HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 uppbränd Krell!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:32:32  Show Profile Send David A a Private Message
Det var tråkigt nog att det var ca 60 graders skillnad på klimatet när man kom hem från semestern. Men som om inte det räckte så hade även min klumpige far lyckats bränt upp min KAV-250. Tydligen så hade högtalar gafflarna åkt ihop. Men istället för att kortslutningsskyddet slog till, så brann ena kanalen upp. Har inte öppnat den och kollat än, men tydligen så hade det blivit så pass stor rökutveckling att brandvarnaren slog till. Var med om samma sak med mitt KSA-200s för ett tag sedan, men där slog skyddet till, även om gafflarna först smälte ihop. Jäkla idiotisk konstruktion det här med oskyddade gafflar faktiskt
Är det någon här som har en susning om vad som brunnit??? Ena kanalen spelar fortfarande.
Antar att det kommer att kosta skjortan att laga, om det nu inte täcks av någon garanti.

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:40:59  Show Profile Send DasKapital a Private Message
My deepest sympathy. Usch, inte kul när saker går sönder och grillas. I know the feeling, var med om det för bara ett litet tag sedan!

Trodde krell var idiotsäkert i alla laster inklusive kortis? Hoppas verkligen att det går att lösa med garantin!

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:13:43  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
David A,

Aj aj va' jobbigt ! Måste ha varit något fel på steget eftersom kortslutningsskyddet inte slog till?!! Hoppas att problemet löser sig på något sätt utan att det kostar skjortan ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:37:33  Show Profile Send poppop a Private Message
Lyckades med samma sak i min ungdom... Högtalarkablarna svetsades samman... Det skulle inte gå på garantin, men jag kände försäljaren så jag fick ett nytt slutsteg efter ett par månader. Fick till och med låna en mindre förstärkare under tiden. Prova och hävda att säkringen borde ha slagit till!!!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:48:39  Show Profile Send Brosk a Private Message
Hände detsamma med en Amplifix för ett tag sedan. Det kostade 600:- inklusive transportkostnad. Svårslaget. Skulle vara intressant att veta vad din räkning landar på. Kanske ett argument för "Made in Sweden"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:57:27  Show Profile Send David A a Private Message
Kanske Björn från Audionord skulle kunna ge en kommentar?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:04:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, vill inte vara "bessernisse", men jag trodde det var självklart att man stänger av alla grejer helt innan man fixar med kablar å sånt . Men ok ibland kan man glömma eller kanske inte orkar. Lärdom: dra ur sladden ur urtaget innan man ansluter framför allt högtalarkablar! Lägg detta på minnet.
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:31:46  Show Profile Send no_85 a Private Message
Läs;
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7364 ,
för förklaring på effekthöjning vid lägre impedanser, och lite annat roligt att veta.
Go to Top of Page

Tomas.S
Member

96 Posts

Posted - 2003/01/06 :  16:23:24  Show Profile Send Tomas.S a Private Message
kolla så om din hemförsäkring har "drulleskydd" för det brukar dom ha o det täcker självförvållade skador upp till typ 20000....
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:01:00  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by Snutten

Hej, vill inte vara "bessernisse", men jag trodde det var självklart att man stänger av alla grejer helt innan man fixar med kablar å sånt . Men ok ibland kan man glömma eller kanske inte orkar. Lärdom: dra ur sladden ur urtaget innan man ansluter framför allt högtalarkablar! Lägg detta på minnet.


Nu råkade det vara så att någon, eller något hade orsakat att gafflarna åkt ihop. Att hålla på att pilla med anslutningarna när man spelar musik är det väl ändå ingen som gör här!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:15:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Gafflar. Jag förstår inte iden med gafflar. Det är någon som har fått nille på gafflar och sen ska alla highend högtalaranslutningar ske med gafflar eller spades. Är det grovleken på kabeln som gör det?

Säkerheten kan det ju inte vara.

Är det någon som kan berätta historien om gafflarnas uppgång och fall?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:16:06  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej David A,

Jag kan nog bara konstatera att detta knappast täcks av någon garanti, oavsett tillverkare. Jag är ingen tekniker men jag gissar att förstärkaren inte utsatts fär en fullständig kortslutning, utan att kontakterna legat mot varandra, men samtidigt även mot chassiet på KAV 250'n. Då skulle det du beskriver kunna ske. Men som sagt detta är bara en gissning från min sida.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med ditt försäkringsbolag och anmäla skadan. Normalt har man en självrisk på ca 1 000-1 200 kr. Det är förmodligen billigare än kostnaden för en ny kanal i ditt steg.

Med vänlig hälsning

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/06 :  20:02:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Men att byta ena kanalen, vill man ha det så? Då är ena kanalen "inspelad" och den andra det INTE!
Fan så synd David, inte bra detta.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/07 :  09:26:53  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nej, jag menade inte under musiklyssning men i samband med inkopplning/urkoppling av stereoprylar, tex i samband med uppgradering osv.

quote:
Originally posted by David A

quote:
Originally posted by Snutten

Hej, vill inte vara "bessernisse", men jag trodde det var självklart att man stänger av alla grejer helt innan man fixar med kablar å sånt . Men ok ibland kan man glömma eller kanske inte orkar. Lärdom: dra ur sladden ur urtaget innan man ansluter framför allt högtalarkablar! Lägg detta på minnet.


Nu råkade det vara så att någon, eller något hade orsakat att gafflarna åkt ihop. Att hålla på att pilla med anslutningarna när man spelar musik är det väl ändå ingen som gör här!


Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/14 :  15:05:09  Show Profile Send Brosk a Private Message
Har man en räli strömförsörjning ska man väl även vänta ett tag efter att man stängt av steget..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000