HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivtvätt ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/09 :  16:40:13  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Godagens
Hur bra är en skivtvätt? blir skivorna som nya (förutsatt att de inte var repiga innan))
Jag har väl ett 100-tal skivor i stort behov av rengöring från div "skit".
Jag tänker inte köpa någon, anser att det är för dyrt, men kan man hyra en någonstans. Eller finns det någon här som kan hyra ut en sådan (bra skall den vara) för ca: 1000:- någon vecka?

F.Ö var är A

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/09 :  22:07:32  Show Profile Send lars a Private Message
1 Hur bra är en skivtvätt? Svar. Den är väldigt bra, ett måste.
2 Blir skivorna som nya? Svar.Jag tvättar även nya skivor så blir dom ännu nyare.
3 Anser att det är för dyrt. Svar. Du får en skivtvätt för ett par tusen.

Om man gillar vinyl så är en skivtvätt ett måste. Köp begagnade skivor (30:- st på skivhugget i göteborg) och tvätten gör underverk.
Jag rekommenderar även att tvätta nya skivor.

Som tvättvätska kan man ta destillerat vatten med några droppar Ilford Ilfotol (vätmedel för fotopapper)i. Skivorna blir mindre elektrostatiska på köpet förutom att spåren blir rena.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:52:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag är också intresserad av en skivtvätt. Tyvärr lite för dyrt för min del just nu.
Ingen här som bor i Västmanland som har en skivtvätt som kan tvätta skivor för en slant?
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/10 :  01:02:15  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag har en kompis som har tänkt att ev köpa en skivtvätt ihop med ett några andra(dock ej undertecknad). Kolla om du har någon eller några inom hyfsat avstånd som du kan slå dig ihop med. En ny kostar ju ca 6500 på vinylbutiken så det behövs ju några stycken. Men om du är beredd att hyra för 1000 kronor så kanske du kan sträcka dig lite längre om du blir delägare i en, skivorna måste ju oftast mer en en gång.
Annars kanske du kan hitta någon butik som säljer begagnad vinyl som vill tjäna extra på att hyra ut sin tvätt.
Lycka till!

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/01/10 :  06:34:39  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Lars:

Ett par tusen? Var då? Vilken typ? Är mkt intresserad om dom inte kostar mer... Men som alla andra har jag bara sett vettiga med vacuum sug för runt 6000:-.


www.scaar.net
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/10 :  09:06:12  Show Profile Send markku a Private Message
NikkiSixx,

Kanhända Lars tänker på KAB EV-1, som är så att säja Nitty Gritty utan intern motor. Man anslutar EV-1:n till damsugare. Pris i USA 139 USD. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket porto kostade, men du kan ju skicka email till KAB. Dom svarar fort.

Jag har den själv. Läs mera:

http://www.kabusa.com/ev1.htm

recension:

http://www.tnt-audio.com/accessories/kabev1_e.html



På bilden ser du en flaska med tvättmedel för ca 40 LP:er, börsta, kopplingsrör till damsugaren samt själva tvätmaskinen.

Jag har personlig erfaring hurdan det kan gå med tvättmaskin med innebygd motor när denna blir för varm och viktiga delar deformas.... ägde rum i 1985 med hysmaskin....

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/10 :  12:23:20  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag kan verkligen rekomendera VPI HW-17F den är väldigt bra kostar en bra slant men den tycker jag är värd pengarna,jag äger en själv.
Mvh
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/10 :  13:17:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Har för mig att det var någon här på forumet som byggt en egen skivtvätt...?
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/10 :  13:58:33  Show Profile Send markku a Private Message
Jag tror det var Thomas A, som var byggmästaren.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:50:21  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Finns det någon i Linköping som vill hyra ut?
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:16:14  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Finns det ingen i Sverige som säljer Nitty Gritty eller KAB EV1?

markku:
Använder du den ofta? Hur länge har du haft den? Berätta vad du tkr om den! Beställer du vätska från dom, eller vad använder du?

www.scaar.net

Edited by - NikkiSixx on 2003/01/10 17:17:26
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/10 :  18:55:55  Show Profile Send markku a Private Message
NikkiSixx,

Jag blir helt röd i ansikt när jag tänker på, hur sällan jag lyssnar på mina LP-skivor. Det samma med CDer, tyvärr. Beskrivande är, att jag har fortfarande en fjärdedel kvar av original tvättväska från KAB. På TNT-Audios sajt hittar man flera recepter, hurdan laga DIY-vätska. Flera centrala hifiguruer uppger sina versioner.

Jag fick EV1 någon gång förra sommar, ocheftersom jag har tvättat de flesta av mina skivor tidigare, tvättade jag endast dom nyinkjöpta secondhandskivor jag har fått.

Om jag vore dig, så ville jag inte tänka på Nitty Gritty. Den kan användas väl om man skall tvätta endast ettpar skivo r då och då, då ville toppen inte bli varm, med risk att missa sin platthet.

Det är inte särlig många med kunnskaper i tyska, som därmed kan veta om europeiska alternativer. Bl.a. Clearaudio har en



Vidare finns det en maskin, som heter Blaue Danube eller någonting. Skall kolla denna senare... Billiga är dom inte.

Det enda jag tänker på, beträffande EV1, är hur kraftig sug måste man optimalt ha på damsugaren. Jag skrev sådan fråga direkte till Nitty Gritty, men dom ville inte hjälpa mig, även om design är rätt likadan.

http://www.nittygrittyinc.com

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/10 :  19:00:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Loricraft gör också en tvätt. Säkert jättedyr. Kolla: www.garrard501.com

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/01/10 :  20:05:05  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message

Är det ingen som vet om någon av ovanstående produkter säljs i Sverige?

Markku:

Så eftersom du knappt lyssnar på vinyler längre... så vill du säkerligen sälja din vinyltvätt till mig, eller hur? Tyckte precis att jag läste det i mycket finstilt i ditt förra inlägg...? Kan jag ha fel

Maila om det kan vara nåt, ok?

Var bor du förresten? Vore ju intressant att se en sån där in action!

www.scaar.net

Edited by - NikkiSixx on 2003/01/10 20:07:00
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/10 :  20:08:23  Show Profile Send n/a a Private Message
NikkiSixx: lugna ner dig, skivtvätten är min
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/01/10 :  20:13:32  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
chrille:
*skrattar*
Skulle inte tro det!
*rasslar ivrigt med bilnycklarna o checkhäftet*


www.scaar.net
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/10 :  20:30:01  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Men mig som startade tråden skiter alla i :-)
läs mina tidigare frågor och svara, snälla, jag vill ha rena skivor !
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/10 :  21:19:25  Show Profile Send lars a Private Message
Min skivtvätt kostade 2000 som jag köpte från en handlare från Norge.
Det är en manuell enkel tvätt tillverkad av Nitty Gritty men utan Nitty Grittys logotype på, vilket gör att den blev billig. Man får snurra runt skivan för hand med hjälp av en puck som man lägger på skivan som i sin tur ligger på ett snurrbord stort som skivettiketten. En spalt som täcker spåren suger upp tvättvätskan ner till en inbyggd vacumsugare i spelaren.

Skall försöka leta upp lite mer detaljer.

Tvättar man många skivor så rekommenderar jag en tvätt med motor som vrider runt skivan två varv. Då går arbetet snabbare. Tvätten blir tyvärr även dyrare då. Tvätten väsnas ganska så mycket (som en gammal dammsugare) och det blir tröttande om man håller på länge.

Att gå ihop några stycken och köpa en mer automatisk tvätt som dessutom tvättar båda sidorna på en gång är ju en bra ide.

Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/01/10 :  22:52:25  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
lars:

Lite mer info om den vore tacksamt och gärna var du köpte den ifrån? Köpte du den på plats, eller beställde du?
Har du någon länk eller bilder på den?


www.scaar.net
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/11 :  16:27:56  Show Profile Send lars a Private Message
Jag köpte min skivtvätt, Nitty Gritty Basic inkl 1L tvättvätska, dec 1997 för 2134 SEK från Audio Art i Norge Tel 37093720.

www.audioart.no

Kontakten med Audio Art fick jag av Nitty Gritty i USA. Det fanns inte då någon importör i Sverige. Vet inte heller om det finns idag.

Jag köpte den på postförskott.

Dom säljer fortfarande Nitty Gritty såg jag på deas hemsida.
Den billigaste modellen Model 1.0 kostar nu 3700 NOK.
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2003/01/12 :  13:22:41  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message
Tack för infot lars, men jag tkr priserna är för dyra för en skivtvätt helt enkelt.

Avvaktar på att Markku hör av sig o säljer sin till mig!


www.scaar.net
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:52:25  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Här fanns en billig tvätt som fått goda omdömen. Bättre än inget om man inte har råd med de dyra säkert!? Hifi Choice Product of the Year också minsann.

https://www.audiophilecandy.com/prodet.asp?pcode=CL-KNO-DISCO

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/14 :  20:24:58  Show Profile Send markku a Private Message
Den som kan tyska, burde läsa denna sajten beträffande billiga tvättmetoder:

http://www.vinyl-lebt.de/Software/waschen/sonicht/sonicht.html

Pris i Tyskland 36.99 EUR, hos Audiophile Candy 44.95 GBP

https://ssl.kundenserver.de/knosti.de/indexSSL.htm



mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/01/14 20:26:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000