HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD vs Blue Ray
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/10/21 :  09:26:50  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Är ljud skillnaden så stor på en vanlig musik dvd jämfört med samma material inspelad på en Blue Ray ? Motiverar det att skrota min gamla DVD apparat och köpa en ny Blue Ray maskin ????

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/10/21 :  10:28:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tja det beror väl på vad du har för krav på bildkvalitet.
Antar att man bör ha en riktigt fin TV för att märka skillnaden - jag kommer inte att byta än på länge, men så är jag ingen större filmfantast heller...

En dum fråga: Kan BR-spelare spela DVD-skivor?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/21 :  10:40:39  Show Profile Send huzze a Private Message
Om du med musik-DVD avser en konsertinspelning så beror det på ljudspåret. Är det dts-HD eller DD-HD (eller vad de nu kallar det) så är det bättre än vanlig DVD. Dock går det ju ofta att hitta musik-DVD med PCM-spår och då är det bättre spec. än CD.

quote:
Kan BR-spelare spela DVD-skivor?
Ja
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/10/21 :  10:43:37  Show Profile Send jonny99 a Private Message
DVD skivor kan innehålla okomprimerat stereoljud av hög kvalitet 24bitar/96khz sampling, och komprimerat multikanalljud. Blu ray kan innehålla okomprimerat stereoljud och multikanalsljud av hög kvalitet. Sen är ju frågan vad det faktiskt finns för ljudspår på de skivorna som innehåller musik som du gillar.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/10/21 :  10:46:11  Show Profile Send sopwith a Private Message
Ja släng ut din gamla DVD om den inte har uppskalning, den musik som finns på BD är just nu mest plinkeplonk/klassisk musik, den går iaf bort för mig då jag avskyr eländet, det finns några DB med hyffsat normal musik oxå och det låter förbaskat bra, dock har jag inte jämfört med en DVD utgåva och är man nöjd med sitt ljud nu så räcker det säkert gott med en "gammel" musik DVD.
Den största fördelen är bilden DB är kanon och det räcker gott med en HD ready tv för att se det, det som var en positiv överraskning är att uppskalningen i maskinen är såpass bra att man knapps ser skillnad på DB och uppskalad DVD, dvs alla mina DVDs har fått ett nytt liv med en lågbudget köpt mest på skoj BD från Samsung.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/10/21 :  13:56:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en LG 370 spelare. För priset 1900 spänn är det grym prestanda trots att det är en ynklig liten lätt plasig låda. Har bara en BD med musik AC/DC Donington med PCM mycket braaa både ljud o bild. LGn funkar fint till vanliga DVDer oxå.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/10/21 :  15:04:07  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Med andra ord: om min DVD är ur funktion borde jag köpa en Blueray spelare.... eller ?
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/10/21 :  18:56:20  Show Profile Send sopwith a Private Message
Köp DB spelare utan tvekan
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/21 :  19:05:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad står DB för?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/21 :  19:46:52  Show Profile Send huzze a Private Message
BluRayDisc fast tvärtom
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:35:06  Show Profile Send sopwith a Private Message
Tack, Huzze, för förtydligan, jag ska försöka få ner i fingrarna det hjärnan tänker nästa gång
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000