HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tact/dsp/signalbehandlare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:27:44  Show Profile Send LCohen a Private Message
Letade efter en tråd om detta men hittade ingen.

Vad tycker folk här om signalbehandlande kretsar som Tact och liknande? Nåt att hänga upp i julgranen? Eller stjälper den mer än den hjälper om man har en bra stereo?

den kan ju inte fixa allt direkt.. den förstör ju för det första signalen från cdn.. eftersom signalen måste passera genom något nytt. sen kan den ju inte hjälpa de fel som högtalaren faktiskt lägger till. att den kan justera frekvensen kan jag acceptera och förstå.. men detta med transientsvar och liknande kan den väl ändå inte fixa? Eftersom högtalarelementen och delningen inte är perfekta.. så om den justerar och flyttar saker tidsmässigt så kommer ju felen ändå komma fram.. fast dubbla ggr!

Nåja.. får se vad det blir för diskussion här :).

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:39:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Letade efter en tråd om detta men hittade ingen.

Jo vi har diskuterat det förr, länge sedan, det är
nog inte så vanligt med TacT hemma i stugorna, och
inte alla förstår vad det är för nått.


Vad tycker folk här om signalbehandlande kretsar som Tact och liknande? Nåt att hänga upp i julgranen? Eller stjälper den mer än den hjälper om man har en bra stereo?

Du kan nog stjälpa din stereo, ekonomi, självförtroende om du inte
vet hur du skall handskas med en TacT.
Att jobba med en TacT, och förstå sig på den, tar lång tid. vet
man inte hur akustik fungerar, citerar anan forumdeltagare; "dyr
ritövning". men tar man sig tid så kan man helt klart få ihop det.
Man får fråga sig, om man vill fixa till sitt rum akustiskt eller
köpa en TacT, man kanske inte vill ha en massa basstraps osv..

TacT är också ett mkt mkt bra försteg, med digitala in och
utgångar om du vill att den skall ha det.


den kan ju inte fixa allt direkt.. den förstör ju för det första signalen från cdn..

De komponenter som används inuti är inga skitkomponenter, man
har nog tänkt en hel del på detta, att folk är skeptiska till att
koppla in en extra komponent.

varför nite köra in CD:n direkt till digital input på TacT?
Och slippa AD/DA osv.. speciellt om du har digitala slutsteg.


eftersom signalen måste passera genom något nytt. sen kan den ju inte hjälpa de fel som högtalaren faktiskt lägger till. att den kan justera frekvensen kan jag acceptera och förstå.. men detta med transientsvar och liknande kan den väl ändå inte fixa? Eftersom högtalarelementen och delningen inte är perfekta.. så om den justerar och flyttar saker tidsmässigt så kommer ju felen ändå komma fram.. fast dubbla ggr!

Du kan göra underverk om du lär dig handhavandet.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:46:37  Show Profile Send LCohen a Private Message
jo.. men även om det är bra komponenter så är det ett till "steg" i kedjan.. om vi nu förutsätter att DA-omvandlaren i cdspelaren är bra så blir det ju inte bättre med nya steg i kedjan.. eftersom man tappar vitsen med att koppla förbi den interna DAn i CDn...

och jag kan förstå att man kan vilja rätta till frekvensgångar om dessa har blivit helt tokiga.. men det för ju med sig nackdelar också?

vissa vill ju (har jag hört) hävda att tacten rättar till i princip allt.. men för mig verkar detta vara en omöjlighet eftersom högtalaren fortfarande kommer förstöra signalen även om man försöker ändra på signalen i förväg?.. om du förstår min frågeställning? :)...


"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:56:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
quote:
Originally posted by LCohen

jo.. men även om det är bra komponenter så är det ett till "steg" i kedjan.. om vi nu förutsätter att DA-omvandlaren i cdspelaren är bra så blir det ju inte bättre med nya steg i kedjan.. eftersom man tappar vitsen med att koppla förbi den interna DAn i CDn...

visst, så kan man säga om allt, att det blir en liten försämring.
hör man den, eller ej. jag vet då inte om jag skulle höra det.

men visst, idealiskt borde vara att köra digitalt in, det får
man kanske frga sig om man köper en dyr TacT, att man kanske
skall köra digitalt in för att få ut mest av enheten.


och jag kan förstå att man kan vilja rätta till frekvensgångar om dessa har blivit helt tokiga.. men det för ju med sig nackdelar också?

ja man bör inte korrigera allt som du kanske tycker verkar självklart, man kan inte bara smeta ut dalar och toppar i frekvenskurvan, men ett bättre resultat kommer du att få, det vill jag gärna tro i de flesta fall iaf.

vissa vill ju (har jag hört) hävda att tacten rättar till i princip allt.. men för mig verkar detta vara en omöjlighet eftersom högtalaren fortfarande kommer förstöra signalen även om man försöker ändra på signalen i förväg?.. om du förstår min frågeställning? :)...

Ja samma fråga igen igentligen. man kan nog inte stressa upp korrigeringen för mycket. sedan får man tänka på att ju mer korrigering man gör, desto mer får CPU i TacT arbeta.
Det är ju inte direkt så man kan göra kurvan till en rak linje.

Att säga att det skulle bli ett dåligare resultat om man korrigerar, beror på om du vet vad du gör när du analyserar vad TacT:en tagit upp av din rumsakustik.

jag är med på TacT -forumet, och man märker att det är rätt knepigt att handhava en TacT.

man får avsätta både tid och pengar för att det skall bli bra!





Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:47:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det lät övertygande på Arkenmässan iallafall.
Jag tror detta är framtiden.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:12:37  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
David A har skrivit en recension här på forumet http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5410

Jag tycker det blev för mycket tweakande med Tact Så fort det inte lät riktigt bra kom PC'n fram och så började cirkusen med mätningar och kurvjusteringar mm mm.

Jag fick ingen ro att lyssna på musik så jag sålde min!

David är nöjd i alla fall
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:25:15  Show Profile Send David A a Private Message
Var tidigare också skeptiskt till denna form av produkter, men nu när jag sitter med en själv kan jag nog bara säga att jag aldrig kommer att vara utan en sådan här produkt i anläggningen.
För det första så är Tacten utmärkt som rent försteg, iallafall 2.2x, 2.0 törs jag inte uttala mig om. Du vinner då snarare ett led än att du lägger till ett. Dvs digitalt in i Tacten sedan direkt till slutsteg.
Mitt tidigare Krell försteg fick här stryk på alla parametrar.
Att tidsfelen som Tacten korrigerar skulle komma tillbaka dubbelt upp förstår jag inte. Fel i tidsdomänen mäts upp och korrigeras på ett mycket övertygande sätt. Detta märks speciellt på stereobilden, där skärpan och placeringar av instrument blir mycket tydligare.
Där kompenseringen gör absolut mest(iallafall hemma hos mig), är i basen. Nyanseringen och timingen blir mycket bättre. Plus det faktum att du kan placera högtalarna på ett friare sätt utan att behöva ta hänsyn till basen, den justerar iallafall Tacten upp/ned efter behov.
Problemet, som också Niklas nämde, är att det tar lång tid att lära sig att utnyttja enheten till max. Man bör också lägga på minnet att man kan "förstöra" den personliga karaktären på ljudet som anläggningen hade innan kompensering. Detta eftersom Tacten inte tar hänsyn alls till hur frekvensgången såg ut innan kompensering. Men tar man sig tid och anpassar den önskade frekvenskurvan efter den uppmätta, ja då kommer helt plötsligt det personliga ljudet tillbaka. Fast utan tidsfel och irriterande dippar och toppar.
Man bör dock se över placeringen på högtalarna och göra många mätningar för att undvika onödiga dippar i kompenseringen, för det kostar enbart effekt från slutsteget.
Förutom kompensering så är också Tacten: en avancerad eq, ett mycket flexibelt delningsfilter(2.2x) och ett högkvalitativt digitalt försteg. Så man kan egentligen inte klaga på priset heller.
Jag är övertygad om att detta är framtiden
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:39:35  Show Profile Send David A a Private Message
"Ja samma fråga igen igentligen. man kan nog inte stressa upp korrigeringen för mycket. sedan får man tänka på att ju mer korrigering man gör, desto mer får CPU i TacT arbeta.
Det är ju inte direkt så man kan göra kurvan till en rak linje."



Håller inte riktigt med det som Niklas skrev här. Att CPUn skulle få jobba mer pga större kompensering håller jag inte med om. Kompenseringen räknas ut och behandlas i PCn och inte i Tacten. Tacten använder därmed enbart en uträknad mall att jobba efter. Att man inte kan kompensera alltför komplexa saker beror på antalet mätpunkter samt algoritmen.
Det GÅR faktiskt att göra kurvan till en i pricip helt rak linje, men det låter väldigt konstigt jämfört med en vanlig stereo.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:17:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David, är du säker på det dära? Jag har fr mig att jag fick det förklarat för mig av Peter L, att allt man lassar på, kommer dra ned på antalet bitar kvar för korrigering, även om man utnyttjar delningsfiltret så kommer det göra att kraften för korrigeringen minskar.
kanske inte märkbart, men i alla fall..

har jag fel?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/13 :  18:00:48  Show Profile Send David A a Private Message
Niklas: Det är ju ungefär som jag beskrev det. Det finns en gräns för vad kompenseringen klarar av. Det går inte att beräkna vad som helst, dels pga antalet mätpunkter och dels beroende på algoritmen och som du sa hur mycket bitar eller data som finns tillgängligt för kompensering från början. Däremot så sker beräkningarna från kompenseringen i samband med PCn, det går inte att kompensera enbart med enheten. Dvs uträkningarna sköts inte av enheten själv. Det ljudmässiga resultatet är lika vare sig den kompenserar min eller max.... är du med? Kompensationen inkräktar aldrig på bitarna från orginalsignalen.
Luddigt att beskriva det här, men du är med va?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/13 :  18:17:36  Show Profile Send marens a Private Message
Tänkte bara länka till det jag sa i en annan tråd:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7654

Jag förutsätter att det är transientkorrigering som Tacten arbetar med. Det funkar nog aldeles utmärkt i basen och att korrigera högtalare med om man gör det på rätt sätt, men rummet går inte att korrigera på det sättet, det gör bara saken värre.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/13 :  20:35:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Alltså om rummet är kasst som det var på hifiklubben så måste man sitta millimeterprickad mellan högtalarna annars låter det ännu sämre än utan. Sweetspoten är ju helt avgörande det är väl därifrån man mäter och felen korrigeras.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/13 :  22:16:03  Show Profile Send David A a Private Message
Sweetspoten kan minskas genom att göra mätningarna inom ett bredare område. Hemma hos mig blev dock ljudet bättre i hela rummet efter kompensation. Speciellt problem i basen brukar oftast bli bättre i hela rummet efter kompensering. Vill man lyssna utanför lyssningsfotöljen så är det ju inte allt för svårt att slå av kompensationen heller.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/13 :  23:52:02  Show Profile Send Tobias a Private Message
Om jag förstått det rätt korrigerar TacT i tiden (och frekvens) enbart i basområdet. Den går gradvis över till att fungera som en ren eq i mellanregister- och diskantområdet.

Hos mig blir det konstigt nog också bättre i princip överallt i rummet med korrigeringen påslagen.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/14 :  11:51:32  Show Profile Send David A a Private Message
Att den skulle fungera enbart som EQ i dom övre registren är jag ytterst skeptiskt till. Går man in i och tittar i programmet så ser man klart och tydligt att tidskompenseringen arbetar från botten till toppen.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/14 :  12:00:10  Show Profile Send marens a Private Message
Är tidsfönstret lika långt vid höga frekvenser som i basen?
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:39:51  Show Profile Send Tobias a Private Message
David: Var/hur ser du att tidskompenseringen fungerar i de övre registerna?

På arkenmässan var jag med på en demo med Lyngdorf och typ 20 LTS:are. Jag tror Niklas Nord också var med då. Jag är väldigt dålig på att förstå danska, så jag har säkert fel, men det var då Lyngdorf pratade om tidsfönstrets storlek vid olika frekvenser. Det var Öhman som frågade ut Lyngdorf, de andra kände jag inte igen så jag vet inte vilka de var. Men någon som var med då kanske kan förklara vad Lyngdorf menade?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:46:50  Show Profile Send David A a Private Message
Går man in i DualDomain i programmet så ser man hur mätningen ser ut i tidsdomänen från botten till toppen. Skulle enheten ENBART fungera som en Eq vid högre frekvenser så skulle inte stereoskärpan förändras såpass radikalt efter kompensering. Det är just kompenseringen i tidsdomänen som gör att man upplever förändringen som störst vid sweetspoten. Sen om tidskompenseringen fungerar olika vid låga/höga frekvenser har jag ingen aning om.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000