joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 14:04:33
|
Man kanske kan kontakta artikelförfattaren + titta lite närmare på patentet.
Sedan kanske man kunde bygga nån enkel testprototyp mha en aktiv subwoofer och en mic och en fasvändare + lite filter.
Hmmm ... subban jag har i hembion har ju nästan allt det där dvs filter, fasvändare, stärkare och högtalare och den kan jag nog offra för vetenskapens väl...
|
|
|
soderberg
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 15:02:10
|
quote: Originally posted by Knoppen ... Jag har läst artikeln nu. Den var kul skriven och relativt korrekt. Lite lustiga lyssningsintryck, att han tyckte den har effekt även i mellanregistret, det har jag i detta skede lite svårt att tro på. Det vore ganska osmart att låta dessa absorbenter skicka vara verksamma i mellanregistret.
Ja framförallt som patentet, i den avslutande diskussionen, hävdar ett verkningsområde mellan 20Hz - 200Hz, medans artikeln hävdar 1Khz. Men det är ju inte omöjligt att det kan upplevas som en förbättring även upp mellanregistret om basen blir mer artikulerad.
quote:
Fortfarande skulle det vara allra mest informativt med en del seriösa mätningar, t ex frekvensgångslinjäriserande egenskaper, utklingning i tidsdomänen vid diskreta frekvenser, efterklangstid, m m. Du skulle artikeln vara betydligt mer informativ. Kanske blir den då för lång för att passa in i tidningen?
/Johan Lindroos
Kanske blir det då mindre fantastiskt och det blir svårare att hävda att produkten är "bra för sin prisklass och kan jämföras med dyrare konstruktioner"? 8-) Nävisstnä, det fanns ju inga fler produkter i den prisklassen.
Men jag håller med, det vore väldigt roligt att få se mätningar och att försöka bygga en klon.
Finns det anledning att vara orolig för uppförandet i tidsdomänen (som jag tycker du antyder mellan raderna)? Om inte utdämpningen är perfekt, skulle det inte bara uppfattas som en ngt sämre dämpning av rumsresonanser snarare än egenljud från apparaten själv.
/Magnus Söderberg |
|
|