HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD - ett skitformat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/10/15 :  15:38:21  Show Profile Send llerk a Private Message
Har själv en Krell SACD som går ihop med Sonus Faber och Nordost. Tycker inte att SACD "färgar" ljudet. Har ex. Patricia Barber på båda formaten. Tycker helt klart att SACD formatet låter bäst. Men som sagt smaken är delad...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/10/15 :  15:48:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
"De hävdar att SACD är ett riktigt skitformat som färgar ljudet i och med att sinusvågorna inte är "släta och fina" utan består av små sinusvågor i sig om man analyserar dem."

Antingen så har du missförstått vad han sa eller så har han ingen aning om samplingsteori för det stämmer i både DVD-A och SACD fallet(och cd-fallet). Det är inget som är specifikt för DSD eller SACD. Det låter lite konstigt att HD inte skulle förstå en sån fundamental sak?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/15 :  16:32:15  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Han sa så, helt ordagrant.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/15 :  19:14:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"whiskyman jag har inte läst någon hifi tidning sedan 70-talet."

Hej då ber jag om ursäkt.Första gången som jag sa, som jag hörde SACD var som sagt på en Accuphasespelare som är optimerad för just SACD.Men skillnaden mellan formaten anser jag vara så stor att olika mastring inte egentligen skulle göra någon skillnad.

Min första spelare är en Pioner DV-747A som enligt säljare inom just Pioneer skall vara en av de bästa som Pioneer gjort.Men jag har både testat på en Bladelius Gondul M samt min nuvarande Gondul 3 och jag har varje gång klart märkt hur mycket mer information det finns på DVD Audio samt även blivit förvånad a att SACD inte är bättre än vad jag tidigare här uttryckt. Uppskattar dock inte när det jag skriver kallas för skitsnack därav varför du kan ha tolkat det jag skrivit som irriterat. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/10/15 19:40:58
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/10/15 :  20:18:09  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Skitformat?! , jag tycker att SACD oftast låter bättre än CD formatet men att det hänger mer på inspelningen än formatet. Föredrar exempelvis Barber´s Café Blue på FIM´s guld CD framför MoFi´s SACD. Sedan kan det ju också, som Harry up skriver, bero på att de använder olika master. (Hade tidigare Gondul 3 och nu M)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/15 :  21:17:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker nog inte att du whiskyman ska ta det personligen. Det var ju faktiskt någon på Harmony Design som tydligen hade sagt att SACD är ett skitformat vilket jag tycker är rent skitsnack. Det är ju tydligen många som också vittnar om att SACD låter t.o.m bättre än CD vilket inte nödvändigtvis behöver vara sant men dom tekniska förutsättningarna borde ju ändå finnas. DVD-A låter ju också bra även om det är knöligare att använda, men jag skulle tro att det egentligen är knappast någon som kan höra någon avgjord skillnad mellan de här två formaten utan att veta vilket dom just lyssnar på. Vad är det egentligen vi vill med vårt lyssnande. Är det musiken eller tekniken. Jag skulle tro att det vore bättre att satsa på bra högtalare modell större om man vill uppnå sitt nirva när man lyssnar på favoritmusiken.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/15 :  21:25:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej okey då är allt klart.Jag är ju en av de som tycker efter de gånger jag hört just SACD just att det låtit bättre än cd. Vet dock inte varför, men det här gäller ju även annat inom hifi där det finns vissa märken som man helt enkelt inte får kritisera för hur de låter.Sedan när det gäller högtalare så tycker jag inte att de dyraste eller för den delen mest prisade egentligen behöver vara bäst helt enkelt eftersom vi ju alla har olika hörsel och smak för hur vi vill att det skall låta.MvhKristofer
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/15 :  23:22:32  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har tre olika SACD spelare, bland annat världens bästa Pioneer 668!! (nu tycker ju jag inte att den ÄR världens bästa men vissa kallar den det...)

Det är skillnad på SACD spelare, likväl som det är skillnad på DVD audio spelare och hör och häpna! Även CD spelare låter olika.

Faktiskt är det så att olika mastringar till de olika formaten inte görs lika.

Min bild av SACD formatet är definitivt inte att det är SKIT!!
Det är det bästa formatet jag har testat! Och jag har ganska många skivor.
Bland annat ett 20 tal OPUS 3 där jag har samma skiva i CD HDCD samt SACD.
SACD låter bäst HDCD näst bäst och sist CD.
Nej jag tycker inte att CD låter SKIT heller. Men det låter inte bättre än SACD.

Välkommen hit på en provlyssning!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/15 :  23:38:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en CD från Reference Recording som innehåller ett antal inspelningar både med och utan HDCD. Jag vet inte om det är någon större skillnad egentligen. Är det så? Vad är egentligen skillnaden?
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/16 :  08:51:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
HDCD har 20-bitarsljud, vanlig CD har 16-bitars. Det är en klart hörbar skillnad mellan dessa format, HDCD upplevs som luftigare och mer detaljerat. Tyvärr så tillverkas det färre och färre skivor med HDCD...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Wallinder
Starting Member

21 Posts

Posted - 2009/10/16 :  09:37:38  Show Profile Send Wallinder a Private Message
Säg till om jag glider utanför trådämnet, men min fråga handlar iaf om SACD.

Jag lagrar mina skivor digitalt och har lagt in dem mha EAC för att få en korrekt kopia. Uppspelningen sker via en dator som jag har kopplat en D/A-omvandlare till. Jag tycker det är riktigt smidigt och har verkligen fastnat för konceptet.

Iaf, vissa av mina skivor har både CD och SACD. När jag lägger in dem så lägger jag in "CD-delen". Finns det något sätt att lägga in "SACD-delen" bit-perfect, dvs exakt som informationen ligger på skivorna.

Jag har sökt och läst på nätet och den enda lösningen jag har hittat är att rippa via anlog väg. Detta innebär givetvis att min inte får en exakt kopia oavsett hur bra utrustning man använder för att spela in SACD:n.

Några tips?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/16 :  12:49:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
HDCD upplevs som luftigare och mer detaljerat

Jo är jag nog inte rätt person att uttala mig om just detta men det jag hört av just HDCD stämmer med din uppfattning. Men jag vidhåller ändå att jag tycker att DVD Audio ger ännu mer information och en större upplevelse. MvhKristofer
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2009/10/16 :  15:59:42  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag menar att man beger sig ut på tunn is när man sågar ett audioformat. SACD har flera fördelar varav en är att små entusiastbolag fortfarande ger ut material på det. Det kan ju inte vara helt betydelselöst att det finns nya fonogram att köpa???


http://sa-cd.net/showtitle/2634

Som sagts tidigare är det mycket svårt att jämföra formaten under likvärdiga villkor. Det krävs i så fall framställning av speciella testfonogram annars testar man ju inte formatet utan även inspelning/produktion/mastring.

Man kan inte ha en åsikt om vilket av formaten CD, SACD eller DVDA som är bäst eftersom det är fysik.
DVDA är på tekniska grunder totalt överlägset allt annat utom Blue-Ray audio som i sin tur är samma sak som DVDA. ( PCM 24/96 eller 24/192 )

Men vem bryr sig???
Problemet nuförtiden är ju att musikproduktionerna generellt sett blir sämre och sämre. Det är ju mycket sällan som en inspelnings tekniska kvalitet ens kommer i närheten av CD-formatets tekniska potential. Tvärtom görs ju musik i dag så att den är perfekt för inspelning på kassett! Kanske skulle släpa fram mitt gamla Nakamichi-däck och testa?

Jag tycker att både CD, SACD och DVDA är tillräckligt bra helt enkelt. Jag har CD som låter helt fantastiskt bra och SACD och DVDA så usla att dom aldrig borde ha kommit ut på marknaden.

Åsikten att en spelare måste kosta ett visst belopp för att kunna vara bra tycker jag är lite sorglig och kommer enligt min åsikt från människor som inte förstår så mycket om hur sånna här saker fungerar....


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/16 :  18:45:55  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
HDCD upplevs som luftigare och mer detaljerat

Det har jag inte märkt trots att jag har en ganska så luftig rigg.
esl. Jag är intresserad av att göra en utvärdering med dig om du bor när mig.

AndersP
quote:
Jag tycker att både CD, SACD och DVDA är tillräckligt bra helt enkelt.

Håller med dig. Men jag tycker att de här audiofila bolagen går bort för min min del. Det är sällan som dom släpper något som det är något större värde i. Jag önskar att bolagen som ACT, ECM m.fl kunde släppa sina vanliga skivor som SACD/hybrid, det vore något. Annars finns det en ganska stor utgivning av SACD med klassiskmusik.

Edited by - gcs on 2009/10/16 18:46:46
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/16 :  21:12:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att säga att SACD är ett skitformat kan ge intrycket att det skulle vara sämre än CD-formatet. Så är det ju absolut inte.
Jag tycker att man ska vara försiktig med sådana uttalanden. För skulle det stämma så har vi bara skitformat och det tycker jag nog inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/17 :  16:28:50  Show Profile Send 24U a Private Message
Jag fattar inte alls varför vi måste ha denna avdelning eller denna tråd. Hade bara folk haft den goda smaken att säga; "Tack, men nej tack" när CD kom hade vi snurrat våra vax ännu, bara haft vinyl som enda avdelning, diskuterat komplianser, effektiva massor, dämpningar, fjädrat eller ofjädrat och varit sååå lyckliga... Istället för samplingsfrekvenser, bitar och annat osexigt. Ja menar, en SME är ju vacker? En klämbox ser ut som crapp...!

*Skrattar hysteriskt och slänger mig i skydd.*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/17 :  16:33:23  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
JAJAJA!

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2009/10/17 16:35:02
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/10/17 :  17:10:47  Show Profile Send Sceptic a Private Message
....och haft kvar vackra, spännande LP-omslag istället för trista plastaskar.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2009/10/18 :  00:53:34  Show Profile Send tommypeters a Private Message
quote:
Pratade med en kille på Harmony Design om SACD och DVD Audio. De hävdar att SACD är ett riktigt skitformat som färgar ljudet i och med att sinusvågorna inte är "släta och fina" utan består av små sinusvågor i sig om man analyserar dem.

DVD Audio däremot, säger HD, är ett mycket bra format, då det påminner om CD fast har högre samplingsfrekvens samt fler bitar.

Det "färgade ljudet" brukar man mena beror på den mängd brus/skräp som finns i frekvenser över de hörbara, men som vissa säger påverkar de hörbara frekvenserna i alla fall. Som tidigare nämnts kan SACD ge högre distorsion i diskanten. Jag kan inte göra någon rättvis jämförelse eftersom min DVD-Audio-spelare är så mycket bättre än SACD-spelaren.

Men, SACD innehåller DSD, men det är väldigt svårt att behandla DSD. Många skivor mixas i PCM (eller DXD, som liknar PCM mycket mer än DSD), många spelare måste också omvandla DSD-signalen till PCM då någon ljudbehandling ska göras.

Så, även om SACD låter "tillräckligt bra" och kan låta lika bra som DVD-Audio, så är det lite grann ett "onödigt format" pga krångligheten. Att studiorna fortsätter ge ut SACD-skivor, men extremt få DVD-Audio släpps, beror väl antagligen mest på att SACD-skivor inte går att kopiera. (Musiken kan kopieras, men då får man göra DVD-Audio av dem, och det är rätt krångligt)

quote:
Hur ska man rättvist kunna jämföra SACD/DVD-A med en vanlig CD. SACD/DVD-A kan bara avlyssnas analogt och det kan ju vara så att omvandlingen till analogt inte är så bra.

Snack. Meridian kör DVD-Audio digitalt, Denon och Pioneer kör både SACD och DVD-Audio digitalt via DenonLink/iLink. TacT har väl också en digital lösning.

quote:
DVD-A låter ju också bra även om det är knöligare att använda
Beror ju på vilken spelare man har. Med min spelare väljer man Open och stoppar i skivan. Väljer man sedan Close får man menyn, trycker man istället Play spelar den direkt på samma sätt som en SACD.

quote:
Jag har en CD från Reference Recording som innehåller ett antal inspelningar både med och utan HDCD. Jag vet inte om det är någon större skillnad egentligen. Är det så? Vad är egentligen skillnaden?

quote:
HDCD har 20-bitarsljud, vanlig CD har 16-bitars. Det är en klart hörbar skillnad mellan dessa format, HDCD upplevs som luftigare och mer detaljerat. Tyvärr så tillverkas det färre och färre skivor med HDCD...

HDCD är ju inte äkta 20 bitar, man kodar in 20 bitar i 16 med lite finesstänk. Men spelar man upp en HDCD utan att ha en avkodare som klarar av det så blir diskanten sämre än från motsvarande rena CD.

quote:
Iaf, vissa av mina skivor har både CD och SACD. När jag lägger in dem så lägger jag in "CD-delen". Finns det något sätt att lägga in "SACD-delen" bit-perfect, dvs exakt som informationen ligger på skivorna.

Jag har sökt och läst på nätet och den enda lösningen jag har hittat är att rippa via anlog väg. Detta innebär givetvis att min inte får en exakt kopia oavsett hur bra utrustning man använder för att spela in SACD:n.

Det går endast med en hel del krångel, dvs en ombyggd SACD-spelare och en PC med synkade ljudkort med digitala ingångar. För jobbigt för att vara värt det (de ombyggda SACD-spelarna används till Meridian/TacT).

Problemen för alla HD-formaten är skräp in-skräp ut. Flera SACD är gjorda från vanliga CD:n, Silverline har på liknande sätt skämt ut sig på DVD-Audio (bl.a. gjort DVD-Audio från halvtskiga soundboard-inspelningar från konserter), de flesta konserter på Blu-ray är 24/48.

Men lyssnar man på norska 2L, som ofta skickar med både en SACD och samma musik på Blu-ray i hög upplösning, då hör man hur bra inspelningar kan låta! Eller AIX Records och DVD-Audio.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/18 :  14:57:27  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Snack. Meridian kör DVD-Audio digitalt, Denon och Pioneer kör både SACD och DVD-Audio digitalt via DenonLink/iLink. TacT har väl också en digital lösning.

Problemet är bara att man är bunden till att köpa stärkare från samma tillverkare som SACD/DVD-A spelaren. När jag köpte min 757 från Pioneer fanns ännu inte några förstärkare för Ilink. Nu när jag har HDMI fungerar ändå ingen digital överföring av SACD/DVD_A. Att köpa en Meridian som bara klarar att spela CD och ett stendött format som DVD-A är bara dumt. Beträffande HDCD gjorde jag idag lite lyssningstest med några skivor. Vet ni vad jag kunde konstatera. Jo skivor med HDCD var frekvensbegränsade vid 20.2KHz medans vanliga CD som regel har frekvenser upp till 21.6KHz. Nu har väl det kanske inte så stor betydelse men det verkar som om HDCD tekniken inte medger högre frekvenser upp till 20,2KHz. Sedan spelade jag en testskiva från RR som innehåller samma musik både med och utan HDCD. Här kunde man konstatera att när man spelar spåren utan att HDCD är inkopplad. Då kan man se att material som är inspelat med HDCD men inte avkodat höjer diskanten med 6-8dB över 12KHz jämfört med samma musik som inte är HDCD encodat. När man sedan avkodar/decodar musiken blir det samma som på en vanlig CD. Sedan det här med 16 och 20 bitar. En CD kan inte bli något annat än 16bitar. Man skulle kunna jämföra HDCD med Dolby brusreducering med den skillnaden att med Dolby höjer man nivån från 1,2KHz när man spelar in. Sedan sänker man nivån omvänt vid avspelning. Det är möjligt att HDCD också är nivå beroende ungefär som Dolby.
quote:
Som tidigare nämnts kan SACD ge högre distorsion i diskanten.

Ja det är sant men den distorsionen ligger långt högre upp än vad vi kan höra. Jag har vid något tillfälle importerat CD-skivor på hårddisk med 96KHz. Sedan har jag spelat av skivorna med halva hastigheten i datorn och gjort en FFT analys. Man kunde då se att det finns en hel del skräp vid 26KHz. Först skär man av vid 22,6KHz med ett mycket brant filter, men sedan kommer det tillbaka med full nivå. Men vad gör det eftersom vi ändå inte hör det.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/10/18 :  20:19:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nä, man är inte bunden att köpa samma märke, en del går att kombinera. Disten kan mycket väl ge restprodukter i form av IM som är hörbara. Och så drar det nyttig energi ur stärkaren där kanske högtalarna har väldigt låg impedans. Inte helt enkelt att testa och definitivt klargöra vilka ljudmässiga skillnader som kommer utifrån dom olika formaten.
Att köpa Meridian skulle jag nog inte kalla som en så dum idé, dom låter bra. Och det går som sagt att bygga om många spelare så at det passar Meridian direkt.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/10/18 :  20:28:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Snack. Meridian kör DVD-Audio digitalt, Denon och Pioneer kör både SACD och DVD-Audio digitalt via DenonLink/iLink. TacT har väl också en digital lösning.


Problemet är bara att de digitala lösningarna kom först när både DVD-A och SACD var på väg ut.
I början så tillät helt enkelt inte skivbolagen (bokstavligen talat, det var ett vilkor i licensavtalen för båda formaten) digital överförning pga räddslan för piratkopiering. Ex. Denon fick så vitt jag förstår kämpa rätt länge innan deras Denonlink blev godkänd.

Att det senare blev tillåtet beror nog mest på att det är en så liten marknad.

Att man kan använda digital överföring för HD ljud med Bluray beror ju endast på att skivbolagen tror att kopieringskyddet är tillräckligt starkt.


Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/10/18 :  21:06:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Okodat är det bara upp till 24/48 som är tillåtet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2009/10/19 :  00:48:57  Show Profile Send tommypeters a Private Message
quote:
Problemet är bara att de digitala lösningarna kom först när både DVD-A och SACD var på väg ut.

Meridians lösning kom 2002.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/10/19 :  01:01:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Meridians lösning kom 2002.


Vilket var flera år efter att DVD-A formatet specades och 3-4 år efter lanseringen. Min äldsta DVD-A skiva släpptes 2000 och då gick det faktiskt att hitta DVD-A skivor i en del butiker. 2002 var det nog ganska klart att ingen av de större bolagen var beredd att verkligen satsa på formatet.
Jag tror inte jag har någon DVD-A skiva producerad efter 2002 (även om jag köpt dem senare); fast å andra sidan har jag bara 5-6 stycken.

SACD har ju i jämförelse klarat sig något bättre pga att de går att spela i vanliga CD spelare.





Edited by - f95toli on 2009/10/19 01:02:48
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000