HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserad cd/dvd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sullano
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/20 :  23:50:12  Show Profile Send Sullano a Private Message
Hejsan!

Jag har idag inhandlat mig en Krell KAV-400xi, som bekant har den balanserad ingång vilket jag fick provlyssna på vid köpet. Jisses vilket ljud!! Jag trodde inte skillnaden skulle vara speciellt stor. Men det var inget snack om saken, balanserat är det som gäller!

Min frågeställning då.. Är det någon som har något tips på en schyst cdspelare (med XLR) som även spelar dvdskivor? Tänkte då främst på begagnatmarknaden..

Mvh

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/09/21 :  06:50:26  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=5#rparams=k=s42372152

Dessa är de enda balanserade DVD-spelare som finns på marknaden. Dyra spelare... Satsa på en balanserad CD-spelare + en obalanserad DVD istället!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=53#rparams=k=s42372727

Jag kan själv rekommendera Harman Kardon HD 990 varmt. Man får defiitivt mer välljud än vad man betalar för...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2009/09/21 08:00:56
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2009/09/21 :  08:03:57  Show Profile Send mabron a Private Message
Här finns kanske?:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,46773.0.html
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,46126.0.html
http://www.audiofreaks.no/myweb4/Brukt%20utstyr.htm
Go to Top of Page

Sullano
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/21 :  10:27:50  Show Profile Send Sullano a Private Message
Oherregud, trodde inte på den prisbilden.. Givetvis är det bara glömma en kombinerad cd/dvd utan satsa precis som du nämner på en balanserad cd spelare och behålla min blu-ray Pioneer.

Har fallit för Cambridge Audio Azur 840C men den lägger tyvärr över min prisbild..

Min nuvarande blu-ray spelare har får duga till vidare vidare. Den har Wolfson WM8740 DAC. Någon som testat den kontra en hyfsad/bra cdspelare, är det natt och dag? Har ingenting att jämnföra med..

Mvh
Go to Top of Page

Sullano
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/21 :  10:29:41  Show Profile Send Sullano a Private Message
Tack för länkarna, det är bara att konstatera att någon kombinerad är det inte tal om. Hittat en balanserad NAD S500i någon erfarenhet av den någon?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2660

Edited by - Sullano on 2009/09/21 10:59:19
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2009/09/21 :  11:37:31  Show Profile Send mabron a Private Message
Tror denna står sig bra mot det mesta i CD-väg för "rimliga pengar" fortfarande:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,46126.0.html
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/09/21 :  12:07:31  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Javisst, har haft en S500 och den var helt grym, den hade framförallt superbra basåtergivning... S500i ska vara hörbart bättre upplöst i mellanregister och diskant!
Och byggkvaliteten är outstanding.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/21 :  12:37:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alla spelare med balanserad utgång är inte balanserade konstruktioner, d.v.s. man gör då om signalen till balanserad vid utgången. Frågan är då hur mycket man vinner på att göra om signalen till balanserad vid cd-spelarens utgång kontra vid förstärkarens ingång?
Jag tror inte NAD-spelaren är en balanserad konstruktion. Jag har för mig att Hufi&Musik testade NAD och upplevde ingen skillnad mellan single-ended och balanserad överföring.
Däremot i balanserade konstruktioner som Bladelius/Advantage och Thule( finns bara på begagnatmarknaden), så gör det skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sullano
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/21 :  21:15:03  Show Profile Send Sullano a Private Message
Okay Björn-Ola.. Hur läser man sig till om det är en balanserad konstruktion? Har hittat en begagnad Audinet VIP den är väl balanserad och spelar både CD/DVD???
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2009/09/21 :  21:49:56  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Utan att ha hört den själv så tror jag nog att den där Muse Model Nine för 9000 NOK som mabron tipsar om är ett av de bästa alternativen om du vill kombinera CD/DVD med balanserat ut. Minns att den fick en riktigt bra recension i hifi+. Hittar inte testet på nätet (har för mig att det låg ute nånstans), men tidningen går att beställa här. Muse egen webbplats finns här.
Har själv varit (är) väldigt sugen på en sån. Kanske går att diskutera priset lite, även om det är bra grejer kanske den inte springer iväg....

Har inte Primare DVD 30 balanserat ut?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2009/09/21 :  21:56:27  Show Profile Send HJ a Private Message
Vill du kombinera CD och DVD så finns det 2 kanal balanserat och multikanal obalanserat i exempelvis Primare DVD30, använder själv, och Thule DVA250 att välja på.


"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Sullano
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/21 :  21:58:01  Show Profile Send Sullano a Private Message
Okay! Skall ta mabrons tips och läsa på lite.. För mig som är "ny" inom hifi var detta någonting alldeles nytt
Go to Top of Page

m-i-c-k-e
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/09/22 :  08:53:20  Show Profile Send m-i-c-k-e a Private Message
Rekommenderar Primare DVD30. Tror det är en "helbalanserad" konstruktion.

/Micke
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:07:37  Show Profile Send -AG- a Private Message
Mitt tips är precis som Audiovector ovan, dvs H/K HD990. Helbalanserad spelare, och dessutom med digitala ingångar så att den kan agera dac. Då kan du köpa en billigare DVD och ta ut ljudet digitalt via CD-spelaren och därmed alltså köra balanserat. Allt för en rimlig peng, och jag sticker ut hakan och säger att du inte kommer att kunna märka någon förbättring om du väljer dyrare alternativ.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/09/22 :  12:04:18  Show Profile Send bibi50 a Private Message
-AG-
Om vi gör enligt ditt förslag med DVDn, hur blir det med surround kanalerna ? eller utesluter du dessa ?
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2009/09/22 :  14:02:28  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Här har du en dark horse : http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220470728882&ssPageName=STRK:MEWAX:IT br /
Har ägt en sådan själv men hade tyvärr inte möjlighet att köra på de balanserade utgångarna.

Här är en länk till test:http://areadvd.de/hardware/toshiba_sd9500.shtml

Går även att använda som DAC

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/09/22 :  17:26:29  Show Profile Send -AG- a Private Message
Bibi50:
Eftersom att Krell kav400xi har två kanaler så antog jag att det var tvåkanalslyssning som efterfrågades.
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/09/22 :  19:24:48  Show Profile Send emilraaf a Private Message
Gozzi har en krell sacd som han kan släppa tror jag.. passar som handen i handsken till 400n
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/22 :  20:57:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Har hittat en begagnad Audinet VIP den är väl balanserad och spelar både CD/DVD???

Jag har för mig att Audionet aldrig har balanserade konstuktioner eftersom de anser det är bortkastat i hifi-sammanhang. Det innebär ju dubbla signalbanor och därmed dubbelt antal komponenter vilket fördyrar. Audionet menar att det är bättre att satsa på bättre och därmed dyrare komponenter istället. Det handlar om olika filosofier.
Själv tycker jag inte att vi ska bry oss om apparater har balanserad konstruktion eller inte, utan försöka bedömma apparaterna utan förutfattade meningar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/09/27 :  14:21:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Audionet menar att det är bättre att satsa på bättre och därmed dyrare komponenter istället."

Det kan inte helt enkelt vara som så att de inte får till det med balansering?MvhKristofer
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/27 :  17:10:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, så är det säkert.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000