HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6Kg het aluminium
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/26 :  21:45:32  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Eftersom min tid inte räcker till så tänkte jag snickra ett slutsteg, det kan man ändå inte ha för många.

Obs! detta är Nelson Pass konstruktion och sk Intelectual Property, publicerad på Passdiy och jag har Nelsons personliga godkännande på både min kretskortslayout och projektdrivande, så länge det är på okomersiell grund.

Vi behöver:



Kylaren är från början en meter lång men det är svårt att få in i tänkt låda så jag har sågat av 25cm, fläktar kommer att behövas, vi skall dissipera bort ca 250W i tomgång.

Vi skall skruva fast två par mosfetar och fyra effektmotstånd här. Observera att jag använder aluoxidmellanlägg till transistorerna, kylpasta, glimmerskivor och silikonduk duger inte vid de här effekterna.



Utgångstransistorerna är IRFPE 240 och IRFPE 9240.
Vi skall dock inte bygga ursprungsversionen utan den här, med ingångssteg så vi slipper kopplingskondensatorerna i originalversionen.



Strax fortsätter vi med komponentlista och varför vi skall bygga en sådan här.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2009/10/26 :  22:02:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kul!
En "sån där" ska jag också bygga någon gång i framtiden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/10/27 :  13:24:28  Show Profile Send Zei a Private Message
"Coolt"

Vart byggs den Ingvar? I lokalen eller?

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/27 :  13:35:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Mumsigt....en kylfläns med pålägg!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/27 :  13:40:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Brödrost är det väl?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/10/27 :  13:47:58  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Obs! detta är Nelson Pass konstruktion och sk Intelectual Property, publicerad på Passdiy och jag har Nelsons personliga godkännande på både min kretskortslayout och projektdrivande, så länge det är på okomersiell grund.



Hej Ingvar!

Ytterst tveksamt om detta är att betrakta något man behöver be om lov för att använda då samma topologi visats av andra tidigare både med JFET/MOSFET och BJT. Dessutom hittade jag den inte på Passdiy utan som ett förslag från NP i ett öppet forum, diyaudio.com 2007.

Ser kul och minimalistisk iaf. Hur tänker du driva den, känsligheten verkar aningen låg?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/27 :  14:24:50  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
quote:
Vart byggs den Ingvar? I lokalen eller?


På köksbordet så katten kan hjälpa till, Du vet förresten hur det ser ut i verkstan, den skulle vara försvunnen på en kvart.

Javisst man kan bygga sådana här ganska fritt men då jag haft mångårig kontakt med Nelson, primärt via diyaudio.com, så känns det bättre att ha hans ok.

Vi lägger ju ca 8v bias på gatearna så känsligheten blir inte så extremt låg men jag driver med mitt Precision Fidelity försteg så där är inga problem.

Om någon vill bygga på kretskort i stället så ser min layout ut så här, det är originalversionen utan fet-ingångssteget:





Ingvar


Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/10/27 :  14:34:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
R1 och R2 bestämmer förstärkningen, som i det här fallet bör bli ca 5ggr. 20W/8ohm ut skulle i det fallet innebära 2,5Vrms(10W strax under 2Vrms) mellan tummen och pekfingret. Fullt gångbart när preampen har linjesteg.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/27 :  17:35:48  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ingvar, vad är det för matningsspänningar?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/27 :  22:17:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Matningspänningen skall vara +/- 30V, tomgångströmmen sätter vi till minst 2A/transistor.

Förstärkningen kan vi bestämma med r2, öka värdet, mindre återkoppling, högre förstärkning.
Dämpfaktorn sänks också, eller ska vi säga den redan höga utgångsimpedansen ökar, vilket kan vara en av orsakerna till hur otroligt roligt den här lilla förstärkaren låter.

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2009/10/28 :  22:00:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är den inte väldigt lik en F5:a från oxå från passlabs?


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/29 :  06:22:55  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jovisst, det är i stort sett samma förstärkare, lånar ogenerat ur Nelsons artikel för att slippa räkna själv där det passar.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/10/29 :  08:46:26  Show Profile Send reVintage a Private Message
Så här såg den ut när NP föreslog den i en lååång tråd på diyaudio.

http://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/86012-papa-i-want-have-zen-v5-17.html#post1153135

quote:
den redan höga utgångsimpedansen ökar


Den här topologin är hyggligt motkopplad, så "höga" passar nog inte riktigt. En F5 som är snarlik har en dämpfaktor på 60. Om vi jämför med en typisk DHT SE har en sådan 5-10. Jämfört med i allmänhet illalåtande hårt motkopplade grussteg kan man iofs betrakta utimpedansen som hög....

Oaktat detta så bör det nog bli en bra förstärkare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/10/29 11:36:56
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/29 :  10:00:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Nu kommer ett uttalande utifrån ganska djup okunskap ...

...men men...

När jag betraktar schemat så tänker jag "Aha, rörförstärkare, men med transistorer! "
Tänker jag helt tokigt?


Jag har inte Diy'at med elektronik något som blir hifi, än ....

Men en sån här sak ser ju rätt intressant ut.
Som ingenjör gillar jag ju KIS (keep it simple), för när det funkar, blir ofta det enkla också bäst.

Däremot är jag inte intresserad av 250W el-element, så min fundering är om den går att driva med lägre matningsspänning (och lägre uteffekt då, givetvis).

Men jag forsätter och följa tråden, så får vi se vart det tar vägen tillslut.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/10/29 :  12:16:43  Show Profile Send ludo a Private Message
Blir spännande att se ifall det går att få till en temperaturstabil bias för utgångsmosfetar.
Även om steget blir stabilt som det är ritat just nu.

Själva Sziklai topologin kan annars bli mycket välljudande om man lyckas tämja besten.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/10/29 :  12:18:24  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
"Aha, rörförstärkare, men med transistorer! "

Kan inte låta bli att länka till denna:
http://passlabs.com/pdf/articles/sweet_spot.pdf
Här jämför Nelson rör och transistorer och hur de uppför sig.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/29 :  21:05:31  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
quote:
Däremot är jag inte intresserad av 250W el-element, så min fundering är om den går att driva med lägre matningsspänning (och lägre uteffekt då, givetvis).



Jaja, vänta Du tills vintern och istiden kommer, då är det gott att ha något att värma sig vid.

Det går nog att bygga detta med lägre matningsspänning, men då får man nog använda andra utgångstrissor, de vi använder här låter inte bra om vi går ner i tomgångseffekt. Vi tittar på alternativ för lägre effekt lite senare i projektet.

Som Ingångsfetar tänker jag använda 2SK170 och 2SJ74, dessa börjar tyvärr bli svåra att köpa i Sverige, skall rota lite och se om jag kan få hem en rejäl bunt så att det finns om någon behöver.

De enda riktigt kritiska komponenterna utöver fetar är trimpotarna, dom får inte gå sönder för då får vi strömrusning varvid den utgångstrissan läcker ut all sin blå rök och sedan fungerar den inte längre då den blå röken är det aktiva ämnet i halvledare.

Mitt val när det gäller trimpottar är Bourns 3329 serien, i detta fall typ 3329-502-1LF.

Ingvar


Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/10/30 :  16:07:42  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Trimmarna kan man väl ersätta med fasta efter inkörning?
Är det nån som har 2sj74 10 st?
Ingvar! det ska ju funka att dra trissorna direkt mot kylaren med pasta om den är anodiserad.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2009/10/30 16:11:13
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2009/10/30 :  19:37:00  Show Profile Send pix a Private Message
Spännande bygge Ingvar
Jag tror att KISS (Keep it simple) är rätt väg att gå för nå välljud
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/31 :  00:01:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Tänkte prata lite om sourcemotstånden och hur vi får den här "besten" temperaturstabil, men assistenten har tagit en powernap så vi får vänta tills hon vaknar igen.



Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/31 :  00:14:11  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
På tal om KIS(se) ...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/31 :  12:04:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
I kaoset runt Johns Halmstadsflytt och omorganisation av utrymmen så blev det plats att göra en arbetshörna i gästrummet!

Nu behöver jag inte gå ner till verkstan för att stöka till utan kan skapa oreda så fort andan faller på!



Nu behöver vi lite glättning till nätdelen.


40 st 3300uF, 132.000uF, är precis lagom att börja med, per rail.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/11/04 :  09:13:07  Show Profile Send ludo a Private Message
Det jag tycker är problematiskt i den här konstruktionen är att den inte har en chans att vara temperaturstabil.
1) Jfettar på ingången har förmodligen positiv tempco dvs de ökar sin ström med ökad temperatur. (Man kanske kan uppnå neg tempco för jfetar av typen 2sk170/2sj74 men då måste de selekteras och köras i ett visst strömområde )
2) Den ström som genereras av ingångsjfettar omvandlas till spänning över potentiometrarna R3/R4 (schemat i första inlägget i tråden).
3) Den ovannämnda spänningen som (redan) ökar med temperaturen biasar utgångmosfettar. Mosfettarna av typen irfp240/9240 ökar oxå sin drain-ström med ökad temperatur. För irf240 till c:a 10A innan ökningen upphör (för irfp9240 avstannar temperaturberoende strömökningen vid c.a 4,5A).
Avsaknad av temperturstabil kompensering av steget kan leda till strörusning som vid längre tids användning kan leda till brända trissor / talspolar.
Ovanpå det så kommer offsetspänningen på utgången driva beroende på temperatur.

Eller.. är min analys helt felaktig
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2009/11/04 :  11:59:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett NTC-motstånd parallellt med R3 och R4 (som i F5) borde väl lösa tempstabiliteten?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/11/05 :  22:53:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag har byggt tre stereosteg av den ursprungliga Zen v5 versionen med småvariationer. Dom har inte varit överdrivet svåra att få stabila, varken vad gäller tomgångsström, lagd till 2,5A/transistor, eller offset, långsamt glidande mellan ca 20-30mV vilket få komersiella förstärkare kan matcha.

Däremot så försökte jag, om och om igen likt en åsna, att brygga två av stegen för att få de mycket trevliga ljudmässiga egenskaperna med mer effekt. Detta gick aldrig bra, de blev våldsamt instabila ofsettmässigt, och då troligen också svängande i tomgångsström, och det hela slutade varje gång med att det den blå röken läckte ur någon av mosfetarna.

Jag tror nog att jag kan få även denna varianten stabil, möjligen skall ntc motstånden dit parallellt med potarna, vi får se.

Det är nog värt arbetet med noggranhet vid trimning, kontroll av kylnigen, korrekt komponentplacering etc, förstärkaren låter nämnligen fantastiskt bra och borde bli bättre när vi tar bort kopplingskondensatorerna och stoppar in jfet ingångssteget.

Så när den här är klar och jag lyssnat ett par dagar för att se (höra) om den fortfarande har samma otroliga auktoritet och upplösning i botten skall jag prova att brygga dem

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/19 :  14:42:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Som Ingångsfetar tänker jag använda 2SK170 och 2SJ74, dessa börjar tyvärr bli svåra att köpa i Sverige, skall rota lite och se om jag kan få hem en rejäl bunt så att det finns om någon behöver.


http://ampslab.com/trans_2sj74bl.htm
Kan det vara nåt?

Jag kan ta ett 20-pack av varje, ifall det finns intresse av ett samköp.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000