HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ten med eller utan bly?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/23 :  17:48:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Jag har sökt på "ten" utan framgång. Men någon stans
i bakhuvudet tycker jag mig ha sett frågeställningen.


Ten med eller utan bly?

Är det skillnad på ten för reparationer
och nyproduktion?




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/23 :  17:53:05  Show Profile Send esl a Private Message
Sök på tenn

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/23 :  17:58:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
för säkerhets skull gjorde jag det också

jag stavar mycket illa som Ni vet


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/23 :  18:29:28  Show Profile Send esl a Private Message
Det finns direktiv för att fasa ut blyet ur elektronik.
bilindustrin har börjat fasa ut och mobilmarknaden har varit blyfri flera år.
Det finns vissa nackdelar med att inte ha bly i lödtenn men genom processförbättringar uppnår man lika hög eller högre kvalitet idag.

För reparation rekommenderar jag blyat lödtenn då det är enklare att löda.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/23 :  18:37:44  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Ja, jag har läst en tråd någon stans där detta diskuterades.

I bakhuvudet var det två olika som gäller, som Du skriver.
Men jag vill minnas att blanda blyat och oblyat skulle vara
en fadäs.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/10/23 :  18:38:20  Show Profile Send pix a Private Message
Blyfritt är svårare att löda med

Det kornar sig en aning, flyter inte lika bra och ger inte samma fina blanka yta som blyat tenn ger.
Blyfritt kräver högre temperatur, vilket i sin tur kräver kortare uppvärming av komponenten för att inte ge skador

Blyat har större benägenhet till sk, "whiskers" (morrhår) vilket är ett fenomen där "spröt" växer ut från tennet under lång tid, vilket kan vara ett problem med långlivade produkter och väldigt liten "pitch" (täta lödanslutningar).

Annars, för en erfaren operatör så fungerar bägge alternativen bra.

Meningarna går isär huruvida det går att blanda blyat med blyfritt vid reparation.
Men jag tror att detta är "overkill" och man med lugnt samvete göra detta.
Det går fö. att få blyfria komponenter förtennta med blyat tenn, för att fungera i en blyad lödprocess

Att Blyfritt innehåller silver, får ofta snakeoil-folket att gå igång.. Men dels är andelen silvret marginellt, men framför allt är lödresultatet så ohyggligt mycket viktigare.

Jag har bägge typen av tenn, men jag använder blyat "all the way" för det bättre slut resultatet
Man kan diskutera huruvida blyfritt är mer miljövänligt. Jag har min uppfattning, men det börjar bli lite OT..

/Pix


[Edit stavfel]

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/10/23 18:41:14
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2009/10/23 :  18:45:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hur länge ska det gå att köpa blyat i affärerna då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/10/23 :  18:53:05  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Hur länge ska det gå att köpa blyat i affärerna då?

Så sant..
Bly är inte nyttigt, men blyat tenn har ersättare som inte är nyttiga de heller...
Men bly är en mer känd "miljöbov" vilket gör det mer politiskt korrekt att plocka bort
Lite samma sak som väteperoxid (etsning) eller avfettning. Man förbjuder "det som funkar" och i stället så får man använda litervis för att få något resultat. Slutresultatet är knappast mer miljövänligt..

Obs, detta är min personliga uppfattning, och jag vet att andra tycker anorlunda
/Pix

[Edit] Var tvungen att tömma lite till...
Nu vill man förbjuda glödlampor för lågenergilampor som innehåller kvicksilver. Snart tar de väll elektronrören ifrån oss..
Hur gör vi då

...bygger förstärkare med halvledare ??




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/10/23 19:00:15
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/23 :  19:22:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Det finns mycket hyckleri inom detta vi kallar "miljöarbetet".

Jag ska inte trötta ut Er med mina erfarenheter i ämnet.
Men jag kan ge pix rejält "artilleriunderstöd".

Kretskorts tillverkning låg jag precis och läste om.
Men vi får ta dom frågorna senare.

quote:
Blyat har större benägenhet till sk, "whiskers" (morrhår) vilket är ett fenomen där "spröt" växer ut från tennet under lång tid,


Min Marshall har varit lite "lynnig". Ibland funkar distkanalen
och ibland inte. Skulle dessa morrhår kunna vara orsak. "Stärkan"
är från mitten på 80-talet.
Vad använder man för att få bort morrhåren?
Abrasiv borste?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/10/23 :  19:25:07  Show Profile Send B-200 a Private Message
Det skall vara lödat med det det var lödat med från början om det är rep. arbete. Själv gillar jag att löda med blytenn om det ej varit lödat innan, tycker att de håller bättre.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/23 :  19:39:13  Show Profile Send Thzar a Private Message
Det är inte blyet som är "farligt" för processaren utan flussröken och den är mångdubbelt farligare med blyfri användning än blyat pga fluss mängden är mer i oblyat.

http://www.nordicnet.se/nyheter/id/18832/

http://www.matronic.se/Infoblad/filtronic/halsorisker.pdf
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/10/23 :  19:50:06  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Skulle dessa morrhår kunna vara orsak

Nja, Jag tror inte att du har "fine pitch" komponenter i Marshall stärkaren
Problemet finns oftast i konstruktioner med mkt små, ytmonterade komponeneter, och då oftast med elektronik som ligger stilla

T.ex bilelektronik är rel. befriad från detta då vibrationer bryter dessa whiskers innan de hinner göra skada
Även elektronik som kan tåla en kraftfull uppstart är förskonade då dessa whiskers är tunna och brinner av vid rel låga strömmar.

Problemet finns altså i första hand bland i strömsvag elektronik som ligger still under lång tid. Och som måste fungera direkt vid uppstart (typ militär elektronik)

Det är nog större risk att få problem med whiskers i CD-spelaren än i förstärkaren

Här en bild hur dessa "morrhår" kan se ut


Whiskers finns även bland blyat lod, men tillväxen går snabbare med blyfritt lod

/Pix


[Edit] tillägg
Ketskortslack är ett bra skydd mot whiskers, då dessa whisker orkar bryta genom lacken "ut", men orkar inte att bryta genom lacken "in" till intilligande ledare

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/10/23 19:56:18
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/23 :  19:57:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Och på bilden där, hur långt avstånd är det som whiskers har överbryggat?
Jag misstänker att det är väldigt kort sträcka.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/10/23 :  20:02:10  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Och på bilden där, hur långt avstånd är det som whiskers har överbryggat?
Jag misstänker att det är väldigt kort sträcka

Ja precis, det är bara ett problem med sk. fine pitch komponeneter
Så rörsteget klarar sig

Bilden var något jag googlade fram
läs mer här, eller googla på "tin whiskers":
http://www.guardian.co.uk/technology/2008/apr/03/research.engineering

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/10/23 20:03:11
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/10/23 :  20:06:03  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Intressant!
Mycket intressant!
Tack för den "genomlysningen" pix!

Stalltips: Blyat ten.
Gardera med: Oblyat.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/10/23 20:08:58
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/10/23 :  20:30:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har använt oblyat rätt länge nu jag gillar det bättre men jag tror att det beror mer på min lödteknik än vilket material det är på lodet. Angående reparationer så ser jag till att få bort den gamla loden så mycket det går och använder oblyat sedan, jag har provat att blanda de olika sorterna är lite si så där ibland bra ibland dåligt därför tar jag bort så mycket det går.

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/23 :  23:09:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Den mängd bly som DIY- are använder är nog bara ppm (miljondelar) av vad jägare och skyttar lämnar kvar.
Dock kan det vara allvarligare ur arbetsmiljösynpunkt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/23 :  23:11:20  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Missade skriva: Ventilera bort lödångorna!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/23 :  23:35:42  Show Profile Send esl a Private Message
Whiskers är mycket sällsynt i blytenn om det ens existerar.
Whiskers kan bli flera millimeter långa!! Och dom förekommer oftast där man applicerar mekaniskt tryk mot tennet ex.vis pressfit eller om man har en skruv som man drar i kretskortet mot en förtent yta...INTE bra. Och whiskers kan klara över 100mA vilket kan knäcka halvledare vid kortslutning.

Köp några rullar blytenn och ha i lager...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2009/10/24 :  00:18:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Köp några rullar blytenn och ha i lager...

Ja det är nog bäst.
Är kanske benen på komponenterna redan blyfria?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ckghagen
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/10/24 :  02:46:16  Show Profile  Visit ckghagen's Homepage Send ckghagen a Private Message
köpte 100g traditionellt 0,7mm ten sist
framförallt pga lägre löd-temperatur

Stationär Silverstone TJ06,Intel X25-M G2 80GB SSD, Win7 64, ASUS M3N-HT Mempipe, AMD 965BE(3900), RAM 4GB 800mhz, 8800GT 1GB OC, Dell 24" 2405FPW, X-FI ex music, Bärbar Acer AS4315-051G08Mi, Vista32, RAM 1,5GB, HDD 250GB, Ljud Anläggning QLN 604MK2, QLN SUB 82, XTZ Class-A100DII Silver, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/24 :  10:00:10  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Den absoluta merparten av alla komponenter har varit blyfria i många år, undantaget mil-specade och medicinelektronik, där blyfritt inte är tillåtet pga oklar tillförlitlighet.

Nya komponenter löds helst med blyfritt lod, välj SnCuAg legering, det ger bäst resultat, vettig smälttemp,218 grader, och fungerar ihop med SnPb.

Tennlegeringar mid vismut går inte att kombinera med blyat lod, den resulterande kompositlegeringen får en smälttemp under 100 grader, inte så bra på ett kollektorben t.ex.


Hoppsan, hade uppfunit ny legering Zn ska vi inte ha med

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/10/24 10:44:59
Go to Top of Page

ckghagen
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/10/24 :  22:30:41  Show Profile  Visit ckghagen's Homepage Send ckghagen a Private Message
förekomst av vismut ?
218 grader räcker verkligen det

Stationär Silverstone TJ06,Intel X25-M G2 80GB SSD, Win7 64, ASUS M3N-HT Mempipe, AMD 965BE(3900), RAM 4GB 800mhz, 8800GT 1GB OC, Dell 24" 2405FPW, X-FI ex music, Bärbar Acer AS4315-051G08Mi, Vista32, RAM 1,5GB, HDD 250GB, Ljud Anläggning QLN 604MK2, QLN SUB 82, XTZ Class-A100DII Silver, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/26 :  07:04:43  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Vismutlegeringar kan finnas i produkter från Japan och Korea de senaste åren. Går utmärkt att löda med SnCuAg men med högre temp, spetstemperatur uppåt 450 grader för att vara säker på hel omsmältning. Men använd inte blyat tenn vid lödning i modernare (efter 2000) japanska apparater.

SnCuAg har smälttemp 217-218 grader beroende på fabrikat/andel silver.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/26 :  21:48:52  Show Profile Send esl a Private Message
Ingvar: Varför inte använda blyat i Japanska apparater efter 2000?
Bly lod fäster utmärkt på ickeblyat!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/26 :  22:34:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Lod skall inte fästa på en tidigare lödning, det skall smälta samman med det gamla lodet.

Det är här problem kan uppstå, om originallödningen/mönsterkortet är byggd på vismutbaserat tenn kommer den resulterande legeringen att ha en smälttemperatur på ca 95 grader, dvs varenda kollektorben kommer att hänga i en halvflytande sörja under drift.

Om originallödningen är SnCuAg, vilket är vanligast, kommer blyat tenn att smälta långt tidigare än originallödningen och resultatet är en horibelt dålig kallödning som ser jättesnygg ut då blytennet ligger som en kaka ovanpå.

Det vore kanske på sin plats att inse att detta är inte en fråga om tycke och smak, utan om ren kunskap.

Jag har varit verksam i den svenska elektronikindustrin i över 25 år, var produktionschef och kvalitetsansvarig hos en större elektroniktillverkare 95-06, och drev hela ROHS-processen med övergång till blyfri process. Jag vet exakt vad jag talar om.
All form av blandning blyat/icke blyat bör undvikas, SnCuAg fungerar ganska bra ihop med blyat men blanda inte i onödan.
Den som jobbar med äldre komponenter eller snickrar/moddar/lagar i apparater byggda före 2000 skall naturligtvis använda blyat lod.
Ett extra aber är att blyfritt lod äter lödspetsar i en vanvettig fart, den som jobbar mycket med nyare grejer br skaffa spetsar för blyfritt och vara beredd att byta ofta då dessa spetsar är urusla för blyad lödning.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000