HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega vs. Copland
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/10/16 :  08:07:51  Show Profile Send John K a Private Message
Söker erfarenheter och kunskap

Är inne på att byta mitt Copland CTA-501 mot ett sett med Rega Cursa 3 (försteget) och 2 Rega Exon 3 (2 monosteg).
Copland:et är ju 2x30 rörwatt och Regan är 2x125 transistorwatt.

Läst lite tester men det är svårt att hitta vettig info. Regan ska ju vara kompetent?!

Anledningen till bytet är att jag har ett par magnepan 1.6 som behöver lite mer kraft än mitt Copland.

Är det ett steg i rätt rikning? Eller blir det ett snedsteg

Erfarenheter?

Editerar frågan lite:
Snyft, hjälp, hur skulle ni ha gjort...
slänger ut frågan för fria spekulation/ideer

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!

Edited by - John K on 2008/10/16 11:38:51

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/10/16 :  12:19:49  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Hörde för några veckor sedan Magnepan 1.6 med ett par monoblock från Audiospace på 30 triod-watt. Det lät oerhört bra, så jag tror att kraftbehoven hos dessa högtalare kanske är lite överdrivna. Å andra sidan var det knappast en fullständig testkörning som jag gjorde, möjligt att annan slags musik eller ett annat rum kräver större doningar.

Bop til you drop
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/10/16 :  12:29:49  Show Profile Send Schulze a Private Message
Ja, det finns många bra stärkare att välja mellan. Själv har jag blivit mer och mer nyfiken på Bladelius Tyr. Den är ju integrerad, jag som alltid haft separata för- och slutsteg. Egentligen vill jag ha så få "lådor" som möjligt, samtidigt vill jag ju inte kompromissa när det gäller ljudkvalitén. Alltid svårt det där.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/10/16 :  13:09:01  Show Profile Send B-200 a Private Message
Låna hem och testa?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/10/18 :  11:18:30  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Gillar du Copland i övrigt finns ju alltid CTA-305 och lämpligt slutsteg till det. Är rätt nöjd med vad jag fått för stålarna. Kör med två klass "D" från Lyngdorf.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/10/21 :  22:25:58  Show Profile Send John K a Private Message
Ställer en fråga, får svar... sen är man tyst själv, illa

Jag gjorde bytet och måste säga att jag är nöjd.
Fick mer kontroll på högtalarna. kanske lite tydligare i diskanten och fastare i basen (mindre blurr).
Men måste nog gå igenom min skivsamling ingen, med andra ord, lyssna mer innan jag kan säga exakt vad skillnaden blev.

Men spontant så blev det bättre. Kan spela lite högre innan välljudet påverkas.

En "latmansfunktion" blev också att det följde med en fjärrkontroll för volymen (det hade jag missat).
Vilken lyx att höja/sänka från soffan, hahaha

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/10/21 :  22:29:41  Show Profile Send John K a Private Message
Beat: Jo jag älskar (hmm) Copland men har inte haft råd att uppgradera på länge...
Blev förälder för snart 3 års sedan. Då ändrades visst "ekonomitänket", hehe, fast till det bättre


Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/10/22 :  01:42:37  Show Profile Send FBK a Private Message
Din Rega kombi lyssnade jag på för något år sedan ihop med högtalarna Bc Acoustique ACT A3 och det var en av det bättre ljud upplevelserna jag har haft.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2009/09/30 :  20:21:13  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Känns det fortfarande fint med stärkarkombon Rega Cursa 3 (försteget) och 2 Rega Exon 3 (2 monosteg)..?

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/09/30 :  20:22:49  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Har inte hört Copland. Men jag vet att Rega är bra ;-)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2009/09/30 :  20:29:17  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Headonist;

Har inte hört Copland. Men jag vet att Rega är bra ;-)

Det var just för att få höra dylika omdömen specifikt om just Rega-stärkare - oavsett om dessa direkt jämförs med andra märken eller om Rega-prylarna s.a.s. bedöms för sig - som jag ställde min fråga. Finns det månne fler som har lyssnat mycket på Regas olika för- och slutsteg, och som vill avge lite omdömen..?

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2009/09/30 :  20:49:09  Show Profile Send John K a Private Message
Har faktiskt bytt från "Regapaketet" till försteget "Antique Sound Lab MGL OTL 32" och slutsteget "Dynamic Precision PA 1"

Jag var väldigt nöjd med Rega men det saknade kraft när man ville spela lite mer/högre

Köpte Antique Sound Lab MGL OTL 32 av JonasY här på forumet (tack för det, föresten) och det känns trevligt att gå tillbaka till rör (saknat det). Lillplutten har blivit ett år äldre och "vet" att man inte får pilla. Får se hur länge det fungerar.

Dessutom har de inbyggd hörlursförstärkare vilket är ett plus.

Dynamic Precision PA 1. Tja, det märks att man går från 2x125 watt till ca 2x700 watt. Det blir betydligt mer kontroll.
Magneplan 1.6 trivs verkligen med mer kraft. Det blev en ny dimension på det hela.

Ljudet, hmm, har inte hunnit lyssna så mycket ännu, men WOW... Svårt att beskriva ljud (eller), men mer kontroll i basen (torrare liksom, inte släpig) och tycker att mellanregister och diskant också känns tydligare (men det har väl mycket med watten att göra).

Nu har uppgradering/utbytes lusten lagt sig för ett tag igen.

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/01 :  09:02:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ljudet, hmm, har inte hunnit lyssna så mycket ännu, men WOW... Svårt att beskriva ljud (eller), men mer kontroll i basen (torrare liksom, inte släpig) och tycker att mellanregister och diskant också känns tydligare (men det har väl mycket med watten att göra).


Nej det har faktiskt inte alls med "watten att göra".Beror i själva verket på hur bra förstärkaren är konstruerad och inte med hur hög den "uppgivna" effekten är. MvhKristofer
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2009/10/02 :  17:58:52  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
John K;

"... Har faktiskt bytt från "Regapaketet" till försteget "Antique Sound Lab MGL OTL 32" och slutsteget "Dynamic Precision PA 1"

Jag var väldigt nöjd med Rega men det saknade kraft när man ville spela lite mer/högre..."

Jag tror dig, men för att göra motsvarande uppgradering som du gjorde, ska man inte bara ha råda att köpa Rega-prylarna, man ska ha råd att uppgradera en sådan kombo... de flesta har nog inte den budgeten. Tack dock för att delade med dig av dina erfarenheter, bäste John! :)

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2009/10/03 :  11:01:52  Show Profile Send John K a Private Message
Okej, jag säger bara "begagnat"...
Min uppgradering kostade bara 500,- (haft lite tur), efter en lång tids sökande på blocket och hifimagasinet.


Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2009/10/03 :  15:54:14  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Bäste John;

"Okej, jag säger bara "begagnat"... Min uppgradering kostade bara 500,- (haft lite tur), efter en lång tids sökande på blocket och hifimagasinet."

Okay. Gratulerar! :)

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000