Ska in & löda i mina Evidence 470 så jag får bort gafflarna på alla elementen. Då ska jag även lägga modellera på korgarna osv. Lådan känns ju rätt stabil & resonans död men ska jag då även sätta i dämpmatta på väggarna ? Funderar även på att sätta sånt våfflat dämpmaterial på bakväggen i lådan vad tror ni om detta ? Har sett folk som bygger egna lådor då brukar dom använda sånt. Eller ska man bara nöja sig med lödningen?
Stag är bättre än dämpmatta i de flesta fall. Fronten är kritisk av tre skäl. 1. Den är försvagad av urtagen till elementen 2. Den är den yta som först tar emot reaktionskrafterna från baselementet 3. Den är riktad mot lyssnaren så svängande väggar skickar oljudet mot lyssnaren
Kostar man på att byta gafflar kan man också se till att delningsfiltret hamnar i en egen låda (pga mikrofoni hos kondensatorerna
Filtret brukar sitta bakom den nedersta eller i mellan två element där satt de när jag var in i ett par Dali för ett par år sedan. Dali använder sig av elektrolyter till kondensatorer rätt lågt upp i deras serier det kanske är läge att byta till plastfilm i stället det gjorde jag i mina Dali tyvärr har jag glömt modellnr men det blev en påtaglig förbättring. Att ha filtret utanför är nog den bästa uppgradering som finns.
anders
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
ut med filtren. dämpa lådan med asfalltsmatta. modellera på korgarna & magneterna. löda så man får bort snabbkopplingarna på alla element. snygga till fårullet det ligger ju bara typ i tryckt.
Borde väll gå att typ skruva filtret på baksidan? Det där med löda in andra saker i filtret vill jag inte ge mig in på helt själv.
Borde väll kankse göra en del, de tråkiga är att sen finns de inge mer jag kan göra själv...
Nu har jag lagt lera på elementena jag la även sånt på filter komponenterna istället för att flytta ut dom vet att det inte är lika bra men så får de bli. Funderar på om jag ska typ spänna en asfaltsmatta över filtret då stänger man ju in det så att säga? Så nu är de bara handla massa matta i mon & sen i med ullen & tråklöda men de gick bra när jag bytte ut terminalerna.
Lugn å fin Moddningar är kul men gör inte allt på en gång för då vet du inte vilken mod som gjorde vad.
Gör en sak i taget. Lyssna ett tag å gör nästa grej.
Då får du full koll på hur stor skillnaden mellan varje steg är. Vissa saker förbättrar inte så mycket som man önskar. Det kan även bli sämre när moddnings djävulen smyger på.
Mvh...
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit
Nej de är sant men nu ligger alla element på golvet orkar inte hålla på skruva i till & från så gör allt på en gång. Kan inte tänka mig att det kommer försämra ljudet med dessa saker.. kan bafra bli bättre..
Jaha det här verkar bli redigt bra . Blev klar i går kväll så har inte lyssnat så mycket ännu men kan ju rekomendera detta ingrepp till alla oss som har lite budget Hifi.