HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Längd på högtalarkablar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2009/09/20 :  19:59:02  Show Profile Send garmen a Private Message
Hur stor roll spelar längden på ens högtalarkablar ? Är mitt uppe i en flytt, då kan det bli så att jag måste skaffa mig längre kablar.

Men då är frågan hur stor skillnad blir det ? Och ifall man skall byta vad skall man köpa ? sitter nu med transparent super MM, det känns ju sådär att köpa något annat...

men som sagt behöver troligen nya längre

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2009/09/20 :  20:03:13  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Med just Transparent spelar det kvitta, de är kalibrerade för att låta samma även om du skulle ha olika längder på höger/vänster.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2009/09/20 :  20:09:58  Show Profile Send garmen a Private Message
okok...hmm kanske skall se med grabbarna grus på hifi consult vad dom kan göra...

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Edited by - garmen on 2009/09/20 20:11:16
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/20 :  20:50:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Med just Transparent spelar det kvitta, de är kalibrerade för att låta samma även om du skulle ha olika längder på höger/vänster.


Hur då?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:12:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Genom att använda ledningsmaterial med olika resistans och se till att de olika längderna får samma induktans och kapacitans.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:16:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Och det helt utan att påverka ljudet negativt?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:34:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det är de elektriska parametrarna man har att variera när det gäller ne ren kabel...Sen tillkommer eventuell skärmning och filter (klumparna på kablarna)
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2009/09/22 :  03:13:48  Show Profile Send AndersP a Private Message
Eller för att säga samma sak som Petter fast på ett annat sätt: Ju längre kabel man vill ha desto mer ledararea måste den ha ( vara tjockare ) för att låta som en kortare kabel. Jättekorta kablar ( < 1 m ) kan vara som ringledningskabel utan att ändra på ljudet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/22 :  13:23:00  Show Profile Send 24U a Private Message
Att endast ledararea spelar roll för olika längder är en väl förenklad sanning som egentligen bara är tillämpbar på likström. Och likström är det enda kretsen inte skall innehålla.

Det som ställer till det är sällan den resistiva komponenten utan den reaktiva (kapacitans och induktans) som man då får kompensera i boxarna (om man pratar Transparent). Den rent resistiva kompenserar man med volymen och balansen. De fasvridande reaktiva komponenterna är avsevärt besvärligare att kompensera eftersom man också måste ta med högtalar- och slutstegsimpedansen med respektive fasvinklar i beaktande.

Detta kan bli en ordentlig djupdykning i växelströmsläran... Rent generellt bör inte längder avvika mer än 10% enligt mina erfarenheter. Samtidigt står ett rum för en jäkligt stor påverkan och den totala akustiska symmetrin i ett normalt möblerat rum som också är avsett att bo i, avviker såpass att det i regel är svårt att höra skillnad på lite avvikande längder. Kolla får Du se själv med att testa att byta plats på ett par kablar med olika längd...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/22 :  13:24:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Kolla får Du se själv med att testa att byta plats på ett par kablar med olika längd...


Men med Transparent har man inte det problemet eller?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/22 :  13:56:34  Show Profile Send 24U a Private Message
Man kan säkert kompensera för en del av de negativa sakerna specifikt för kabeln, men eftersom kabeltillverkaren aldrig kan veta resten av kretsens impedans, blir det bara en kvalificerad gissning som i de flesta fall duger alldeles utmärkt.

Ritar man upp en högtalarkrets, med alla elektriska och mekaniska parametrar angivna som "ekvivalenta" impedanser, för både slutsteg, kablar (externa och interna) och högtalarna med sina filter, blir det ett schema som kräver sin elektroingenjör att bemästra.

Högtalarkablar av olika slag och utförande, funkar egentligen som ett slags tonkontroll. Den framhäver respektive undertrycker frekvensområden och tyvärr också fasvrider. När det klickar till och man känner man hittat rätt kabel utan att mäta, så har man i huvudsak vridit tonkontrollerna rätt och hittat ett ljud i sin egen smak. Det är per definition inte hifi utan man leker studiotekniker själv. Intet ont alls om det, jag gör själv så. Jag har egentligen slutat med hifi och byggt en anläggning som jag gillar ljudmässigt. Men puristerna hävdar med rätta att bara för en kabel är dyr och ser fräck ut, så är det inte per automatik hifi eller korrekt... Hoppas jag kunde förklara vettigt? Inte alldeles lätt hålla isär begreppen alltid...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/09/23 :  10:14:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jo, det är ju en FRUKTANSVÄRD skillnad på 1 m och 2 m lågfrekvens och högnivåkabel. Allt vetenskapligt belagt.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/09/23 :  15:39:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Men med Transparent har man inte det problemet eller?"

Efter att både ha talat med Brad på Transparent och testat hemma så torde ju svaret vara att man har inte det problemet. Enda grejen skulle ju då kunna vara att kabeln inte finns att köpa på lösmeter, men det är ju frågan vilka som tänker sig göra det? MvhKristofer
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/23 :  17:32:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
"Men med Transparent har man inte det problemet eller?"

Efter att både ha talat med Brad på Transparent och testat hemma så torde ju svaret vara att man har inte det problemet. Enda grejen skulle ju då kunna vara att kabeln inte finns att köpa på lösmeter, men det är ju frågan vilka som tänker sig göra det? MvhKristofer


Tänk va tokigt, kabeln som fixar problemet går inte att köpa på lösmeter och säkert bara i par.
Det blir att köpa dubbel uppsättning då...... men i olika längd.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/23 :  18:05:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag vill se den som detekterar tex en 1 meters kabel från en två meters i ett blindtest så länge ledararean är tillräcklig.
Måste vara en otroligt känslig elektronik då.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/23 :  19:26:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tänk va tokigt, kabeln som fixar problemet går inte att köpa på lösmeter och säkert bara i par.
Det blir att köpa dubbel uppsättning då...... men i olika längd.

Det är så som man tjänar pengarMan kan nog specialbeställa skulle jag tro.
quote:
Jag vill se den som detekterar tex en 1 meters kabel från en två meters i ett blindtest så länge ledararean är tillräcklig.
Måste vara en otroligt känslig elektronik då.

Till och med jag som inte är så mycket för blindtester instämmer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2009/09/23 :  20:59:49  Show Profile Send garmen a Private Message
Har löst problemet, gör ett smärre inbyte hos hifi consult. En av mina kortare till en av deras längre.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/09/24 :  15:35:43  Show Profile Send Uniper a Private Message
Mina egna tester har visat att kablars längd har jättestor betydelse. När jag provade med en kabel som var en decimeter för kort blev det inte bra, jag fick ingen kraft i ljudet. Det var bara tyst. När jag sedan bytte till en kabel som var tillräckligt lång blev det otroligt mycket bättre. Plötsligt spelade högtalaren musik igen!

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/24 :  18:56:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/09/24 :  20:11:41  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Mina egna tester har visat att kablars längd har jättestor betydelse. När jag provade med en kabel som var en decimeter för kort blev det inte bra, jag fick ingen kraft i ljudet. Det var bara tyst. När jag sedan bytte till en kabel som var tillräckligt lång blev det otroligt mycket bättre.


Jo, men högtalarplaceringen är också väldigt viktig. Ofta brukar man kunna komma tillrätta med dylika problem genom att flytta på högtalaren.
Underskatta inte kombinationen kabellängd och högtalarplacering.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000