HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Spice
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2009/11/05 :  06:37:51  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Här kommer några riktiga newbie-frågor.
Jag har snappat upp en del om det där "Spice" som nämns titt som sätt här på forumet. Jag har uppfattat det som om det är en programvara man kan simulera olika kretslösningar med. Stämmer det?

Hur är användargränssnittet, typ drag´n drop?
Slutligen, finns någon gratisversion av programmet?

Jag hoppas ni uppfattat mig rätt, jag vet i stort sett inget om detta men jag vore tacksam om ni Spice gurus ville upplysa mig...

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/05 :  09:18:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ladda ner LTSpice från www.linear.com. Gratis, lättjobbat och "industristandard" inom DIY audio. Sedan är det "learning by doing" och Googling som gäller. Det finns även en mycket aktiv Yahoo-group.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/11/05 :  13:11:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det ganska många på diyaudio.com som kan programmet och användaren "Netlist" har en oändlig samling på Spice modeller.

Om du inte inser det så kan man få fram frekvenssvep, transientsvar och FFT distortion.

LTSpice är lite träigt till gränssnittet men det är ju gratis och levererar bra resultat och är snabbt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2009/11/05 13:12:36
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2009/11/05 :  15:18:20  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Ett klart mer användarvänligt alternativ är MicroCap som fins i demoversion på http://www.spectrum-soft.com/ enda nackdelen är att man inte kan simulera kretsar med fler än 100 noder ( en trissa 3 noder, anslut ett motstånd till ett ben på trissan o du har 4 noder..) Kör själv betalvarianten men den e inget man köper om man inte behöver..

De tillfällen man behöver fler noder är om du ska simulera med någon specifik transistor som du hämtar fil från tillverkarens sida ( då kan en enda trissa ha betydligt fler noder än 100) men alla komponenter som följer med i installationen beter sig som tex tre för en trissa) och är det rör som ska simuleras sär det sällan nått problem.

Ligger även med tutorials som visar hur du ska kommaigång.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/05 :  22:03:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Jag har "micklat" med olika program.

Är man proffs som reVintage/Lasse, då tar man en högre inlärningströskel till förmån för "industristandard"
inom DIY audio.

I mitt fall fastnade jag för en skolversion av Circuit Maker.
Det är ett bra användargränssnitt som är avgörande i mitt fall.
Efter som jag normalt inte jobbar med elektronik, utan bara håller
på att lära mig det. Jo det är sant, 100 noder. Men under utbildnings
perioden räcker det långt. Elektroniken till HFRP:an är simulerad i
skolversion av Circuit Maker.

Men vist, ska Du jobba lite mera på djupet är "stalltipset";
lyssna till reVintage/Lasses och peranders råd!




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2009/11/06 :  06:27:57  Show Profile Send gongken a Private Message
Ok!

Jag skall ladda ner dessa program, prova och jämföra lite.
Jag tackar så länge och får kanske anledning att återkomma...

Edit: Din länk funkr inte Lasse, det kom med en punkt på slutet... Det skall vara:
www.linear.com/

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2009/11/06 06:33:40
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/11/06 :  22:24:36  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Glöm inte bort att simulering inte ersätter riktiga kunskaper utan det är ett hjälpmedel. Vissa amatörer simulerar fram något fantastiskt men glömmer att i synnerhet halvledare inte är identiskt lika. Det betyder att vissa typer av kopplingar blir aldrig lika bra i verkligheten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/07 :  13:40:44  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Glöm inte bort att simulering inte ersätter riktiga kunskaper utan det är ett hjälpmedel.


Detta är väl ganska självklart om vi förutsätter att "riktig" står för erfarenhet i kombination med lärdom(bok). Men ett bra Spice-program kan vara ett steg på vägen för den som är kunskapstörstig.

Vi får inte glömma att Spice bygger på exakt de matematiska samband och formler som vi använder när vi tar fram elektroniska konstruktioner "för hand". Mao så är det ingen "Voodoo" inblandad.

Transistor- och rör-modellerna bygger på av fabrikanterna presenterade data. I vissa fall har man tagit fram modellerna på uppmätta exemplar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/11/07 17:46:37
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/11/07 :  18:18:24  Show Profile Send Bardis a Private Message
Spice är ett bra hjälpmedel. Men inlärningströskeln är ganska hög.
En särskild del på forumet för spice-frågor vore bra.

Klurar själv på hur man simulerar högrekventa nätdelar?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/07 :  20:36:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


När ni talar om Spice menar Ni väl programmet LTSpice.

Circuit Maker använder också "spice modeller". Har själv
lagt till spännings regulatorer och trissor. Hur exakt
det stämmer med verkligheten vet jag inte. Men jag hoppas
att grundläggande fel ska vara ur värden.

Bardis förslag är inte dumt alls.

Men "spice modeller" lär finns i flera "dialekter". Så det kan
vara knivigt mellanåt.
Så för oss "newbeis", "gröngölingar" och "blåbär" vore Bardis
idée värdefullt.








Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2009/11/08 :  03:33:40  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
-Bradis,
vad är det där du funderar över?
Gör sånt dagligen.. kräver en del av datorn och en heldel kretskunskap men annars funkar det helt ok.
LT kör lineära simuleringar till sina smps-kretsar som ger ett humm om hur det funkar men inte lika väl som när man simulerar allt, dock tar sånt evinnerligt mkt mer tid :/ att låta datorn räkna nån dag! är inte alltid skojj.. men hittils har sånna simuleringar stämt väldigt väl överens med verkligheten för mig, så väl värt om man inte har för mkt pengar att bränna! även om det ibland ryker friskt ;p

En fördel med LT ska va att den kan delaupp simuleringen på flera kärnor vilket inte andra gör så jusst smps-simuleringar som kräver vansinnesberäkningar torde gå snabbare men inget jag kan bekräfta i dagsläget då jag bara kör en gammal 3.6G singelpropp

hmm några öl för mkt för att dedär skulle va läsbart menmen :|

GiK, SPICE=Simulation Program with Integrated Circuit Emphasis, fins ett otal program som avnänder detta "programspråk" och tyvärr en heldel dialekter som kräver lite av användaren för att komma runt, LT är bara ett av dem MicroCap ett annat som jag tidigre nämt, på rak arm kommer jag inte på fler än protel,pspice,orcad och microsim men betydligt fler fins där. många OS grejjer och många betalprogram.

Blir där en egen del om spice så kan jag bistå med det jag kan som i mkt inskränker sig till microcap då det är det jag köpt och använder mest.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/11/08 :  08:48:44  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Hur postar jag ett LT spajs schema?
Print screen?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/08 :  09:22:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hasse,
Antingen postar du *.asc-filen så att var och en kan öppna den i sitt LTSpice eller så går du in på Tools och väljer "Copy to bitmap.....". Sedan är det bara att klistra in i MSPaint. Spara som *.PNG. Det brukar bli lagom att minska till 70% i båda ledderna efter att man sparat till *.PNG oförminskat.

Ett annat alternativ är att välja Print och att ha ex.vis PDF-Creator installerat och på detta sätt få ut en PDF.

Bardis,
Vad är det vill? Låta spänningskällan innehålla högfrekvent rippel eller simulera ett helt PSU?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/11/08 :  10:57:48  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tanken är att försöka modda en switchande spänningskälla till halogenlampor så den kan ge högspänning till ett 300B SE steg. (Det med IT-trafon.) De där switchande spänningskällorna är både billiga och går att köpa lite var stans. Kan man sedan höja upp rippelfrekvensen över det hörbara området kan man vinna lite väljud där.
Tänkte linda om utgångstrafon i nätaggregatet och haka på en spänningsdubblare och sedan försöka tämja ripplet med några pi-filter. Det är just pi-filterna som jag tänkte simulera.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/11/08 :  12:28:44  Show Profile Send reVintage a Private Message
Gå in på din voltage source och väj SINE. Välj tänkt likspänning på DC-Offset. Sedan är det bara att lägga in Amplitude och Freq. för ripplet. Tänk på att det är AC-toppspänning. Viktigt också att du lägger in rätt belastning och källresistans.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/11/08 :  12:41:57  Show Profile Send Bardis a Private Message
För belastningen finns det väl modeller för 300B rör. Källresistansen på spänningsmodulen får man väl mäta sig till. Räcker det med ren DC resistans?

Skall labba när jag sitter vid rätt dator.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/11/08 :  20:49:11  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här är ett utkast. Funderar på om det inte är bättre med helvågsspänningsdubblare. Alla värden är tagna på måfå.
Hur var det nu man gav trioden värden för ett 300B?



Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000