HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad händer med ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/09/20 :  18:37:28  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag har en Classé CP-700 (förförstärkare) och den har en inställning där man ställer in avståndet mellan lyssningsposition och högtalarna.
Jag prövade med lite olika inställningar och ljudbilden blev helt annorlunda. Den blev både snävare och bredare beroende på inställningen. Vid en typ av inställning så kom ljudet verkligen från högtalarna och ljudet försvann mer eller mindre ifrån mitten. Vid en annan inställning så var allt ljud i mitten. Nu tok lyssnade jag inte så jag kan inte säga något om själva karaktären på ljudet.
Som ni förstår så är jag inte påläst i ämnet, men vet att det finns kunnigt folk här på forumet som säkerligen har svaret.
Så nu till själva frågan? Vad är det som verkligen händer när man ändrar inställningarna och om inställningen påverkar själva ljudet?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/20 :  19:06:27  Show Profile Send Thzar a Private Message
Låter som expand stereo inställning. Finns bekant i diverse mediespelare, snackar programvara till datorer nu.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/20 :  19:14:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag känner just inte till Classé men det verkar som om det handlar om stereo breddning. Det innebär att man fasvrider stereo signalen mer eller ingenting. Resultatet blir om man ökar stereo bredden, då kommer mittpunkten att bli mera diffus motsatsen är mono eller nära mono. Det här kan också finnas i bergsprängarna men då handlar det om att man delejar signalen mellan högtalarna.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/09/21 :  16:20:25  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack för era svar, men...
en fråga återstår, blir själva ljudet påverkat av något, typ filter eller dylikt?
En annan fundering då. Är det inte samma sak som att justera högtalarna i djup, bredd eller in- eller ut?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/21 :  18:01:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Eftersom de allra flesta skivorna är mixade så att basen är placerad mitt emellan front högtalarna. Det betyder att basen kommer att bli svagare, tunnare när man breddar stereobilden jämfört med om man inte skulle bredda stereobilden. Men som jag tidigare skrivit så är jag inte helt säker på att det är så det fungerar med Classé. Det andra sättet är att man gör en tidsförskjutning mellan högtalarna. Men jag har ju svårt att tro att det är så Classé har löst det.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/09/24 :  20:10:50  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag fyller på (läste i Elektor): Signalen spills över till motsatt högtalare och spillet förstärks och fasvrides i önskad mängd. Framgick inte nedan. Men det kanske går göra utan överspill mellan kanalerna också?

Tidigare korrekta beskriving av gcs:
"Jag känner just inte till Classé men det verkar som om det handlar om stereo breddning. Det innebär att man fasvrider stereo signalen mer eller ingenting. Resultatet blir om man ökar stereo bredden, då kommer mittpunkten att bli mera diffus motsatsen är mono eller nära mono. Det här kan också finnas i bergsprängarna men då handlar det om att man delejar signalen mellan högtalarna."
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/09/24 :  20:26:49  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Som en riktig vintage-freak måste jag påpeka att den funktionen finns även på Dynaco PAS3 förförstärkare från 60-talet .

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/24 :  20:38:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Som en före detta ägare av en PAS 3X vill jag bra säga det att det inte handlade om stereobreddning. Det var mera så att man med hjälp av motstånd mellan kanalerna kunde göra stereon lite smalare i två steg (tror jag det var) och sedan mono. Det andra läget var full stereo, alltså som skivan var inspelad. Det här som vi snackar om här, är att göra stereo:n bredare än vad som är inspelat på skivan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000