HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur lagar man svart pianolack på högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/09/25 :  14:35:11  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har fått ett märke på ena högtalaren, cirka 4 mm i diameter. Kan man köpa en liten flaska svart billack och "dutta i"?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/09/25 :  14:55:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Klart du kan. För att dölja ett ev. ljusare material under originalytan osv. Men som nytt blir det inte.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/09/25 :  15:44:38  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Äsch, bara det blir svårupptäckt... Ska man köpa vattenbaserad lack?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/09/25 :  16:04:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Blanda färg i epoxy.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/09/25 :  17:41:42  Show Profile Send Maruder a Private Message
Det finns små flaskor "stenskottslagningsfärg" för ~100:- på mekonomen/autoexperten/liknande, kanske kan funka?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2009/09/26 :  19:32:48  Show Profile Send Peter S a Private Message
En annan variant är att ta den til en kompetent billackerare.
Dom är ibland rena trollkarlar.

Edited by - Peter S on 2009/09/26 19:34:14
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2009/09/27 :  09:53:09  Show Profile Send plundin a Private Message
quote:
Har fått ett märke på ena högtalaren, cirka 4 mm i diameter.


Det är svårt att ge nått bra råd utan att ha okulärbesigtigat skadan!

Visst kan du "dutta i" lite svart färg, men det kommer ju aldrig att dölja skadan helt. Jag skulle börja med att kolla med högtalartillverkaren vad dom använt för lack och vilken ytbehandlingsprocedur dom använder! Är det helblank polyesterlack så kan det funka med stenskottsrepfärg som Maruder funderar på, i bästa fall kommer det att göra att skadan blir kosmetisk mer svårupptäkt. Vill du ha bort den helt så brukar det vara så att man får slipa ner och lacka om hela sidan, men då kanske det blir för kostsammt? ... erfarenheter jag tillängnade mej när jag jobbade extra hos en billackerare i slutet av 80-talet, regel var; att vill du att det skall se perfekt ut måste man lacka om.. Pianosvart är extra svårt att reparera. På fanerade högtalare, till och med laminat kan en skicklig ytbehandlare trolla bort skador hur lätt som helst, men solida färger ger ofta nyansskilnader, och man tror gärna att svart är svart, men svart finns i hundratals olika nyansskillanader!

Man får ju ställa sånnt i relation vad produkten/högtalaren kostade att skaffa!

/plundin


arbetar hos Akkelis Audio
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/09/27 :  19:47:01  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Svart nagellack, extra blank.

Bra möjligheter att applicera rätt mängd,den är mycket billig, lösningsmedlet gör att det fäster mycket bra och lagningen blir utan spår (inga "kanter") och det är lätt att polera.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2009/09/27 19:50:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000