HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/19 :  19:36:45  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Jaha, båda mina DIY förstärkare har fått fnatt den ena en integrerad 2A3 brummar då CD spelaren inte är kopplad, brummandet slutar så fort jag kopplar till CD spelaren eller kortsluter RCA hon kontakten?? Dessutom så spelar förstärkaren på full volym, volym potentiometern reagerar inte på något.

Den andra förstärkaren har börjat brumma den med men bara på ena kanalen......

Jag har noggrant kollat alla signalkablar, rör, och innuti förstärkarna men hittar inget som ser konstigt ut.

Är det någon på forumet som vill ta sig an mig och mina förstärkare och vägleda mig genom problemen så vore jag evigt tacksam.


En mycket frustrerad DIY byggare med begränsad kunskap........

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/19 :  20:27:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har du scheman.
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/19 :  20:40:20  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Hej Soundbrigade


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:16:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Spontant, om du får problem med potarna händer "kul" saker med ingångsrören. Kanske en gridstopper och en bleeder kunde fungera (heter det så). Alltså ett hyggligt stort (470K) motstånd från gallret mot jord och ett motstånd på kanske 1K från poten till gallret.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:21:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om stegen spelar på full volym oavsett läge på volymkontrollen så måste potens jordanslutning ha brutits...känns det som.
Gallerläcka (1M) och gridstopper (470R) är en god idé för det mesta.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:24:20  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Hej Soundbrigade

Medar du hum pots? jag var också inne på att de kanske var på väg att bli dåliga så jag bytte ut dem mot nya men problemet kvarstår. Volym potentiometern stereo TKD och endast 1 år gammal verkar i bra skick så jag är tveksam att det skulle vara den. Jag gissar att det måste vara något i försteget som trissar upp volymen till max, men vad????


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:29:43  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Jag har kollat kablar från ingångs RCA till volympotentiometern och allt ser bra ut. Bra jordat mao.

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary

Edited by - h00hbt on 2009/11/19 21:39:11
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:44:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tänkte inte på dem, utan på det som Fuling nämner.
Titta på hur första röret är inkopplat på det här schemat; gridstopper på 2K2 och 220K bleeder.

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:47:53  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Tror det kallas pulldown-motstånd. Bleeder alltså

Olle Norell
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:00:15  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Soundbrigade

Jo det fungerar säkert bra men den här förstärkaren har fungerat i över 1 år utan några som helst problem. Jag vill förstå vad som gått snett och varför. Skulle fulings idé lösa problemet så är det jättebra men då får jag aldrig veta vad som förändrade förstärkarens funktion från början. Jag tycker att idén om jordfelet till volympotentiometern är intressant och ska kolla det lite närmare imorgon. Funderar att lossa och mäta flertalet komponenter i försteget, de ser alla helt ok ut men vad ska jag göra?

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:14:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Normalt flyter elektroner från katoden till anoden men en och annan fastnar på gallret vilket med tiden blir negativt laddat - inte bra. Normalt leds de elektronerna ner till nollan igen via poten, men om den oxiderat eller guckat igen får du det här problemet. Lösningen är bleedermotståndet.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:19:13  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Felet kanske beror på andra saker än avsaknaden av gridstopper och pulldownresistor, men jag skulle lägga till dem iallfall! Bra-att-ha-grejer!
Pulldown är till för att ingången inte ska flyta iväg om man kör utan försteg. Gidstoppern är till för lite allt möjligt, bland annat att förebygga någon sorts självsvängning tror jag...

Ett enkelt första ordningens ingångsfilter kan man kosta på sig med om man vill!

Olle Norell
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:27:22  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Hmmmm.....jag ska fundera lite på det som lösning. Jag är inne på att jordningen från volym pot inte är helt OK. Kolla på bilden så ser du jordbussarna som går från varsit kretskort till stjärnjordspunkt. Jord från volym pot går till dessa jordbussar och jag misstänker att sjärnjordningen inte är 100%, kanske oxiderat under det år som gått. Bilden är på förstärkaren under uppbyggnad och alla komponenter var inte på plats ännu. Vad tror du om min misstanke?


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:28:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Fuling, glapp/kallödning på jordanslutningen till volympoten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/19 :  23:54:01  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Nej mina misstankar stämde inte....

Jag har lött om alla lödningar från RCA jacken genom volympotentiometern och vidare till signalrören. Jag har även tvättat stjärnjordningspunkten med dioxidizer. Kopplade in CDn och brummet har minskat på höger kanal till en nivå knappt hörbar men i vänster kanal så brimmar det så att man kan höra på en meter, och så var det inte förut. När signalkablarna från CDn kopplas ur så brummar det mycket högt från båda kanaler. Om jag spelar på CDn så är det full volym utan att det går att påverka med volympotentiometern.

DVS Status Quo

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/20 :  11:25:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fräscha kondingar?
Hur ser matningsspänningen ut?

Edited by - soundbrigade on 2009/11/20 11:26:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  11:36:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om du vrider ner volymen till min och mäter resistansen mellan ut från poten och stjärnjordpunkten, vad får du för värde då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/20 :  11:45:03  Show Profile Send Lord a Private Message
Skulle nog också sätta ett par fingrar på att det är potten som spökar. kom i håg att det inte är ovanligt att anslutningsbenen kan tappa förbildelse med kolbarnan internt, så ta o mät lite på den.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2009/11/20 :  13:32:21  Show Profile Send h00hbt a Private Message
Hej alla

TJOHOOO!!!! NI HADE RÄTT!!!

Det var ett glapp i en av lödöglorna på volympoten, jordfel dvs.

Tusen tack till er alla för tippsen, jag hade ingen aning vart jag skulle börja.

Jag ska kolla på grid stopper och bleeder, verkar vettigt.

Jaha, nu ska jag kolla nästa förstärkare som fått fnatt....
Visst är det konstigt att allt går sönder samtidigt? helt plötsligt brinner CDn upp för två veckor sedan och sen blir det knas med båda förstärkarna på en gång. Allting kommer på en gång liksom, strange shit.

Jag startar en ny tråd om den andra stärkaren så får vi se vad ni tror att det är för knas med den,

Ha det!

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  15:26:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tänkte nog det. Bra att det löste sig.

Motståndet mot jord i den positionen vid gallret heter "gallerläcka" på svenska. "Bleeder" kan ju vara lite av varje.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000