HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang fasinställning på sub...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/16 :  14:06:32  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Någon som har ett bra knep hur man ställer in fasen rätt på en subwoofer?

Jag måste erkänna att mina guldöron inte fungerar så värst bra när det gäller att höra om basen spelar i fas med högtalarna eller inte!

Någon har sagt till mig att då basen låter som högst vid lyssningspositionen... då har man rätt inställning på fasen! Är det något som andra håller med om eller?

Jag har subben seriekopplad med högtalarna, så om allt vore korrekt inuti apparaterna borde min fas vara inställd på 0 grader för att vara korrekt. Eller? Jag tycker subben låter bra både på 0 grader och 180 grader! Däremot så blir basen vid lyssningspositionen betydligt djupare om jag ställer fasen på 180 grader. Då kanske det är 180 grader som är rätt inställning... eller?

Tips emottages tacksamt!

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/10/16 :  14:44:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter det bättre med fasvänt, kör då fasvänt...

Det finns inga rätt och fel vad gäller detta, utan man får köra lite på känn.

Grejerna mår ju inte dåligt av att du gör på det ena eller andra sättet. Finns heller inga standardsvar på hur fasen ska stå. Det beror på placering, rum, utrustning osv osv...

Be nån polare om hjälp att byta fasen när du sitter i lyssningsposition. Kör samma låt flera gånger och lyssna. Polaren ska inte säga vilken fas subben står i. Kör på tills du storknar och kan avgöra vad som funkar bäst hemma hos dig.

Bra tips för placering är att ställa subben i lyssningsposition och sedan spela musik. GÅ runt i rummet och lyssna efter var basen låter som bäst. Ställ subben där basen låter bäst och sedan finjustera.

Att basen låter tunn och inte hänger med kan vara ett tecken på tokig placering eller felaktig fas.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/10/16 :  15:59:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Finns inget som säger att du har "rätt" fas från slutstegen, så var det för mig.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/10/16 16:00:09
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/19 :  14:40:12  Show Profile Send 24U a Private Message
Dra upp delningsfrekvensen så man säkert vet att de spelar in i de högtalares frekvensregister som de skall stötta och flippa fasen mellan lägena. Där man hör den högsta basnivån (obs inte nödvändigtvis att det låter bra!) där samverkar basen i högtalarna med subben = i fas.

Det som sedan skall till är ju neddragning av frekvens till brytningen i rummet mellan systemet och subben och volymanpassning. Om man kan höra att man har en sub igång, är den i regel felställd. Vill minnas någon sade att REL har en vägledning på sin hemsida. Kolla där.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/10/19 :  14:46:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man brukar även höra eftersläpningar i basen om fasen är fel eller om den står fel i rummet.
Ibland kan vänd fas låta bättre pga placering.
Jag hade börjat å lyssna efter elaka resonanser vid olika placeringar.
Sen gått vidare med integreringen.

Här hemma så kan jag aktivera 3 olika resonanser beroende var på den främeväggen subben står.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/10/19 14:48:00
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/19 :  17:34:43  Show Profile Send dwain a Private Message
Just det där med att integrera en bas är verkligen svårt. Jag har en låda som är lite svår att konka runt vilket gör det svårt att få den i lyssningsposition. Jag märkte att när jag skulle få ihop det hela fanns det två olika val. Antingen mkt bas och dålig djupbas eller lite bas och bra djupbas. Jag valde det senare då jag kännde att det var roligare
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/19 :  22:39:02  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Antingen mkt bas och dålig djupbas eller lite bas och bra djupbas. Jag valde det senare då jag kännde att det var roligare
Basen ska knappt märkas när man slår på den, men den ska saknas när den stängs av. Otydligt nog?
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/20 :  11:57:57  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har bestämt mig för att inte bry mig om den spelar helt i fas eller inte, jag har valt det läge där jag tycker den låter bäst helt enkelt... även om det innebär en viss sänkning av nivån. Bäst att låta öronen avgöra!

Annars är jag inte precis någon basnarkoman heller. Jag har volymratten på ungefär klockan tio vilket gör precis det att den märks först om man stänger av den. Då sätter saknaden in...
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/20 :  13:56:28  Show Profile Send dwain a Private Message
Det här med att basen inte ska höras när man drar igång den. Gäller det även med aktivdelning neråt på topparna?

Jag är lite av en basnarkoman i vissa lägen. Dock bor man i lght numera och då får man vara lite försiktig. Men sist det var fest lyckades någon hitta baskontrollerna på mitt försteg så allt stog på max och mitt 1500watts slutsteg indekerade klipp och jag har aldrig sett min 15tummare röra sig så mkt. Mkt bas blev det

Men millenniumking så länge det låter bra så bör det räcka. Det är när man försöker korrigera en massa som det går fel. Iaf enligt mina upplevelser
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/20 :  14:15:58  Show Profile Send 24U a Private Message
Håller helt med Huzze och flera ovan. Man skall ha mycket klart för sig om man vill ha den som tonkontroll lr att den skall komplettera där ordinarie system naturligt rinner av i basen.

nder de år jag hjälpt folk hemma med sub, har jag dragit följande huvudsaklig erfarenheter;

1) Det är bland det svåraste i en ljudanläggning att få att låta bra.

2) De flesta som jag hjälpt avsåg att använda den som tonkontroll. Det märks när jag återkommit efter ett par dagar, då de i regel hissat nivån minst 5 dB och inte alltför sällan ökat delningfrekvens uppåt så att den fetar upp mellanbasen.

Det som är resan med sub är att komma på hur man vill använda den; som en partyburk för att säljaren i den lokala hifi-handeln sålde på ett analytiskt, ljust hifisystem utan att överhuvudtaget iakttaga kunden och se om det var det som efterfrågades eller om man skall använda den för att komplettera det som inte ordinarie systemet mäktar med.
Det kan man bara själv avgöra, men om man svarar jakande på påstående 1) ovan, skall man nog överväga byta grejor istället för att kompensera och i den övervägande majoriteten av fall kraftigt degradera ljudkvaliteten.

Tycker jag, då förståss...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/20 :  14:17:54  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det här med att basen inte ska höras när man drar igång den. Gäller det även med aktivdelning neråt på topparna?

Det är lite beroende på vid vilken frekvens man delar. Själv delar jag vid 50Hz och då märker man subben först när man stänger av den. Jag har ju inte stativare så jag kan inte direkt uttala mig om vad som gäller då.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/20 :  15:45:57  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag delar aktivt via subbens filter så att slutsteget och stativarna får jobba över 80Hz och subben under. Även då kör jag med principen jag nämnde tidigare. Är inte basnarkoman heller men tycker det är häftigare att höra basen väldefinierat än att känna den då jag gärna spelar på låga volymer.

Edited by - huzze on 2009/10/20 15:47:03
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/20 :  18:53:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Som det är nu kör jag ett par paburkar med en 12tums bas i varje delat vid 66hz ner till baslådan.

Funkar ganska ok. Jag har mer problem med att den basen är helt omöjlig att driva på ett bra sätt.

Men det blir ett par riktiga golvare i framtiden och då slipper jag allt vad baslådor heter
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/20 :  19:01:44  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men det blir ett par riktiga golvare i framtiden och då slipper jag allt vad baslådor heter

Tror du ja! Det blir ännu bättre med en subwoofer till golvare.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/10/20 :  19:24:47  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Tror du ja! Det blir ännu bättre med en subwoofer till golvare.


Både ja och nej! Det beror ju helt på inställningsmöjlighterna samt kvalitet på subben. Finns en uppsjö subbar som man vill stänga av lika fort som man satt på dom..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/20 :  20:12:30  Show Profile Send esl a Private Message
Så här gör jag när jag ställer in fasen på subwoofern.

1: Ta reda på delningsfrekvensen.
2: Spela in en sinuston med denna frekvens på ENA kanalen(samma som delningsfrekvensen)
3: Byt/justera fasen samt justera volymen tills det blir TYST, eller så tyst du nu kan få det.
4: Fasvänd basen 180 grader genom att polvända den.

Gör samma för kanal 2 om du har mer än en subwoofer.
Om det är så att båda subbarna går på samma delningsfilter så gör en justering i alla fall och
lägg dig mitt emellan de två justeringarna.

Det är mycket lättare att hitta minimum än att hitta maximum!!
Med detta sätt kan man justera basen vid delningen inom mindre än 0,5 dB.
Att använda mikrofon skulle ta mycket längre sätt och inte bli lika bra...

Har jag varit otydlig så fråga gärna igen eller skicka PM

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/20 :  20:30:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man nu inte har en tongenerator så finns det ett annat sätt. Man kan ha en testskiva med olika frekvenser. Då väljer man en lämplig frekvens, t.ex 63Hz som är en Din standard frekvens. Den valda frekvensen ska påföras 180 grad. urfas in i subbens båda kanaler samtidigt.(Man får nog tillverka en fasvändare. Det har jag gjort av en XLR vända) Sedan är det det bara att vrida på fasratten till man får minsta möjliga nivå från subben. Sedan vänder fasen rätt precis som esl beskriver. Skillnaden med min idé är att man tar båda kanalerna samtidigt.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/20 :  22:07:35  Show Profile Send esl a Private Message
qcs ?? vill du inte matcha subben med sidosystemet vid delningsfrekvensen?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/10/21 :  14:50:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Dom stora pojkarna använder ju lite andra medel då dom matchar subbar mot sidosystem vid så många frekvenser som möjligt.
Lyssna särskilt på då han påpekar skillnaden i att matcha vid en frekvens och att matcha över ett större område.
http://www.youtube.com/results?search_query=sub+alignment&search_type=&aq=f


Finns en video som innehåller steg 1-8 annars så får man titta på alla lösa och sen så finns aux sub också för subbar på andra ställen i lokalen.

Detta är ett problem som alltså fixas med tids och fasförskjutning. Vilket både gcs och mitt filter tillåter.
Vill man så kan man också läsa http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0240520203/ref=ox_ya_oh_product denna boken vilket jag just nu gör. Vill man försöka optimera så blir det besvärligt.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/21 :  17:13:42  Show Profile Send dwain a Private Message
Här har det trillat in en massa goa tipps

Kanske borde försöka mig på att göra det bättre hemma. Man hör klart och tydligt när basen kliver in och var den står. Även om det låter väldigt fett så är det knappast i närheten med verkligheten. Sen har i min lägenhet så är djupbasen svår att få till. Allt under 30hz ligger på extremt låg nivå. Fick ut mer djupbas hemma i mitt lilla rum
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:43:41  Show Profile Send esl a Private Message
Harryup: Hur menar du att man "skall matcha sub mot sidosystem vid så många frekvenser som möjligt"?

Ett element fasvrider ju hela tiden, en bas fasvrider typiskt 40grader positivt under resonansfrekvensen, noll grader vid resonans och -40 grader några Hz ovanför resonansfrekvensen för att sedan vända tillbaka mot nollnågonstans där vi vill dela elementet aktivt, ovanför detta fortsätter sedan att elementet att fasvrida positivt då induktansen i talspolen börjar dominera elektriskt.

Bäst brukar vara att man låter elementen spela i fas vid delningen i alla fall om man kör baselementen i Dipol vilket ju är det bästa.
Läs: http://www.linkwitzlab.com/Woofer%20accuracy.rtf

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/10/21 :  23:09:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
esl, du har inte titta på filmerna va?
Vad han demonstrerar är en mjukvara ifrån EAW där du kan simulera hur filter inklusive element beter sig och hur fasvridningarna ser ut ifrån respektive element. Sen tidsfördröjer han mellanregistret så att dom överlappar varandra "i fas" i så stort område som möjligt. Alla element kommer spela i fas vid en frekvens om du inte tidsfördröjer tillräckligt. Han vill minimera området där elementen överlappar varandra frekvensmässigt ur fas. Själv håller jag på och testar en del med mina filter och det är klara skillnader. Kommer att ta ett tag innan man tror sig ha rimligt bra justerat.
Du kan se när han ritar med pennan över det område som inte ligger i fas och han samtidigt säger " Here we have big big problems"
Killen som gjort filmerna verkar vara hyggligt duktig, så på en annan site att han designat en installation med mer än 300 högtalare i en sal i Abu Dhabi och använt dom progamvaror han nämner i videon på runt 10 minuter för att sen kunna finjustera efter att alla högtalare sitter på rätt ställe istället för att komma in sist av hantverkare och försöka gissa sig fram till hur det bör bli.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/21 :  23:18:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är väl inte så vanligt att tillverkare anger fasvridningen på sina element, men jag vet en tillverkare som gör det. Hos Beyma kan man se fasvridningen inom hela elementets arbetsområde. Det var så jag jobbade när jag valde vilka element jag ville köpa. När jag valde element ville jag att dom inte skulle fluktuera allt för mycket i fas inom sitt arbetsområdet. Det spelar sedan ingen roll om dom ligger på 0 grader eller -98 grader eftersom man kan vrida till den elektriska fasen i det digitala delningsfilter.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/10/21 :  23:34:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message
hej gcs, du har inte heller tittat på filmerna va?
Man pratar väldigt mycket tidsfördröjning där.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000