HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 *poff* där försvann högtalarna ; )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:59:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tjo!

Har tillbringat morgonen med att flytta omkring högtalarna i rummet, utan revolutionerande resultat. Flyttade tillbaks dem till ursprungspositionen, vände högtalarna stegvis till nästan 45 grader ut från "sweetspoten" & viola! *POFF* Borta!
Nu syns inte högtalarna till längre utom dylig klang etc..
Najs värre, kopplade in ett par andra byggen & samma sak där. Blev mycket stiligare ljud.

Gäller detta generellt för små rum, där man sitter nära högtalarna
Man kan ju tycka att det ger ett sken av längre rum, å andra sidan blir direktljudet 60 grader offaxis.
Men det låter asbra i mina öron, och det är kanske det viktigaste men man är ju alltid nyfiken på varför.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/27 :  12:22:21  Show Profile Send norman a Private Message
Hur ser sidoväggarna ut? Man kanske kan tänka sig att reflektionerna där skapar en större stereobild...eller "suddar ut" så att inte öronen kan avgöra vart ljudet kommer ifrån..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/27 :  13:05:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
Gjorde en bild åt ett portplacerings-inlägg som skulle göra sig här;

Lägenheten ser lite speciell ut, instrumenten är hyfsat placerade & röster välcentrerade. Även om man trycker på lite.
Om jag placerar dem framåt/inåt-riktade (som på bilden) blir just stereobilden överbred & det mesta av ljudet komemr direkt från högtalaren, om man man säga så.. Im new to this!

Edited by - henricsson on 2003/01/27 13:09:34
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/27 :  13:40:47  Show Profile Send brumel a Private Message
Min erfarenhet är att man ska he högtalarna en bit i sär. Då blir ljudet luftigare och högtalarna försvinner. Men om precisionen försvinner är det fara å färde. Kan bero på att vissa delar av direktljudet släcks ut av tidiga reflexer.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:10:29  Show Profile Send henricsson a Private Message
Precisionen sviker vid vissa frekvenser, det hörs tydligt. Överlag är det dock väldigt bra.
Men frågan är vad man skulle kunna göra åt resten det i min "skumma" lägenhet?

Lider redan av basutsläckning som det inte råder bot på trots ihärdigt runt-springande beväpnad med dubbla täcken & livrem.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:21:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmmm man kan tänka sig att högtalarna står för brett. Då blir det lätt ljudmässigt tomt i mitten och ljudet hoppar från ena högtalaren till den andra (om man panorerar exempelvis). Den optimala lyssningsvinkeln är ungefär 46 grader för att man ska få så stor OCH precis ljudbild som möjligt.

Ett litet test du kan göra är att vinkla in högtalarna så att skärningspunkten ligger någonstans framför dig när du sitter i soffan. Då upphäver man en del av de brister som beror på att man sitter för nära högtalarna.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:05:25  Show Profile Send henricsson a Private Message

Lgh v2.0

Det är väldigt brett mellan högtalarna, men om jag placerar dem framför "dass-väggen" kommer de ännu närmre lyssningspos.

Som högtalarna är riktade på bilden blir det bäst ljud som det ser ut nu,, det blir lite diffust men ändå precision. Sånär som på cymbal & andra högfrekventa ljud drar sig åt någon högtalare.

N: Kanske skulle ta ditt tips & plugga på så jag blir av med det här placet.

Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/01/27 :  21:40:13  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
henricsson>> En RIKTIG audiofil hade rivit väggarna till dasset
Har du testat med modellen som Lynn Ohlsen beskriver? Högtalarna skall ha en rätt kraftig toe in så att de korsas brecis framför ansiiktet. Avståndet från lyssningspositionen till linjen mellan högtalarna skall vara x 1,18 av det avståndet mellan högtalarna. Nu babblar jag säkert i nattmössan så någon får gärna rätta mig
Rent utseendemässigt är det lika attraktivt som än korsögd kossa, men det fungerar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000