vi/jag säkert svarat på nått som kostar 1900kr =)

så köp ett live! bra kort - lite pengar :-)
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/01/14 :  09:57:32  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Ett "Soundblaster Live Player" kanske skulle passa?
Hade ett förr i min dator och det lät kanon med spel och musik, provade även att spela in lite vinylsinglar en gång med godkänt resultat.
Har för mig att jag gav 700:- för det för 2 år sen och de är nog inte dyrare nu.

Enda anledningen till att jag inte använder det nu är att jag har ett integrerat ljudkort som duger ganska bra på mitt nya moderkort.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/01/14 :  11:15:57  Show Profile Send regner a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

ok, ifall inte audigy 2, så köp Terratec. De har gott rykte bland hobby-musiker. Fast i så fall en av de ovanstående billigare varianterna. Fire 6DMX, är inte bättre än Audigy 2, men dyrare.



jag förmodar att du syftar på dmx 6 fire 24/96, detta är ett grymt kort och väl värt sina pengar. Jag tvivlar dock väldigt stakt på att creatives audigy 2 kan konkurera ljudkvalitémässigt med det.
Vill man dock ha en riktig hifi dräpare för de pengarna är m-audio dio2448 det självklara valet. Inget av creatives kort kommer ens i närheten och jag förmodar att man måste plocka fram terratecs studioserie för att matcha det.

/Micke
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:15:22  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Ska du köpa dmx 6 fire 24/96 så köp LT-varianten..


Då slipper (!) du 5,25" racket med in- och utgångar. Korten (ljudkvaliteten) är identiska.

För övrigt kan jag rekommendera Terratec DMX 6fire 24/96 LT, ja.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000