HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Korta signalkablar/högt.kablar, vilket är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/09/30 :  11:47:04  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Nu har jag ändrat på uppställningen så högtalarkablarna har blivit för korta. Nu undrar jag vilket som är bäst för ljudet. Att ställa monoblocken bredvid högtalarna och köra korta längder högt.kablar och långa signalkablar eller tvärtom?

Till saken hör att anläggningen står till vänster om högtaleriet så det blir väldigt ojämna längder

Någon som har provat och kan delge sina erfarenheter?

Anläggningen är Cyrus rakt igenom

Cyrus

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/09/30 :  12:17:03  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Signalkablarna är mest känsliga och ska hållas korta! Långa högtalarkablar påverkar inte ljudet lika mycket.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/09/30 :  13:15:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Gäller inte det bara RCA?

Jag har för mig vid balanserat att det är bättre med korta högtalarkablar och längre XLR interconnect än tvärtom. Har jag fått det om bakfoten?

Artphotography
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/09/30 :  13:58:21  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Balanserade kablar är klart mkt mindre känsliga för störningar. Men mina ord gäller för obalanserade diton!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/09/30 :  21:36:29  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Ok, då är jag med. Men nästa fråga är då, finns det någon "perfekt" längd för signalkablarna eller är det inte så noga?

Cyrus
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/09/30 :  21:38:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Den perfekta längden uppnås när kabeln har rätt impedans för tänkt applikation, dvs, det varierar mellan olika kablar.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/09/30 :  23:05:32  Show Profile Send Andrén a Private Message
Jag skulle säga att högtalarkabeln gör störst skillnad, och den är klart mätbar. Den lägger till en resistans i signalvägen och påverkar tonkurvan, betydligt mer än en klokt ihopsatt signalkabel.

Så om du inte har för avsikt att ändra karaktären på systemet skulle jag välja korta högtalarkablar och längre signaldito.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/10/01 :  00:11:54  Show Profile Send Twilighter a Private Message
KLarar fösrteget att lastas ned så skulle jag satsa på korta kablar , ex ställa dem bakochfram direkt bakom högtalaren om du har dessa en bit från väggen. annars så nära du kan och ha kabeln så kort det går :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/01 :  09:07:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man kan faktiskt råka ut för att ljudet blir för kontrollerat och direkt stumt med för korta högtalarkablar.
Det går alltså inte att säga något generellt utan man för helt enkelt testa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/10/01 :  11:47:42  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Här var det motstridiga svar minsann Jag får nog försöka låna/köpa hem några kablar och se vad som blir bäst helt enkelt.

Tack för svaren

Cyrus

Edit:glömde tacka

Edited by - Cyrus on 2009/10/01 11:57:53
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/01 :  13:24:47  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Man kan faktiskt råka ut för att ljudet blir för kontrollerat och direkt stumt med för korta högtalarkablar
Oj oj då måste jag ha väldigt kontrollerat och stumt ljud. Kontrollerat ljud det har jag nog. Men vad är egentligen för kontrollerat ljud? Kontrollerat ljud får man om man har hög dämpfaktor i ett slutsteg. Dämpfaktorn kan förstöras med långa högtalarkablar, och då speciellt om kablarna är tunna. Effekt och tunna kablar går inte bra ihop. Jag föredrar korta högtalarkablar med stor area och här hos mig det låter otroligt bra.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/01 :  14:59:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag minns att QLN-Signatur-högtalare riggades upp hos Radiolagret i Göteborg med högtalarkablar med 10m längd.
Killarna där förklarade det med att det blev för kontrollerat annars och att högtalarna inte fick en chans att spela ut.
Jag började med att experimentera med detta hemma.
Jag lade märke till att man faktiskt kan få för hög dämpfaktor vilket ledet till ett stumt ljud.
Det lät mer musikaliskt och roligare när jag skalade bort några ledare.
Samtidigt fick man inte gå för långt åt andra hållet för då tappade man precision i ljudbilden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/01 :  17:47:27  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det lät mer musikaliskt och roligare när jag skalade bort några ledare.
Musikaliskt det är ett roligt uttryck som jag inte vet vad det är. Svänger det mer om musiken om anläggningen är musikalisk eller kan en anläggning stampa i otakt?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/01 :  17:56:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Istället för längre kablar är det ju bara att sätta ett seriemotstånd av lämpligt värde, billigare också Allra enklast är ju att använda tunna kablar.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/10/01 :  18:52:43  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Musikaliskt det är ett roligt uttryck som jag inte vet vad det är. Svänger det mer om musiken om anläggningen är musikalisk eller kan en anläggning stampa i otakt?

Jag undrar också vad det egentligen betyder. Har fått för mig att det ofta används för att beskriva ett ljud som är snällt och runt. Själv får jag nog hålla med Ekman (tror det var han) när han skrev att en trumpet i verkligheten inte låter direkt snäll och mjuk

quote:
Jag lade märke till att man faktiskt kan få för hög dämpfaktor vilket ledet till ett stumt ljud.

Jag tror jag vet vad du menar, har upplevt det när man gått från ett slutsteg med mindre bra kontroll i basen till ett med bättre vilket kan låta som mindre bas och kanske också lite stumt i jämförelse. Många föredrar ju basen i ett rörsteg av anledningen att den kanske är lite rundare och fylligare. Det här gäller ju i högsta grad även för kablar.

quote:
Nu undrar jag vilket som är bäst för ljudet. Att ställa monoblocken bredvid högtalarna och köra korta längder högt.kablar och långa signalkablar eller tvärtom?

Jag skulle satsa på korta högtalarkablar och lite längre ICs vilket också brukar bli billigare.

Edited by - Sceptic on 2009/10/01 18:59:58
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2009/10/02 :  09:08:31  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Anvender man transistor-forsterkeri der såvel sekundærspenning ock utgångsimpedans er låga måste man fokusera på minimal seriemotstånd eller R(esistans). Det betyder i praktiken så korta & tjocka leningar som møjligt, allerhelst monoblocker omedelbart ved høgtalarne.
Efter att transistoren blev introdurerat ock watt blev billiga konstrueras inte lengre høgtalare flest som dom borde. Sen sekstitallet har produsenterna fokuserat på "lågbas från skoesker" ock even bas-elementerna er blivit designade efter det her syftet.
Vel uppnår man låga ressonanser i små lådor, men det som får lida er dynamiken. Sådant felkonstruerade lådor kan få besvær om dom "øverstyrs" av kraftfullt forsterkeri; dom henger simpetlhen inte med. Verken magnetsystemer eller filterkomponenter klarar av å håndtera strømmen dom får tilført men går i mettning.

Kør man derimot rørforsterkeri med dessas høgre spenning ock utgångsimpedans vil ledningar ha mindre påverknad, spesielt om det också anvends effektiva hornhøgtalare der ett pat watt er alt man behøver.

Men altså; forsøker man att få många watt ut av ett lågimpedant transistorforterkeri ska man holda kableriet kort, tjokt ock allerhelst massivt.




Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/02 :  16:49:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har svårt att beskriva vad jag menar med musikaliskt eftersom det är svårt att sitta och dissikera ljud.
Stumt skulle väl motsvara dött.
Musikaliskt är ju lite flummigt, men jag upplevde att ljudet blommade ut mer.
Ja, det var också flummigt.
Skit i samma, var och en gör som han själv vill och man ska aldrig ta saker för givet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/10/02 :  17:21:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Signalkablarna är mest känsliga och ska hållas korta! Långa högtalarkablar påverkar inte ljudet lika mycket.
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Det är fler aspekter än störkänslighet som spelar in.

Impedansen i högtalarkabeln kan påverka dämpfaktorn på slutsteg/högtalar-systemet om man har låg utgångsimpedans på slutsteget.

Det finns tyvärr inga enkla tumregler utan är systemberoende.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/03 :  17:32:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Gäller inte det bara RCA?

Jag har för mig vid balanserat att det är bättre med korta högtalarkablar och längre XLR interconnect än tvärtom. Har jag fått det om bakfoten?"

Nej det är korrekt och anledningen till att man rekommenderar just att använda långa signalkablar framför det motsatta beror just på att man på signalsidan kan välja just balanserat. mvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000