HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 helmholtz-säng?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Verb
Starting Member

19 Posts

Posted - 2009/11/06 :  03:14:45  Show Profile Send Verb a Private Message
tanken slog mig att bygga fyra st helmholtzresonatorer på 40x100x70 cm (yttre mått)
och ställa dom brevid varandra på rummet. på golvet. och så sova på dom :-D (det blir en 140x200x40 cm säng)

perforerade med hålen utåt.

jag tänkte att när jag ändå håller på så varför inte?

som det är nu sover jag på en 5 cm tjock(tunn?) madrass direkt på golvet, sen ett par månader, så en sängstomme var tänkt, men om jag ändå kan kombinera så varför inte?

jag tänkte göra dem jäkligt bredbandiga (2 får jobba på 100cm djupet, 2 på 70cm djupet) med inriktning främst kring 70-90 hz för att deala med golv-tak reflexerna. hålen kommer ju gå utåt sidorna, alltså inte riktade uppåt eller så, så de kommer ju inte fånga ljudvågen i fas direkt, men någon skillnad lär det ju göra?

någon spontan tanke till varför det här skulle va en dålig idé?

kan det vara så att placeringen av sängen blir löjligt viktig för att inte Sabba akustiken i rummet? som jag förstår det är det ofta önskvärt att dämpa så mycket som möjligt under 100 hz (sålänge man inte dämpar ljudet innan det når öronen vill säga)

sovplatsen är snett bakom lyssningsposition som det är nu. :)

Haj!


Edited by - Verb on 2009/11/06 04:41:10

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/11/06 :  15:02:46  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/06 :  15:16:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
kan det vara så att placeringen av sängen blir löjligt viktig för att inte Sabba akustiken i rummet?


Skulle inte tro det, snarare är placeringen av sängen viktig för att maximalt kunna utnyttja dina HH-absorbenter.

quote:
som jag förstår det är det ofta önskvärt att dämpa så mycket som möjligt under 100 hz (sålänge man inte dämpar ljudet innan det når öronen vill säga)


Nja, Ju mer desto bättre gäller inte riktigt i basen. Det är dock väldigt svårt att "lyckas" överdämpa basen pga de långa våglängderna.

quote:
hålen kommer ju gå utåt sidorna, alltså inte riktade uppåt eller så, så de kommer ju inte fånga ljudvågen i fas direkt, men någon skillnad lär det ju göra?


Vad menar du med "i fas"? Åt vilket håll porten pekar spelar ingen roll (porten är rundstrålande), det viktiga är att den är placerad på rätt ställe i rummet.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/11/06 :  17:55:36  Show Profile Send esl a Private Message
Perfekt stuvutrymme för en aktiv absorbent annars. Se alltid till att ha absorbentmynningen i hörnet oavsett om du pratar helmholtz eller aktiv absorbent. Och kör du aktivt så får du massa plats över till förvaringsutrymme!

/Esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2009/11/06 :  19:17:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet


Vissa verkar vilja ta sängvägen...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Verb
Starting Member

19 Posts

Posted - 2009/11/08 :  04:56:54  Show Profile Send Verb a Private Message
ja men dåså, då testar jag, skulle jag inte trivas att sova på den kan jag ju använda dom enbart som helmholtzabsorbenter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000