HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Istället för tubetraps
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:52:57  Show Profile Send dax a Private Message
Istället för tubetraps eller dylika anordningar kan man fläska på med en riktig soffa!

Tidigare hade jag en gammal soffgrupp i skinn (3+1+1) av äldre typ. Den hade tämligen hårt stoppade dynor. När jag kastade ut dessa möbler för att en dag inte ha något annat en spartansk fåtölj märkte jag att mitt system presterade en hel del mer bas. Dessutom blev basen mer boomig.

Då jag har fått en ny soffa, en gigantisk stoppad flotte i tyg som tar upp merparten av rummet och därmed omintetgör lekar som skeppsbrott märkte jag återigen en skillnad! Denna soffa dämpar mer än den gamla skinnditon i basen, men dessutom gör den återgivningen behagligare i mellanregistret!

T. ex Sophie Zelmani (första låten på Time to kill) hade milt överdrivet en mun stor som bakdelen på en texaskvinna som har ätit för många hamburgare! Med den nya soffan förbättrades detta. Även låtar som kan kännas påträngande i mellanregistret blev nu trevligare att lyssna till. Som exempel kan nämnas delar av duon Linda Ronstadt och Emmylou Harris på skivan Western wall. Även den gamle legenden Cat Stevens funkar bättre numera!

Så summa summarum, in med feta soffor istället för vissa akustiska modifieringar som ingen sambo godkänner! Är du herre i ditt eget hus är naturligtvis alla medel tillåtna!

Do not stagedive at home alone!

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:26:12  Show Profile Send joakim a Private Message
Hmmm .... fast egentligen borde du nog ha soffan ståendes på höjden i ena hörnet (helst minst två hörn), men det är väl sambon med på

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:33:29  Show Profile Send dax a Private Message
Tveksamt, då det försämrar möjligheterna till mysstund framför TV'n dramatiskt! Men det finns ju inga genvägar...

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:38:22  Show Profile Send dax a Private Message
Jocke, tack för senast för resten!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000