HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Liten aktiv subwoofer - budget 2000 kr förslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2009/11/08 :  23:06:03  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Är lite sugen på att bygga en sub!

Kommer att användas till musik och film, behöver alltså inte vara en ren HiFi-sub.
Ska vara liten, helst inte större än 30x30cm i kub. Basreflex, slav eller sluten låda spelar inte så stor roll.

2000 kr ska räcka till förstärkare och element. Har kollat runt lite på HiFi-kit och Ljudia. Förstärkare blir mest troligt den lilla Zachryn för 1000-lappen om ingan har andra förslag? Element finns det ju däremot hur mycket som helst, så jag vet inte riktigt vad man ska tänka. P-Audio har någon riktigt långslagig, Peerless har alternativ med slavbasar i 5"-storlek osv osv.

Och... det måste inte kosta 2000, gärna mindre såklart. :) Är det värt att bygga själv eller får man bättre om man köper färdigt?

Mycket skrivet nu... Har ni några förslag eller tankar?

/ Kalle

Stereo Audio

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/09 :  19:46:39  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Hallå där!

Har väl inga direkta förslag men hoppas denna tråd kanske ge dig lite fler idéer...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76554

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2009/11/09 19:47:08
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2009/11/09 :  21:04:46  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Ah, den var tjusig. Är det Peerless 8" SLS? Sluten låda på ca. hur många liter? Vad gjorde att du beslutade dig för denna storlek på låda och sluten låda?

Stereo Audio
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/09 :  21:47:58  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Tack

Det står en del i slutet på tråden om det.
Jag testade en hel del med denna bas, tror jag byggde 3st lådor. Men fastnade för att denna var snabbast och kändes jämnast i rummet. Det lät bäst helt enkelt. Tror dock att det finns enklare lösningar

Mvh / Fredrik


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/10 :  00:06:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Själv är jag lite nyfiken på Bjørn Johannesens HideAway Transmission Line Sub, kan kanske vara något?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2009/11/10 :  08:36:56  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Såg ut som en kul sub, men blir för stor för mig. :)

Stereo Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000